بیش از 900 هزار رأس دام در اختیار عشایر سیستان و بلوچستان

بیش از 900 هزار رأس دام در اختیار عشایر سیستان و بلوچستان
‌مدیرکل امور عشایر سیستان و بلوچستان گفت: بیش از 900 هزار رأس دام در اختیار آنان است که از 60 درصد مراتع استفاده می‌کنند.
‌حمید طوقی در شورای رفع مشکلات عشایر استان با اشاره به اینکه 25 درصد تولیدات دامی استان را عشایر ‌تشکیل می‌دهد، افزود: ایلات و عشایر در حیات اجتماعی از دیرباز نقش بسیار مؤثری در تهیه بسیاری از مواد اولیه و دامی و نیازهای استان‌ها داشته‌اند.
طوقی گفت: جمعیت عشایر استان 18 هزار و 984 خانوار با جمعیتی بیش از 102 هزار و 199 نفر است که این جمعیت در قالب دو هزار و420 رده کوچنده پراکنده هستند.
وی با بیان اینکه عشایر توانایی بالایی در تامین گوشت و فرآورده‌های دامی مردم این استان و حتی کشور دارند، افزود: عشایر استان سالانه بخش اعظمی از گوشت قرمز مورد نیاز استان‌های را تولید می‌کنند و اگر در این بخش سرمایه گذاری شود، بخش مهمی از نیازهای کشور توسط عشایر تامین می‌شود.
مدیرکل امور عشایر سیستان و بلوچستان اظهار کرد: بررسی قلمروهای عرضی عشایر نشانگر وجود 24 زیست بوم عشایری است که 294 سامانه عشایری در نقاط مختلف استان را در بر می‌گیرد.
طوقی افزود: عشایر استان حدود 8 درصد جمعیت روستایی و چهار درصد جمعیت استان و 8 درصد از خانوارهای عشایر کشور را شامل می‌شوند.
مدیرکل امور عشایر سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به زیرساخت‌ها و پتانسیل‌های موجود، برای توسعه دامداری و تولید فرآورده‌های دامی این استان به لحاظ برخورداری از شرایط مساعد آب و هوایی‌، آمار پایین آفت و نیز بیماری‌های دامی، یکی از قطب‌های اصلی تولید فرآورده‌های دامی در کشور باشد و هم اکنون یکی از قطب‌های مهم در تولید گوشت قرمز و انواع فرآورده‌های دامی سیستان و بلوچستان است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com