تأمین نهاده های دامی کابوسی بزرگ برای دامداران

تأمین نهاده های دامی کابوسی بزرگ برای دامداران
مشکل تأمین نهاده های دامی با توجه به خشکسالی‌های متمادی که در سال‌های اخیر در خراسان‌جنوبی شاهد آن هستیم به مشکلی بزرگ برای دامداران تبدیل شده که بخش مهمی از جمعیت دامی این استان را کاهش داده است.
تنگنایی مهم برسر راه دامداران خراسان جنوبی: تأمین نهاده های دامی کابوسی بزرگ برای دامداران

کمبود علوفه با توجه به خشکسالی‌های پیاپی در خراسان جنوبی دامن گیر دامداران این منطقه شده به طوری که این مشکل سبب فروش دام‌ها از سوی دامداران با قیمت‌های نازل‌تر از قیمت واقعی به دلالان شده تا بتوانند برای دیگر دام‌های خود علوفه تأمین نمایند.

هر چند یکی از راهکارهای دولت برای کمک به دامداران تأمین ارز ارزان برای خرید علوفه و عرضه آن به دامداران با قیمت یارانه‌ای بوده اما بسیاری از دامداران خراسان‌جنوبی از این طرح بهره‌ای نبردند و مجبور هستند با قیمت گران علوفه دام‌های خود را تأمین سازند هر چند این علوفه نیز کیفیت لازم را ندارد و مشکلات بعدی برای دامداران به همراه داشته است.

متأسفانه این کسب و کار نیز در منجلاب مشکلات فرو رفته و بسیاری از شاغلان این حوزه نیز در حال از دست دادن شغل و سرمایه خود هستند.

نابودی هر کسب و کاری ضربه مهلکی به بدنه اقتصاد جامعه می‌زدند و حال آنکه خراسان‌جنوبی که بیشترین اشتغال آن مربوط به حوزه کشاورزی و دامداری می‌باشد بیشتر از این حیث ضربه خواهد خورد.

خوراک پرداز هزار دشت


نظارت کافی و کاملی بر توزیع نهاده‌های دامی نیست
حسن خسروی یکی از دامداران بیرجندی در خصوص این مشکل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: شغل دامداری به تأمین علوفه مناسب برای دام‌ها گره خورده که متأسفانه این روزها یکی از مشکلات اصلی دامداران می‌باشد.

وی با بیان اینکه به خاطر کمبود علوفه مجبور شدم قسمتی از گوسفندان خود را قبل از اینکه به پروار برسند به فروش برسانم، تصریح کرد: هر یک از دام ها قسمتی از سرمایه دامدار بوده که باید نسبت به افزایش جمعیت دامی خود برای رسیدن موفقیت اقدام نماید نه اینکه بخشی از آنها را برای باقی ماندن بقیه به فروش برساند.

خسروی گفت: به سبب مشکل تأمین نهاده شاهد صف های طولانی توزیع نهاده‌های دامی هستیم که متأسفانه نظارت کاملی بر این موضوع نیست.

فروش دام در روستاها به امر مهاجرت دامن می زند

اسماعیل حیدری یکی دیگر از دامداران استان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: مشکل تأمین علوفه برای دامداران به کابوسی ترسناک تبدیل شده که هر روز وضعیت آن نا به سامان‌تر هم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سهمیه نهاده‌های دامی باید به طور مشخص و در زمان مناسب به دست دامداران برسد، یادآور شد: متأسفانه افراد زیادی در روستاها مجبور هستند قسمت و یا تمامی دام‌های خود را به فروش برسانند تا بتوانند گذران زندگی نمایند که این موضوع در دراز مدت خود به مهاجرت روستائیان دامن خواهد زد.

صف های طولانی برای توزیع نهاده های دامی در شرایط کرونا دور از تدبیر است
حیدری در مورد صف‌های توزیع نهاده‌های دامی بیان داشت: در وضعیت بیماری کرونا و هشدارهای مبنی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مسؤلان مربوطه وجود این صف‌های طولانی به نظر می رسد دور از تدبیر باشد.

وی خاطرنشان کرد: سرمای هوا به نیاز دامداری‌ها به تأمین نهاده‌های دامی دامن زده و باید مسؤلان بیش از این به فکر مشکل دامداران در این حوزه باشند.

سهمیه توزیعی نهاده های دامی در خراسان‌جنوبی کاهش نمی یابد

محمد ابراهیم ابراهیمی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: کمبود نهاده‌های دامی به سبب خشکسالی فراگیر، اختلاف بارش و قیمت نهاده‌های دامی و همچنین در دو ماهه اخیر علی رغم اختلافی که در تأمین ارز و ترخیص و تخصیص نهاده‌ها دامی در سطح کشور و کاهش سهمیه توزیعی استانی به وجود آمده است.

وی با بیان اینکه با پیگیری و تلاش مستمر مسئولان استان قرار شده، سهمیه توزیعی نهاده‌های دامی در استان و شهرستان‌ها نسبت به قبل کاهش نیابد، افزود: در این امر تشکل‌ها و کارخانه‌ها نیز با سازمان جهاد کشاورزی همکاری کرده‌اند.

سپهر ماکیان فرتاک

مشکل تأمین حمل و نقل علت عدم توازن توزیعی برخی از نهاده ها
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مشکلات تأمین حمل و نقل در برخی از نهاده‌ها بعضا سبب عدم توازن توزیعی به صورت مقطعی شد، اضافه کرد: همه تلاش مسئولان این بوده این مقدار نهاده که قسمتی از نیاز تعذیه دام در شرایط موجود بوده به سرعت به دست دامداران برسد.

ابراهیمی ادامه داد: در خصوص نظارت بیشتر در نحوه توزیع و رعایت پروتکل های بهداشتی تذکر و یادآوری های لازم صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه ارائه خدمات در واحدهای صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری اعم از دام و طیور از طریق سامانه دامی کشوری بر مبنای نوع دام، شاخص تولید برای توزیع نهاده انجام می‌شود، گفت: همچنین در خصوص توزیع نهاده‌ها در مناطق روستایی و عشایری براساس آمار دام هویت گذاری بیمه شده و گزارشات و بازدیدهای میدانی و راستی آزمایی این اقدام صورت می‌پذیرد که با توجه به تغییرات محسوسی که در جمعیت دام استان در روستاها با توجه به خشکسالی‌ها وجود داشته از دهیاری‌ها و شوراهای روستایی تقاضا داریم در این راستی آزمایی همکاری لازم را داشته باشند.

ازدحام برای توزیع نهاده دامی به سبب تأخیر در تأمین اقلام کارخانه ها
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در خصوص صف‌های طولانی دامداران در برخی از مناطق استان برای دریافت سهمیه نهاده دامی دام هایشان خاطرنشان کرد: تأخیری که در تأمین برخی از اقلام خام اولیه برای تولید کارخانه‌ها به وجود آمد سبب مسئله ازدحام شد که در حال حاضر این مشکل برطرف و تمام کارخانه های استان با توجه به سهمیه‌ای که به آن‌ها تخصیص داده شده فعالیت دارند.

در پایان باید به این موضوع اذعان داشت که ادامه این مشکلات نه تنها به ضرر دامداران بوده که این بیکاری قشر مهمی از جمعیت استان را در پی خواهد داشت و مشکلات عدیده‌ای را برای دولت به وجود خواهد آورد بنابراین اجرای طرحی اندیشمندانه در این حوزه امر الزامی می باشد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com