بهترین جیرۀ خوراک طیور

بهترین جیرۀ خوراک طیور
جوجه مرغ های کوچک بایستی از جیرۀ غذایی مناسب برخوردار شوند تا سالم و پربازده شوند. در طول هفتۀ اول رشد جوجه سریع است بخصوص در دستگاه گوارش و سیستم ایمنی.  

نیاز جوجه ها به اسیدهای آمینه بسیار زیاد است چرا که همچنان که جوجه – گوشتی یا تخمگذار – بزرگ تر می شود نیاز آنها به انرژی نیز افزایش پیدا می کند. 
همچنان که مواد مغذی در زمان مقتضی برای رشد جوجه بسیار اهمیت دارد، نمی توان از اهمیت مدیریت محیط و هر گونه استرس که مستقیماً بر روی رشد و سلامت جوجه ها تأثیر می گذارند، غافل شد.  

در درون تخم و دورۀ جوجه کشی، زرده تنها منبع انرژی و مادۀ مغذی جوجه است. تحقیقات جدید نشان داده که حتی تا 40 ساعت بعد از جوجه کشی هم اگر به جوجه ها آب و غذا داده نشود در 35 روزگی تأثیر منفی بر روی رشد یا ضریب تبدیل خوراک نخواهد داشت. 
با اینحال می دانیم که تأخیر غذایی باعث کندی رشد دستگاه گوارش و سیستم ایمنی، پایین آمدن مقاومت بدن در مقابل عوامل بیماریزا و تأثیرات منفی بر روی عملکرد طیور در دراز مدت خواهد داشت. 

تعداد و تنوع خوراک 
خوراک طیور ممکن است جیره نویسی های مختلفی داشته باشد. در ارزان ترین پیش خوراک (استارتر) جیره ای را استفاده می کنید که کمترین میزان پروتئین ، چربی و فسفر را دارد. میزان پروتئین 18 درصد خواهد بود و نگرانی بابت هضم یا فقدان مواد مغذی نخواهید داشت.

در سوی دیگر، ممکن است یک جیره نویسی خوراک استفاده شود که از نسبت ایده آل اسیدهای آمینه و لیزین قابل هضم ؛ حداقل 1350 کیلوکالری / پوند انرژی قابل سوخت و ساز ، حداقل 0.43 درصد فسفر بدون فیتات ؛ حداقل میزان پلی ساکارید بدون نشاسته در آن باشد.  
هر محصولی که موجب ارتقاء سیستم ایمنی ، هضم بهتر مواد غذایی ، یکپارچگی روده می گردد را به جیره بیافزایید. 

کمتر هزینه کنید برگشت کمتری هم خواهید داشت 
اگر به میزان برگشتی که از یک مرغ تخمگذار در طول عمر تخمگذاری اش به شما می رسد فکر کنید به ارزش یک پیش خوراک مغذی خوب پی خواهید برد. یک جیرۀ خوراک با ارزش غذایی پایین اثرات دراز مدتی بجا خواهد گذاشت. 

تحقیقات نشان داده که جوجه های تخمگذار حتی با دریافت جیرۀ خوراک با پایۀ پروتئین کم هم در سن تخمگذاری به وزن مطلوب می رسند. 
اما این را باید بدانید که تعداد تخم های این جوجه ها که پروتئین کافی در طول دورۀ رشد دریافت نکردند در دورۀ تخمگذاری بسیار کمتر و همینطور سایز آن نیز کوچک تر است. 

تحقیقات حاکیست جوجه هایی که در طول دوران 0 – 6 هفتگی پروتئین کمتری در جیرۀ غذایی خود دریافت کرده اند 5 ماه بعد تخم گذاری کمتری هم خواهند داشت! 

یکی دیگر از عوارض جیرۀ خوراک با پایۀ پروتئین کم و ناکافی در دورۀ رشد مرغ ها، افزایش مرگ و میر در دورۀ تخمگذاری است. 

عواملی به جز غذا 
درست است که تغذیه مهم ترین عامل است اما از اهمیت نقش مدیریت صحیح نیز نبایستی غافل شد. چنانچه دسترسی طیور به غذا و آب خوب نباشد دیگر مواد تشکیل دهندۀ جیرۀ خوراک چه اهمیتی خواهد داشت.
بایستی نظارت دقیق بر روی طیور داشته باشید تا مبادا جوجه های کوچک تر دسترسی خوبی به آب و خوراک نداشته باشند. 
از تازه و پاکیزه بودن آب آشامیدنی غافل نباشید. 
از آنجائیکه اتحادیۀ اروپا استفاده از آنتی بیوتیک ها را ممنوع اعلام کرده بسیاری از کمپانی ها راه های جایگزین طبیعی را برگزیده اند. رعایت پروتکل های بهداشتی و حفظ محیطی تمیز و سالم عوامل بیماریزا را کاهش داده و به طیور اجازه می دهد تا بیشترین بهره را از جیرۀ غذایی ببرند.     
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com