بی خاصیت شدن سازمان دامپزشکی با تصویب طرح بهره وری کشاورزی

بی خاصیت شدن سازمان دامپزشکی با تصویب طرح بهره وری کشاورزی

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت:‌ وظیفه حفظ و حراست از جمعیت دامی‌ کشور که 150میلیون واحد دامی‌ را شامل می‌شود، قانونا برعهده سازمان دامپزشکی است و این سازمان باید جوابگوی همه‌ی مراجع کشور باشد.
به گزارش ایسنا، مجتبی نوروزی - رییس سازمان دامپزشکی کشور - در نشست بررسی و نقد طرح افزایش بهره‌وری کشاورزی و جایگاه دامپزشکی کشور اظهار کرد: با اشاره به 150 میلیون واحد دامی ‌موجود در سطح کشور تصریح کرد: سازمان دامپزشکی با اقداماتی که در طول 70 سال عمر خود انجام داده، توانسته با پستی‌ها و بلندی‌های متفاوتی این جمعیت دامی ‌را حفظ و حراست کند، از سویی دیگر کنترل و نظارت بهداشتی بر کل تولیدات جمعیت دامی‌ کشور برعهده‌ی سازمان دامپزشکی است.
وی با اشاره به بیماری‌های مشترک گفت: از حدود 1709 عامل بیماری، حدود 50 درصد این عوامل از دام به انسان منتقل می‌شود که باید نظارت و کنترل شود.
نوروزی تاکید کرد: اگر امروز آنفلوآنزای خوکی به یک موضوع سیاسی،‌ امنیتی و اقتصادی تبدیل شده،‌ اهمیت سرویس‌های دامپزشکی کشورهای عضو را نشان می‌دهد.
وی یادآور شد: سازمان دامپزشکی با پیکره‌ی شش هزار نفر نیروی انسانی دولتی و با وجود ادارات کل در استان‌ها و شهرستان‌ها و بخش‌های مختلف کشور این وظیفه را به نحو مطلوب انجام داده است.
نوروزی تصریح کرد: ای کاش کمیسیون کشاورزی مجلس نیز همچون دولت به مقوله‌ی دامپزشکی توجه داشت.
وی با اشاره به طرح ارتقاء و بهره‌وری بخش کشاورزی گفت: اکنون در بخش کشاورزی بیش از 25 میلیون نفر مشغول هستند و این طرح باید این 25 میلیون نفر را شامل شود؛ اما ایراد اساسی این طرح آن است که از 45 زیر بخش کشاورزی به دو یا سه زیر بخش سازمان حفظ نباتات، سازمان دامپزشکی و سازمان جنگل‌ها و مراتع پرداخته شده است.
نوروزی همچنین گفت: طرح اولیه‌ا‌ی که در سال 87 در مجلس مطرح شد، با طرح کنونی تفاوت زیادی دارد، به صورتی که حتی نام دامپزشکی در آن نیست.
وی تصریح کرد: اکنون سوال اینجاست که چرا طرح اصلاح قانون دامپزشکی در طرح افزایش بهره‌وری کشاورزی مطرح نیست؟
وی افزود:‌ ما هنوز در تعریف سازمان نظام دامپزشکی مشکل داریم، از این جهت تصور می‌کنیم وظیفه حاکمیتی می‌تواند در آن باشد.
نوروزی با تاکید بر اینکه واگذاری تصدی‌گری‌ها باید با دقت انجام شود، یادآور شد: طرح افزایش بهره‌وری کشاورزی دارای ایرادات جدی هم از نظر شکلی و هم محتوایی است و اساسا این طرح، طرح بهره‌وری نیست و قطعا اگر این طرح با این وضعیت به تصویب برسد، سازمان دامپزشکی از حالت مستقل، مقتدر،‌ پویا که در سطح ملی،‌ منطقه‌ای و جهانی از اعتبار خاصی برخوردار است، به یک اداره بی‌خاصیت و بی‌اعتبار و ضعیف تبدیل می‌شود.
نوروزی تاکید کرد: موارد دامپزشکی باید از داخل این قانون خارج شود و در داخل قانون‌های خودش برود.
رییس سازمان دامپزشکی در عین حال با تاکید بر لزوم تقویت بخش خصوصی، خاطرنشان کرد: طرح‌ها و آیین نامه‌های تصویب شده همواره در جهت تقویت بخش خصوصی بوده است، اما در اجرا و قراردادها باید این موارد را عملیاتی کنیم که البته نیازمند زمان است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com