تأثیر کووید 19 بر روی بازار گوشت گاو جهان و امریکا

تأثیر کووید 19 بر روی بازار گوشت گاو جهان و امریکا
کشورهای زیادی همچنان در تلاش برای بازگشت به دوران پیش از شیوع بیماری همه گیر کرونا هستند. بسیاری از ایالات امریکا شاهد کاهش مصرف گوشت گاو در رستوران ها هستند.
با توجه به اینکه 70 تا 75 درصد از گوشت گاو ایالات متحد به 4 کشور ژاپن، کرۀ جنوبی، کانادا و مکزیک صادر می شود مصرف گوشت در این بازارها و تأثیر آن بر روی تقاضا از سوی کشورهای دیگر جهان برای گوشت امریکا، بسیار حائز اهمیت است.

تقاضا برای گوشت گاو در هر کشور متفاوت است
گزارش های اخیر همگی کووید 19 را به عنوان عاملی مؤثر در بازار گوشت گاو سال جاری و آتی می شناسند. با این حال جدای این بیماری همه گیر، تفاوت در میزان تقاضا در کشورهای مختلف دنیا بر روی بازار گوشت گوساله تأثیرگذار است. به عنوان مثال، انتظار می رود که میزان واردات گوشت در ژاپن ثابت بماند چرا که سیاست این کشور مبتنی بر این است که ذخایر را بالا نگه دارد تا برای هر گونه شوک در بازار آمادگی داشته باشد به ویژه که المپیک توکیو به تابستان 2021 موکول شده است.
میزان تقاضا برای گوشت گاو: ژاپن، کرۀ جنوبی، کانادا، مکزیک

به علاوه، کاهش واردات گوشت گوساله در کرۀ جنوبی مشهودتر بود چرا که مصرف این گوشت های وارداتی در رستوران ها بسیار بیشتر از مغازه ها بود و شیوع کرونا بیشتر بر روی رستوران ها تأثیر منفی داشته است.
کانادا نیز در نظر دارد واردات گوشت گوساله را افزایش دهد چرا که با افزایش تقاضا برای گوشت چرخ کرده و افت تولید گوشت فراوری شده مواجه بوده؛ اما در مکزیک به دلیل وضعیت اقتصادی نامساعد و تعطیلی بسیاری از رستوران ها تقاضا برای واردات گوشت گوساله با کاهش روبروست.
سازمان توسعه و تعاون اقتصادی که سازمانی جهانی و ناظر بر چالش های سیاسی است به تازگی پیش بینی اقتصادی موقت خود را ارائه داده است.
بر طبق این برآورد رشد تولید ناخالص داخلی در سال 2021 بهبود خواهد داشت اما همچنان پایین تر از سال 2019 میلادی خواهد بود. رشد تولید ناخالص داخلی 2021 در مقایسه با سال 2019 در مکزیک 7.5 درصد پایین تر، در ژاپن 4.4 درصد پایین تر، در کانادا 2 درصد پایین تر و تنها در کرۀ جنوبی 2.1 درصد بالاتر خواهد بود.
در این میان نرخ ارز و مبادلات ارزی نیز عامل مهمی محسوب می شود.
در حالیکه نرخ دلار در مقایسه با اکثر ارزهای جهان از بهار سال جاری ضعیف شد، اما در مقایسه با پزوی مکزیک 10 درصد افزایش یافت. اگر چه دلار بالا منجر به تضعیف موقعیت جهانی گوشت گوساله امریکایی در بازارهای جهانی می گردد؛ با اینحال آیندۀ صادرات گوشت گوسالۀ امریکا درخشان به نظر می رسد رشد فزایندۀ تقاضا از سوی چین منجر به افزایش صادرات گوشت از امریکا می گردد و رقبای امریکا را حذف می کند – اما انتظار می رود که میزان تقاضا از سوی 4 بازار اصلی و عمدۀ واردات گوشت امریکایی در سال 2021 میلادی کاهش یابد.
بدین ترتیب این امر بر روی قیمت گوشت قرمز امریکا در بازار داخلی تأثیرگذار و میزان تقاضا و خریداری مصرف کنندۀ داخلی بسیار مهم خواهد بود.


 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com