تاریخچه صنعت مرغ تخم گذار

تاریخچه صنعت مرغ تخم گذار
تاریخ نشان می دهد در مصر و چین استفاده از تخم مرغ در انسان مربوط به 1400 سال قبل از میلاد می­باشد. بررسی تاریخ اروپا نیز نشان دهنده ی آن است که اهلی شدن مرغ ها مربوط به 600 سال قبل از میلاد مسیح می باشد. در آمریکا برخی از شواهد از وجود مرغان بومی در آمریکا قبل از ورود کلمبوس وجود دارد. با این حال، اعتقاد بر این است که، در سفر دوم کشتی کلمب در 1493، برای اولین بار مرغ های بومی، که از آسیا نشأت گرفته بودند، به آمریکا آورده شد.
نزدیک به 200 نژاد و گونه مرغ در سراسر جهان وجود دارد. بسیاری از مرغ تخمگذار تجاری موجود در دنیا لگهورن می باشد.

اوایل قرن 19 میلادی
در سال 1920 و 1930 میلادی، مزارع مرغ هنوز هم عمدتاً به صورت حیاط خلوت بود. بسیاری کشاورزان مرغ های تخم گذار را برای تأمین تخم مرغ مورد نیاز برای خانواده خود پرورش می دادند و در صورت وجود مازاد، آن را در بازارهای محلی می فروختند. در ادامه و با توجه به سود خوب آن برخی کشاورزان اقدام به راه اندازی گله های کوچک مرغ تخم گذار با حدود 400 قطعه کردند در فضای بسته نمودند.
نگهدای مرغ ها در فضای آزاد با مشکلاتی مواجه بود. مشکلاتی همچون آب و هوای متغیر و نا مناسب در برخی فصول سال و وجود برخی شکارچیان. همچنین بروز رفتارهای با عنوان سلسله مراتب نیز مشکلاتی را ایجاد می نمود. به طوری که مرغ های تخم گذار قوی تر  و تهاجمی تر معمولاً در مصرف خوراک و شرایط مناسب تر زندگی پیشی گرفته و باعث سخت تر شدن شرایط زندگی برای پرنده های ضعیف می شدند. بیماری نیز مشکل دیگری بود. البته انتخاب پرنده های با مقاوت بالاتر و شرایط بدنی مناسب تر کمک شایانی در بهبود سلامتی در گله های نسل آینده می کرد. به طوری که انتخاب مرغ ها و خروس های مقاوم نسبت به بیماری ها و شرایط بدنی مناسب باعث انتقال ژن های مطلوب از نظر مقاومت بدنی به نسل  آینده گردید. لذا پرورش در فضای بسته به مرور زمان گسترش یافت. همزمان با انتخاب های ژنتیکی پیشرفتهایی نیز در زمینه داروهای مورد استفاده در طیور صورت گرفت. به طوری که تمام موارد اشاره شده که باعث بهبود در سلامت پرنده شده بود به طور غیر مستقیم در سلامت محصولات طیور من جمله تخم مرغ تأثیر گذاشت.
در این زمان مرغ ها حدود 150 عدد تخم مرغ در سال تولید کرده و تا 45 درصد تلفات سالانه مشاهده می­گردید.

نگهداری مرغ ها در فضای بسته با این که هزینه ها را افزایش می داد ولی موجب کنترل بهتر شرایط محیطی از جمله درجه حرارت و جلوگیری از حمله شکارچیان به طیور می گردید.
همچنین نگهداری پرنده ها در محیط بسته انتقال بیماری ها از جوندگان و انسان و هر نوع موجود زنده دیگری را کاهش می داد. تغذیه مرغ ها نیز در فضای بسته بهتر و تحت کنترل بیشتری قرار می­گرفت. تمامی این موارد بهبود عملکرد مرغ و در نهایت افزایش بهره وری را امکان پذیر می ساخت.
تمامی اقدامات مذکور در مجموع موجب کاهش تلفات تا 18 درصد در سال شد. اما با تمامی اقدامات مذکور هنوز نیز مشکلاتی باقی مانده
بود. من جمله کنترل بهداشت، مشکل خروج کود و فضولات پرندگان، و همچنین رفتارهای تهاجمی از سوی پرندگان قوی تر. همچنین تخم مرغ ها معمولا آلوده به کود و دارای شکل ظاهری نامناسب از نظر بهداشتی بوده و خود موجب انتقال آلودگی به انسان می شد.

اواسط تا اواخر قرن 19 میلادی
در اواخر سال 1940 میلادی استفاده از قفس در پرورش مرغ تخم­گذار آغاز گردید و برخی نتایج مطلوب نیز در استفاده از آن مشاهده شد.
بهداشت به شکل مناسب تر در مرغ های پرورش یافته در قفس کنترل می گردید. همچنین نه مرغ و نه تخم مرغ در تماس با فضولات نبوده و در نتیجه هم مرغ و هم تخم مرغ ها از ظاهری مناسب تر و پاکیزه تر برخوردار بودند. همپنین خارج کردن کود از سالن ها نیز آسان تر گردید.  رفتار های تهاجمی در قفس ها کنترل شده و همه مرغ ها توانایی تأمین خوراک مورد نیاز خود را به دست آوردند. همه موارد مذکور موجب بهبود بهره وری در مرغها گردید.
با گسترش استفاده از قفس بهبود عملکرد، کاهش تلفات و بهبود ضریب تبدیل خوراک در مرغ ها مشاهده گردید. به طوری که تلفات به 5 درصد کاهش پیدا کرد. همچنین تعداد تولید تخم مرغ به 250 عدد در سال رسید. بدین شکل استفاده از قفس در پرورش مرغ تخم­گذار طی این سال ها به سرعت گسترش یافت. به مروز زمان پرورش­دهندگان با استفاده از انواع فن و تجهیزات دیگر پیشرفت هایی در کنترل شرایط محیطی داخل سالن ایجاد کردند.
همچنیین استفاده از اتوماسیون و استفاده از نوار نقاله برای جمع آوری تخم مرغ ها طی این سال ها آغاز گردید.
در اوایل سال 1960 استفاده از تجهیزات مکانیکی پیچیده در مرغ­داری ها گسترش پیدا کرد و به مرور سالن های پرورش مرغ تخم گذار در حجم های بالا تأسیس و راه اندازی گردید.
با افزیش و پیشرفت استفاده از سیستم های اتوماسیون و کنترل شرایط مدیریتی و محیطی داخل سالن ها در سالن های پرورش مرغ تخم گذار شرایط سلامتی طیور، تغذیه و عملکرد طیور پیشرفت چشمگیری داشت و  هزینه های کارگری کاهش یافت. در مجموع این تغییرات منجر به یک وضعیت برد - برد برای پرورش دهندگان مرغ و مصرف کنندگان گردید.

امروز
در کشورهای بزرگ تولید کننده تخم مرغ، گله های با حجم بالاتر از100،000 مرغ تخمگذار غیر معمول نیست و در برخی از گله ها بیش از 1 میلیون مرغ تخم گذار وجود دارد. هر مرغ توان تولید 250- 300 عدد تخم مرغ در سال را داراست.
با استفاده از تکنولوژی مدرن، تولید تخم مرغ با قیمت پایین انجام گرفته و در حالی که دیگر مواد غذایی با قیمت های بسیار بالا در بازار عرضه می شوند، تخم مرغ که یکی از بهترین منابع تأمین کننده پروتئین در جیره غذایی انسان می باشد، با قیمتی بسیار مناسب در دسترس می باشد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com