بهره‌برداری از 31 طرح صنعتی در بخش دامی استان زنجان

بهره‌برداری از 31 طرح صنعتی در بخش دامی استان زنجان
در سه ماه نخست سال‌جاری 31 طرح صنعتی در بخش دامی استان زنجان به بهره‌برداری رسیده است.
بخش کشاورزی یکی از بخش‌های مهم اقتصادی برای هر کشوری است.
تامین امنیت غذایی و کمک به رشد اقتصادی از مهم‌ترین مواردی است که می‌توان در مورد اهمیت این بخش گفت.
این بخش در کنار بخش صنعت و خدمات سه شاکله مهم چرخ‌های اقتصادی کشور و استان زنجان را تشکیل می‌دهند.
بخش کشاورزی یکی از محورهای مهم توسعه و رشد اقتصادی استان زنجان محسوب می‌شود که با وجود منطقه طارم و اراضی بکر کشاورزی در شهرستان‌های استان نمی‌توان از ظرفیت‌های این بخش به راحتی چشم‌پوشی کرد.
کشاورزی را به عنوان نیروی محرکه رشد اقتصادی در مراحل اولیه توسعه دانسته‌اند و در مراحل بعدی رشد هم برای بخش کشاورزی حداقل پنج نقش عمده تامین درآمد، ایجاد اشتغال، تامین غذا، ایجاد بازار و ارز‌آوری را در تغییر ساختار اقتصاد قائل هستند.
به لحاظ خصوصیات، عدم وابستگی بخش کشاورزی به خارج و فراهم بودن امکانات و حرکت اولیه رشد اقتصادی می‌تواند از بخش کشاورزی آغاز شود.
به طوری که ممکن است چنین اولویتی برای بخش‌های دیگر و در مراحل اولیه فراهم نباشد، بخش کشاورزی معمولاً با هر بخش دیگری به صورت رقابتی عمل نمی‌کند بلکه رشد آن می‌تواند مکمل رشد بخش‌های دیگر باشد.
توجه دقیق‌تر به اکثر عواملی که مورد استفاده بخش کشاورزی است، می‌تواند رقیب نبودن رشد این بخش را با رشد سایر بخش‌ها توجیه کند.
بخش کشاورزی زیر بخش‌هایی دارد که هر کدام در جای خود اهمیت زیادی دارند. بخش زراعت، باغ، دام و طیور و شیلات از جمله این زیربخش‌های محسوب می‌شوند.
بخش دام و طیور یکی از بخش‌های مهم در تولید محصولات این بخش است و در امنیت غذایی مردم تاثیر بسزایی دارد.
تولید محصولات پروتئینی و پرورش دام و طیور به همراه گسترش آن از اقدامات مهم این بخش به شمار می‌آید. در بخش دام و طیور انواع دام‌های سبک و سنگین در واحدهای تولیدی صنعتی و سنتی نگهداری و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.
استان زنجان علاوه بر ظرفیت‌های بالای بخش کشاورزی در زیر مجموعه شیلات، زراعت، باغ و در بخش دام و طیور هم ظرفیت‌های خوبی را از خود نشان داده است که می‌توان نمونه آن را در گوسفند افشار و طرح چندقلوزایی آن مشاهده کرد.
این بخش می‌تواند در راستای تامین محصولات پروتیئنی برای استان و صادرات به دیگر استان‌ها موفق باشد.
بخش دام و طیور در استان زنجان می‌تواند با توسعه صنعتی خود موجبات توسعه کمی و کیفی را فراهم کند. این بخش در استان طی سال‌های اخیر رشد کمی نسبتاً خوبی را داشته است.
در سه ماه سال‌جاری نیز واحدهای صنعتی در بخش دام و طیور استان به بهره‌برداری رسیده که در تسریع توسعه آن کمک خواهد کرد.
تعداد 31 طرح صنعتی و کوچک روستایی در سه ماهه اول سال‌جاری در زیر مجموعه امور تولیدات دامی استان به بهره‌برداری رسیده است.
بهره‌برداری از این طرح‌ها موجب تولید یک‌هزار و 577 تن در سال تولیدات دامی می‌شود که به میزان موجود تولیدات در این بخش از کشاورزی استان افزوده می‌‌شود.
برای احداث این واحدها 72 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام شده است و برای 81 نفر نیز اشتغال مستقیم ایجاد شده است که 9 طرح از این تعداد صنعتی و بقیه از واحدهای کوچک روستایی تشکیل شده است.
این طرح‌ها شامل واحدهای پرورش گاو شیری هفت مورد به ظرفیت 90 رأس، واحدهای پرواربندی گوساله چهار مورد به ظرفیت 115 رأس، واحدهای پرواربندی بره 9 مورد به ظرفیت 800 رأس، واحدهای پرورش گوسفند داشتی دو مورد به ظرفیت 180 رأس، واحدهای پرورش مرغ گوشتی هشت مورد به ظرفیت 147 هزار و 500 قطعه و واحدهای پرورش بوقلمون گوشتی یک مورد به ظرفیت دو هزار قطعه است. همچنین در این مدت تعداد 11 مورد پروانه تاسیس صنعتی انواع پرورش دام و طیور نیز صادر شده است.
آغاز به کار این واحدها در بخش دام و طیور استان قطعاً موجب رشد و توسعه این بخش را فراهم خواهد کرد.
ظرفیت‌سازی بخش صنعتی کشاورزی و افزایش ظرفیت تولید در این بخش می‌تواند در توسعه صادرات استان موثر باشد.
البته بازاریابی و گنجاندن این محصول در سبد کالای صادراتی استان باید مورد توجه باشد چراکه بخش کشاورزی زنجان در بخش تولید به نقطه‌ای رسیده که دیگر باید برای توسعه صادرات آن برنامه‌ریزی عملی و علمی صورت گیرد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com