بیماری پوستی وارده از مرزهای غربی دام های خراسان را تهدید می کند

بیماری پوستی وارده از مرزهای غربی دام های خراسان را تهدید می کند
مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت:بیماری «لمپی اسکین» برای نخستین بار در بهار امسال از مرزهای غربی وارد کشور شده که برای دام های این استان نیز تهدید محسوب می شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی خراسان رضوی مجید روحانی نژاد بیان کرد: «لمپی اسکین» نام یک بیماری پوستی ویروسی با سرعت انتشار بالا است که خسارت های اقتصادی سنگینی با کاهش تولیدات دامی، ضایعات پوستی و تلفات در جمعیت گاوی وارد می سازد.
وی با بیان اینکه در راستای پیشگیری از ابتلای دام های استان طرح واکسیناسیون دام های سنگین از روز گذشته در دستور کار قرار گرفته است بیان کرد: دام های سنگین خراسان رضوی برعلیه این بیماری جدید پوستی به صورت رایگان واکسینه می شوند.
وی با بیان اینکه در این طرح حدود ۷۰ هزار رأس گاو و گوساله علیه بیماری لمپی اسکین واکسینه خواهند شد افزود: طرح واکسیناسیون اکثر گاوداری های صنعتی استان و همچنین گاوهای مناطق پرتراکم و با خطر بالا از دیروز آغاز و به مدت یک ماه ادامه دارد.
وی افزود: این بیماری، یک بیماری ویروسی است که علائم آن شامل تب، ریزش آب از چشم ها، افزایش ترشحات بینی و حلق، بی اشتهایی، کاهش تولید شیر و ظهور ضایعات پوستی به شکل برجستگی های دانه مانند است که ممکن است تمامی بدن را بپوشاند.
وی با بیان اینکه این بیماری درمان ندارد و باتوجه به اینکه در کشور ما غیربومی است و گاو و گوساله ها را در تمامی سنین در گیر می کند تاکید کرد: نظر به اینکه پشه ها در انتقال این بیماری به شکل مکانیکی اهمیت زیادی دارند افزود: کنترل پشه ها از طریق سم پاشی وسایر اقدامات برای بهسازی محیط دامداری در پیشگیری از این بیماری موثر است.
وی رعایت موازین بهداشتی وکنترل تردد افراد و وسایل نقلیه به دامداری و عدم نقل و انتقال دام بدون مجوز دامپزشکی از مهمترین عوامل پیشگیری از بیماری عنوان کرد و گفت: از دامداران استان تقاضا می شود تا در صورت مشاهده هر گونه علایم بیماری در گاوها اعم از تب همراه با ضایعات پوستی غیرمعمول، مراتب را به نزدیک ترین واحد دامپزشکی گزارش کرده و از هر گونه نقل و انتقال دام ها بدون مجوز دامپزشکی خودداری کنند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com