بهره بالای بانک ها عامل بسته شدن گاوداری ها/ به سختی گاوداری را سرپا نگه داشته ام و موفقم

بهره بالای بانک ها عامل بسته شدن گاوداری ها/ به سختی گاوداری را سرپا نگه داشته ام و موفقم
پرورش دهنده گاو شیری در یزد گفت: باید دولت تدبیری برای قیمت شیر و همین طور آذوقه گران بیاندیشد و باتوجه به این رکود و بیکاری حاکم بر جامعه تلاش کند همین اشتغال هایی که هست را حفظ کند و کمک کند حداقل ما که تا کنون به سختی توانسته ایم روی پا بایستیم به مشکل نخوریم.
اقتصاد مقاومتی گفتمانی است که اگر عملی شود می توان در آینده ای نزدیک ایران را در اوج قله های علمی اقتصادی دنیا رصد کرد.
پشتوانه اصلی اقتصاد مقاومتی مردم هستند و مشارکت مردمی در اقتصاد های کوچک عامل مهم عملی شدن اقتصاد مقاومتی است و دولت نیز در این راستا باید همه تلاش خود را در راستای کمک به بخش خصوص و سرمایه های بزرگ و کوچک و همچنین رفع موانع تولید، انجام دهد.
«محمد محسن دهقان پور» فراشاه  از اهالی تفت، متولد 52، با مدرک دیپلم از دوران نوجوانی به فعالیت در عرصه اقتصادی مشغول شد و اکنون کار خود را در گاوداری خود به صورت نیمه صنعتی ادامه می دهد و برای دو نفر از همشهری هایش به صورت مستقیم و چند نفری به صورت غیر مستقیم اشتغال زایی کرده است.
دهقان پور در خصوص شروع فعالیتش در زمینه پرورش گاو شیری گفت: از بچگی در منزل خود به صورت سنتی گاوداری داشتیم و بنده به شغل دامپروری مشغول بودم.
این فعال عرصه اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: دوران نوجوانی در طرح کار اداره کشاورزی شرکت و آنجا به بنده پیشنهاد احداث دامپروری را دادند، با اخذ مجوزها منابع طبیعی 3 هزار متر زمین به من برای راه اندازی دامپروری در تفت را دادند و با گرفتن مجوز پرورش گوسفند کار خود را شروع کردم اما چند سال بعد پروانه گاوداری گرفتم و کار خود را با شش گاوی که خود داشتیم آغاز کردم.
وی اذعان کرد: بنده آن زمان که پروانه و مجوز می گرفتن هنوز سربازی نرفته بودم و پروانه همه این ها به نام پدرم است چون آن زمان به دلیل سن کم کارت پایان خدمت نگرفتم زیرا خدمت نرفته بودم.
دهقان پور ادامه داد: اوایل گاو ها کیفیت شیرشان زیاد بود اما مقدارش کم، تا آن جا که بعد از تحقیق و اطلاعاتی که خودم داشتم  از روش «تلقیح مصنوعی» استفاده  و گاوها را زیاد کردیم و بعد از زاد و ولد گاو ها خود تبدیل به گاو های اصلی شدند و مقادر شیر دهی نیز زیاد شد.
این کارآفرین گفت: در دوره ریاست جمهوری قبلی 110 راس گاو داشتم اما  حالا بازار خراب است و مجبور شدیم  گاوها را بفروشیم و اکنون فقط 50 راس گاو دارم.
وی دلیل فروش گاو ها را سخت بودن نگهداری  به علت مشکل بودن تهیه و گرانی آذوقه عنوان کرد.
دهقان پور تصریح کرد: مجبوریم پول آذوقه را نقد بدهیم اما شرکت تعاونی شیر را به قیمت هزار و دویست تومان از ما می خرد و پول را هم نقدی پرداخت نمی کند و می گویند کارخانه های لبنیات پول نمی دهند و این طور است که بنده حدود 6 ماه است پول شیر نگرفته ام  و با توجه به کرایه حمل، شیر کیلویی هزار تومان برای ما سود دارد اما خوشبختانه با این اوضاع خراب ما توانستیم روی پا بایستیم.
این فعال عرصه اقتصاد مقاومتی گفت: خیلی از گاوداری ها در اطراف ما تعطیل شده اند و فقط 2 درصد فعال اند، بعضی ها رفتند سراغ پرورش اسب اما بیشترگاوداری ها خالی و بدون استفاده هستند.
دهقان پور علت اینکه توانسته در این شرایط رکود همچنان به فعالیت خود ادامه دهد را چنین عنوان کرد: من چون گاوها مال خودم بوده و وام نداشتم توانستم روی پا بایستم اما کسانی که برای دایر کردن گاوداری وام گرفته بودند، الان که بازار خراب است نتوانستند از عهده بهره بانک ها بر بیایند و گاوداری شان تعطیل شد.
وی افزود: دامپزشکی مرتب از گاوداری سرکشی می کند و تا به حالل هیچ بیماری در بین گاوهای ما مانند تب برفکی و مالت دیده نشده است.
دهقان پور از واحد اقتصادی خود راضی بود و گفت: کار گاوداری با توجه به درآمدهای جانبی که در کنار فروش شیر مانند کود و غیره دارد مقرون به صرفه است و خدا را شکر راضیم.
این کارآفرین گفت: 20  میلیون وام قرض الحسنه از بسیج سازندگی وام گرفتم برای کمک به مخارج گاوداری اما وام هایی که از برای خرید علوفه  گرفته ام بهره اش بالاست و تا کنون موفق به پرداخت نشده ام.
دهقان پور اظهار کرد: باید دولت تدبیری برای قیمت شیر و همین طور آذوقه گران بیاندیشد و باتوجه به این رکود و بیکاری حاکم بر جامعه تلاش کند همین اشتغال هایی که هست را حفظ کند و کمک کند حداقل ما که تا کنون به سختی توانسته ایم روی پا بایستیم به مشکل نخوریم.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com