تامین گوشت مرغ ایام نوروز

تامین گوشت مرغ ایام نوروز
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر نه تنها کمبودی در تولید گوشت مرغ مورد نیاز کشور نداریم بلکه با مازاد تولید مواجه هستیم و مردم نگرانی برای تامین گوشت مرغ ایام نوروز نداشته باشند.
حسن رکنی روز سه شنبه در حاشیه بیست و هشتمین مراسم تجلیل از کشاورزان نمونه در جمع خبرنگاران افزود: در ماه های اخیر مازاد تولید توسط شرکت پشتیبانی امور دام جمع آوری و ذخیره سازی شده است که در صورت نیاز برای ایام نوروز به بازار تزریق می شود.
وی تاکید کرد برای ایام نوروز تمهیدات لازم اندیشیده شده و به شکل مطلوبی استمرار تولید خواهیم داشت.
رکنی با بیان این که هیچ گونه نیازی به واردات مرغ نداریم و حتی با مازاد تولید مواجه هستیم و در زمینه نهاده ها نیز به طور کامل تامین هستیم، درباره تامین مرغ سبد کالا گفت: مرغ مورد نیاز سبد کالای مردم نیز تامین شده است و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.
روش زنجیره ای تولید مرغ گوشتی در دستور کار قرار دارد
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی، تولید زنجیره ای صنعت مرغداری را یکی از مهمترین برنامه های این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: در نظر داریم در صنعت مرغداری کشور جهش مجددی در تولید داشته باشیم، که این امر نیازمند تغییر شیوه پرورش مرغ گوشتی از حالت جزیره ای به شکل زنجیره ای (تلفیقی) است.
رکنی افزود:کشورهای پیشرفته دنیا تولید زنجیره ای و تلفیقی را حدود سه دهه قبل در بخش صنعت طیور تجربه کردند و به دستاوردهای مطلوبی نیز دست یافتند.
وی ادامه داد: حتی کشور ترکیه نیز که در همسایگی ما قرار دارد بخش عمده گوشت مرغ خود را از طریق تولید زنجیره ای و تلفیقی تولید می کند.
وی تاکید کرد تولید گوشت مرغ از طریق زنجیره ای و تلفیقی باعث افزایش کیفیت لاشه، کاهش چربی، کاهش نرخ تمام شده محصول و کاهش طول دوره پرورش می شود که تمامی اینها ضریب تبدیل غذایی بهتری را بدنبال دارد.
رکنی با بیان این که بهبود ضریب تبدیل غذایی منجر به کاهش هزینه های تولید می شود ، افزود: این امر هدف و آرمان نهایی کشور است تا مصرف کنندگان از محصول با کیفیت و ارزان بهره مند شوند.
وی تصریح کرد: با بکارگیری از روش زنجیره ای با افزایش تولید مواجه خواهیم شد که در این صورت این محصول قیمت مناسبی در بازار پیدا می کند.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی گفت: خوشبختانه طی سالهای اخیر میزان افزایش تولید را در بخش طیور به شکل وسیعی داشته ایم. در 2 دهه گذشته به سختی می توانستیم به تولید 500 هزار تن برسیم، اما امروزه شاهد تولید 2 میلیون تن گوشت مرغ در کشور هستیم.
وی ادامه داد: گوشت مرغ یکی از منابع پروتئینی ارزشمند برای مصرف کنندگان به شمار می رود و سرانه تولید گوشت مرغ در ایران حدود 25 تا 26 کیلوگرم است.
رکنی تصریح کرد: امسال خوشبختانه شرایط تولید به گونه ای بود که ماهانه حدود 10 هزارتن مازاد مصرف داشتیم، که همین امر شرایط را برای صادرکنندگان این محصول فراهم کرد تا مازاد تولید به کشورهای هدف صادر شود.
امسال اصلاح نژاد دام های سنگین به طور جدی در دست انجام است
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی در زمینه اصلاح نژاد دام های سنگین گفت: خوشبختانه در دو سال اخیر روند خوبی در زمینه اصلاح نژاد دام های سنگین بوده است و امسال به دنبال تقویت این بخش هستیم و معتقدیم باید روش های میانبر و جدیدی را برای اصلاح نژاد دام های سنگین بکار گیریم.
به گفته وی در روش میانبر از بهترین دام های سن پائین حتی در دوره جنینی برای عملیات اصلاح نژادی استفاده می شود، به این ترتیب ما می توانیم گله ای تولید کنیم که از این گله خمیر مایه های ژنتیکی تولید و به واحدهای پرورش دهنده دام اصیل در سراسر کشور تعمیم دهیم و این عملیات هم اکنون در حال انجام است.
رکنی افزود: در واقع اسپرم های اصلاح نژادی با یک سوم قیمت اسپرم های وارداتی در خمیر مایه ژنتیکی با همان کیفیت در داخل کشور تولید می شود و دامداران نیز از این روش اصلاح نژادی استقبال می کنند و امیدواریم شاهد نتایج این عملیات در نسل های بعدی دام های شیری کشور باشیم.
حذف مافیای نهاده های دامی با حمایت از تشکل ها
رکنی درباره مافیای واردکنندگان نهاده های دامی گفت: برای تامین نهاده بخش خصوصی و تشکل ها باید وارد عمل شویم و در صورتی که تشکل ها نقش خود را به درستی ایفا کنند مافیایی در این زمینه نخواهیم داشت.
وی تاکید کرد برای حمایت از تشکل ها، تسهیلاتی از سوی صندوق حمایت از دامداران و صندوق حمایت از مرغداران به آنها پرداخت خواهد شد.
مجوز صادرات ۱۰ هزار رأس دام صادر شد
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی از صدور مجوز صادرات ۱۰ هزار رأس دام به دلیل افزایش تولید گوشت قرمز خبر داد.
به گفته رکنی واسطه ها عامل اصلی بالابردن قیمت گوشت قرمز هستند. تولیدکنندگان با قیمت مناسب گوشت قرمز را تولید می کنند ، اما واسطه ها از زمان تولید تا عرضه به بازار، قیمت را بالا می برند.
این مقام مسوول گفت: مازاد تولید گوشت قرمز از طریق شرکت پشتیبانی امور دام خریداری خواهد شد، بنابراین قیمت و عرضه متعادل می شود.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com