تاثیر 90 درصدی قیمت نهاده‌ها در نوسان قیمت مرغ/ مچ اندازی مرغداران با نهاده‌های وارداتی

تاثیر 90 درصدی قیمت نهاده‌ها در نوسان قیمت مرغ/ مچ اندازی مرغداران با نهاده‌های وارداتی
قیمت هرکیلو مرغ با احتساب هزینه‌های جاری حدود 4 هزار تومان برای مرغدار هزینه‌ به همراه دارد و هرکیلو با 200 تومان سود به واحدهای صنفی فروخته می‌شود.
گوشت مرغ با توجه به اینکه جایگاه ویژه‌ای در سبد غذایی خانوار دارد از اهمیت بالایی برخوردار است و تعیین قیمت آن بسته به عوامل متعددی از جمله نوسان قیمت جوجه یک روزه است.
همچنین نوسان قیمت جوجه یک روزه به قیمت دستگاه‌های جوجه کشی وارداتی و قیمت نهاده‌ها وابسته است.
در همین خصوص مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی، در رابطه با دلایل نوسان قیمت مرغ، اظهار کرد: حدود 90 درصد بی ثباتی قیمت مرغ به واسطه نوسان قیمت جوجه یک روزه و قیمت نهاده‌ها است، در این بین 10 درصد نوسان قیمت به میزان عرضه و تقاضا مربوط می‌شود.
وی دلیل نبود ثبات برای قیمت جوجه یک روزه را این طور بیان کرد: در حال حاضر نهاده‌ها وارداتی هستند و تغییر قیمت نهاده‌ها به شدت بر روی قیمت جوجه یک روزه تاثیر گذار است، از این رو قیمت مرغ هر چند روز یک بار در حال تغییر است.
یوسف‌خانی ثبات قیمت مرغ را در ثابت شدن قیمت نهاده‌ها دانست و افزود: در صورتی که برای ثبات قیمت نهاده‌ها برنامه خاصی تعریف شود شاهد نوسان قیمت مرغ در بیشتر روزهای هفته نخواهیم بود و تنها 10 درصد به عرضه و تقاضا مربوط است که در برخی مناسبت‌های خاص دلیل افزایش یا کاهش قیمت مرغ می‌شود.
وی در توضیح قیمت تمام شده هر کیلو‌ مرغ برای مرغدار گفت: با احتساب قیمت جوجه یک روزه با قیمت حدودی هزار و 700 تومان و در نظر گرفتن هزینه‌های نهاده، واکسن، انرژی و محل نگهداری مرغ‌ها حدود 4 هزار تومان برای مرغدار تمام می‌شود و درحال حاضر هرکیلو مرغ از مرغدار حدود 4 هزار و 200 تومان خریداری می‌شود.
وی افزود: نوسان قیمت نهاده‌ها که تاثیر به سزایی در قیمت جوجه یک روزه نیز دارد، قیمت تمام شده گوشت مرغ را با تغییر مواجه می‌کند از این رو ثابت نگه‌داشتن قیمت نهاده‌ها در ثبات قیمت مرغ بیشترین تاثیر را دارد.
در همین راستا رضایی تولیدکننده جوجه یک روزه در پانزدهمین نمایشگاه بین المللی دام و طیور، مشکلات این صنعت را این گونه بیان کرد: بزرگترین مشکل در تولید جوجه یک روزه نوسان قیمت نهاده‌ها است که همین امر باعث متضرر شدن تولیدکنندگان و مرغداران می‌شود.
این تولیدکننده با اشاره به وارداتی بودن واکسن‌ها و نهاده‌های مصرفی در کشور گفت: نهاده‌ها در کشور قابلیت تولید دارند اما به اندازه نیاز تولید نمی‌شود که همین امر واردات آن را در پی دارد و با وجود اختلاف ارزش دلار و ریال قیمت نهاده‌ها با نوسان بالایی روبرو است که به ضرر تولیدکننده تمام می‌شود.
وی افزود: در پی نوسان قیمت نهاده‌ها و در برخی موارد قیمت بالای آن، توان رقابت در بازارهای جهانی از تولیدکنندگان داخلی گرفته شده است و در این میان ترکیه در پی تولید مرغ ارزان قیمت عرصه را برای تولیدکنندگان ایرانی تنگ‌تر کرده است.
رضایی بیان کرد: پایین نگه داشتن قیمت مرغ در پی نوسان قیمت نهاده‌ها به ضرر تولید کننده است و دولت با نظارت بر قیمت و پایین نگه داشتن آن بر تولیدکننده فشار وارد می‌کند.
این تولیدکننده در خصوص نظارت وزارت جهاد کشارزی بر روی نهاده‌ها اظهار کرد: وزارت جهاد بر روی کنترل قیمت‌ نهاده‌ها نظارت دارد ولی برنامه‌ای برای پایین آوردن قیمت‌ها ندارد تا با این کار بتوان توان رقابت در بازارهای جهانی را افزایش داد. 
 
نظرات شما
  •  

    مرغدار گفت : ۹۵/۰۸/۱۱

    واقعا جای شرم داره!این یوسفخانی خودش یه پای دلال بازیه داره توپ رو به زمین اینو اون هل میده.در ثانی آقای یوسفخانی جنابعالی تشریف بیارین مرغداری ما با ذرتی که کیلویی 1000 تومان(نقد)میرسه دستمون مرغ رو کیلویی 4000 تومان بار بیارین100% سود مال شما.لااقل ماهم فیض ببریم از مدیریت جنابعالی.

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com