بیش از سه میلیون و 39 هزار دام در زنجان علیه 10 بیماری واکسینه شده اند

بیش از سه میلیون و 39 هزار دام در زنجان علیه 10 بیماری واکسینه شده اند
مدیر کل دامپزشکی استان زنجان گفت: طی 6 ماهه نخست امسال سه میلیون و 39 هزار و 210 راس دام سبک و سنگین در سطح این استان علیه 10 بیماری دامی واکسینه شده اند.
محمد رشید کرمی افزود: طی 6 ماهه نخست امسال دام های سبک و سنگین، تک سمی ها و سگ های دارای شناسنامه در استان زنجان علیه بیماری ها شاربن، شاربن علامتی، آنتروتوکسمی، قانقاریا، آگالاکسی، تب برفکی، آبله، لمپی اسکین، طاعون نشخوار کنندگان کوچک، تیلریوز، بروسلوز 'تب مالت' و هاری واکسینه شده اند.
وی با تاکید بر اینکه دست اندر کاران بهداشتی در جمعیت دامی در خصوص پیشگیری از بیماری های دامی و مشترک بین انسان و دام در تلاش هستند، یادآورشد: اغلب، بیماری های بسیاری دام های سبک و سنگین را تهدید می کند و به کشاورزان و دامپروران کشور خسارت اقتصادی وارد می شود.
مدیر کل دامپزشکی استان زنجان از واکسیناسیون 852 هزار و 129 راس دام سبک و سنگین و تک سمی علیه بیماری شاربن و شاربن علامتی خبرداد و گفت: شاربن علامتی بیماری عفونی باکتریایی و کشنده گاو و گوسفند در هر سنی است.
کرمی افزود: دام های جوان حساسیت بیشتری در ابتلا به این بیماری دارند و از خصوصیات این بیماری، التهاب عضلانی و توکسمی شدید و تلفات است.
وی با بیان اینکه بیماری دامی شاربن بین انسان و دام مشترک نیست، اظهارکرد: این بیماری زیان های اقتصادی قابل ملاحظه ای به دامداران وارد می کند.
کرمی با بیان اینکه 208 هزار و 791 گوسفند و بز در 6 ماهه نخست امسال علیه بیماری آنتروتوکسمی در سطح استان زنجان واکسینه شده اند، خاطرنشان کرد: به این بیماری، بیماری پرخوری یا قلوه نرمی نیز گفته می شود که به دنبال جذب مقادیر زیاد سم از دیواره روده بروز می کند.
مدیر کل دامپزشکی استان زنجان، به بیماری دامی قانقاریا اشاره کرد و گفت: عامل این بیماری از طریق دستگاه گوارش وارد بدن دام شده و از طریق سیاهرگ باب وارد کبد می شود.
کرمی ادامه داد: بر اثر ضایعه کبد که سم تولید و موجب بروز قانقاریا می شود و به طور معمول دام های مسنتر و دارای بیش ا یک سال، بیشتر از دام های جوان به این بیماری حساس هستند.
وی افزود: در 6 ماهه نخست نیز هفت هزار و 700 گوسفند و بز علیه این بیماری واکسینه شده اند.
مدیر کل دامپزشکی استان زنجان گفت: عامل بیماری آگالاکسی نوعی باکتری و یک بیماری عفونی و واگیردار است که در جمعیت دامی گوسفند و بز بیشتر و آثار آن در چشم، پستان و پاهای دام مشاهده می شود.
کرمی یادآورشد: در نیمه نخست امسال 18 هزار و 275 دام سبک علیه بیماری بیان شده واکسینه شده اند.
وی افزود: یک میلیون و 54 هزار و 238 هزار راس دام سبک و سنگین در استان زنجان علیه بیماری های تب برفکی و آبله واکسینه شده اند.
مدیر کل دامپزشکی استان زنجان گفت: علاوه بر بیماری های بیان شده، لمپی اسکین، طاعون نشخوارکنندگان کوچک، هاری و تیلریوز و بیماری دامی بروسلوز 'تب مالت' مشترک بین انسان و دام از دیگر بیماری هایی است که دام های سبک و سنگین در این استان علیه آن واکسینه شده اند.
کرمی تاکید کرد: واکسیناسیون دام های سبک و سنگین علیه بیماری های بروسلوز، شاربن، هاری، آبله، لمپی اسکین و طاعون نشخوار کنندگان کوچک هر سال به شکل رایگان انجام می شود.
دامپزشکی همواره کنترل و پیشگیری از بیماری دامی و مشترک بین انسان و دام، بیشترین و مهمترین جایگاه را دارد.
6 ماهه نخست سال گذشته بیش از 2 میلیون و 455 هزار راس دام سبک و سنگین علیه 10 بیماری واگیر در استان زنجان واکسیناسیون شده بودند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com