بی اثر بودن حذف مجوز صادراتی وزارت جهاد کشاورزی/ توان رقابت در بازار جهانی را نداریم

بی اثر بودن حذف مجوز صادراتی وزارت جهاد کشاورزی/ توان رقابت در بازار جهانی را نداریم
مدیر کل دفتر توسعه تجارت وزارت جهاد کشاورزی در تاریخ 94/04/16 طی اطلاعیه ای از صادرات گوشت مرغ با رعایت ضوابط قرنطینه‌ای و بهداشتی، بدون نیاز به اخذ مجوز خبر داد. پس از آن نیز گمرک ایران با انتشار بخش نامه‌ای صادرات گوشت مرغ را بدون دریافت مجوز قبلی از وزارت جهاد کشاورزی مجاز اعلام کرد.
به نظر کاهش و تسهیل روند بروکراسی اداری در انجام صادرات تا حدی تجار را تشویق به سرمایه گذاری بیشتر در انجام صادرات در این بخش سازد ، اما با این وجود برخی کارشناسان معتقدند با شرایط کنونی صنعت مرغداری، مشکلات صادراتی ایران بیش از حذف یک مجوز بوده و حذف مجوز غیر ضروری چون این، چندان تاثیری در بهبود صادرات نخواهد داشت. حال باید دید تصمیم وزارت جهاد کشاورزی در حذف مجوز صادرات چه نتایجی بر روی افزایش صادرات و یا بهبود روند آن خواهد داشت.
محمد یوسفی - رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان مرغ گوشتی کشور - در مصاحبه با خبرنگار ITPNews در خصوص اقدام جدید وزارت جهاد کشاورزی در حذف مجوز صادراتی گفت: این اقدام وزارت جهاد کشاورزی تاثیر مثبتی در صادرات ندارد ، زیرا صدور مجوز صادرات از سوی وزارت جهاد کشاورزی فقط به جهت جلوگیری از ایجاد خلل عرضه گوشت مرغ در بازار داخلی بوده است که در ماه های اخیربه دلیل تولید مازاد و وجود ذخیره پشتیبانی با افزایش عرضه مواجه بوده ایم، البته هچنان هرگونه صادرات مواد پروتئینی نیازمند صدور گواهی بهداشتی سازمان دامپزشکی می باشد.
وی ادامه داد: اگر مرغ در داخل کشور قیمت واقعی خود یعنی قیمت تمام شده به علاوه سود تولیدکننده را پیدا کند دراین شرایط ما هرگز نمی توانیم صادرات مناسب داشته باشیم و در سطح جهانی با کشورهای بزرگ صادر کننده گوشت مرغ رقابت کنیم.
یوسفی برخی دلایل بالا رفتن قیمت تمام شده و عدم توانایی رقابت با کشورهای بزرگ صادر کننده گوشت را این گونه بیان کرد: این عدم توانایی در رقابت دلایل متعددی دارد، کشورهای مدعی در صادرات پروتئین مانند برزیل به دلیل تامین مقداری زیادی از علوفه در داخل کشور خود، هزینه حمل که30 در صد از قیمت تمام شده می باشد به مرغدار تحمیل نمی شود، هم چنین هزینه مالی برای تولیدکننده در کشور ما 36 درصد است در حالی که در کشورهایی نظیر ترکیه  تنها 5 درصد می باشد علاوه بر آن مرغداران در این کشورها از جوایز صادراتی نیز برخودار هستند.
وی افزود: صادراتی که تا 2 ماه پیش و قبل از آنفلوآنزا به کشورهای مانند عراق، افغانستان و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس داشته ایم به دلیل اطمینان این کشورها به ذبح اسلام و عدم استفاده از چربی خوک در خوراک مرغ ایران می باشد در غیر این صورت ما توان رقابتی بسیار پایینی داشته و نمی توانیم به معنای واقعی در بازارهای جهانی جایگاهی برای خود پیدا کنیم.
رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان مرغ گوشتی کشور در خصوص زمان آغاز دوباره صادرات به کشور عراق گفت: با توجه به اینکه تا کنون موردی از آنفلوآنزای مرغی در مرغداری های صنعتی ایران گزارش نشده است سازمان دامپزشکی ایران و عراق در حال مکاتبه و رایزنی هایی برای آغاز دوباره صادرات به این کشور می باشند و به زودی این امر میسر خواهد شد ، اما به نظر نمی رسد تا 3 ماه آینده تغییر چشمگیری در قیمت مرغ حاصل شده و به دلیل تولید مازاد مرغ در کشور و وجود ذخیره پشتیبانی زیان مرغداران جبران شود.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com