به لطف ربات ها حتی یک تخم مرغ در بستر نخواهد ماند

به لطف ربات ها حتی یک تخم مرغ در بستر نخواهد ماند
یونجه ها و علف ها تخم بگذارند. جمع آوری تخم مرغ ها هم لازم و هم وقت گیر است. در پاسخ به این نیاز، پژوهشگران دانشگاه Wageningen در هلند یک ربات خودکاری ساخته اند که می تواند آزادانه در سالن های مرغداری حرکت کند.
هدف از ساخت این ربات که آن را PoultryBot نام نهاده اند، شناسایی و جمع آوری تخم مرغ های گم شده است و به کمک این دستگاه کشاورزان می توانند هزاران یورو در سال صرفه جویی کنند. همچنین این دستگاه مجهز به وسیله ایست که آب و هوای سالن مرغداری را اندازه گیری کرده یا به جستجوی مرغ های بیمار می پردازد.
گفتگوی زیر با Bastiaan Vroegindeweij دانشجوی دکترا انجام گرفته که برای یادگیری و افزایش آموخته های خود در این پروژه شرکت کرده است.



سوال: ایده ی ساخت رباتی برای جمع آوری تخم مرغ ها از کجا آمد؟
Bastiaan Vroegindeweij: امروزه مساله ای مانند جمع آوری تخم مرغ های گم شده کاملا بستگی به کار دستی و حضوری کارگران داشته که کاری زمان بر و فیزیکی است، بنابراین لزوم بهبود عملیات جمع آوری تخم مرغ ها همیشه احساس می شده است. در طول همایش ربات ها در سال 2007 ایده ی جمع آوری تخم مرغ ها از کف سالن (تخم مرغ هایی که بیرون از آشیانه و بر روی کاه و کلش گذاشته شده اند) به کمک یک ربات پدیدار شد. از آن زمان تاکنون من در این پروژه مشارکت داشته و در بیشتر بخش های این کار همکاری کرده ام.
 این مساله شامل جستجوی روش ها و شیوه ها و فن آوری هایی مناسب، آزمودن آن ها برای به کارگیری در سالن های مرغداری و یکپارچه سازی آن ها برای اثبات این مفهوم بوده است.
سوال : مشکل گم شدن تخم مرغ ها چه اندازه جدی است؟
مشکل تخم مرغ هایی که کف سالن گذاشته شده اند بسته به نوع سیستم آشیانه هایی است که برای آنها به کار گرفته می شوند.
هنگامی که از آشیانه های قفسی استفاده می شود، این مساله را نتیجه ی نوع طراحی سیستم نمی دانند. با این حال هنگام تغییر از سیستم های نامناسب  آشیانه سازی برای پرنده های تخم گذار (مرغ های تخم گذار، مرغ های مادر، اردک ها، بلدرچین ها و غیره) این مشکل بی درنگ رخ می دهد که در نتیجه ی ناهمخوانی میان آشیانۀ مرغ ها و تمایل مرغ های تخم گذار است.
بنابراین، همه ی سالن های مرغداری که آشیانه های مناسبی برای مرغ های خود ندارند (چه در هلند، اتحادیۀ اروپا و چه دیگر کشورهای جهان) با مشکل تخم گذاری در کف سالن ها نیز رو به رو خواهند بود.
برای دسته های مرغ های تخم گذار که به خوبی مدیریت و اداره شده اند، مقدار تخم هایی که در کف سالن ها گذاشته شده است تا کمتر از نیم درصد تولید روزانه کاهش می یابد. در یک دسته ی متوسط اندازه هلندی که حدود 3000 قطعه طیور را داراست، این کار به معنی یک ساعت کار دستی روزانه ی جمع آوری تخم مرغ هاست. با این حال در موارد دیگر (برای همین مرغ های تخم گذار اما با انواع ویژه ی دسته های مرغ های مادر) این مساله به میزان 5 تا 10 درصد تولید روزانه رسیده که خود باعث افزایش حجم کار می گردد. افزون بر این ها، یکی دیگر از عوامل مهم تخم گذاشتن در آشیانه ها و عدم تمایل به تخم گذاری در کف سالن ها، جمع آوری مرتب تخم مرغ هاست.

سوال : این ربات برای چه نوع سالن های مرغداری کارایی و کاربرد دارد؟
با در نظر گرفتن صحبت های بالا، این فن آوری به سرعت برای شمال غرب اروپا کارایی دارد چرا که در آنجا در نتیجه ممنوع کردن قفس های سنتی در سراسر اتحادیه ی اروپا، بخش بزرگی از مرغ های تخم گذار در سیستم های آشیانه ی باز جا داده می شوند.
 با این حال همانگونه که انتظار داریم (و می بینیم) این روش از جا دادن به مرغ ها در حال گسترش بوده بنابراین فرصت های بیشتری برای به کارگیری این ربات ایجاد می شوند. برای نمونه، قفس های مجهز، که یکی از جایگزین های عمده به جای قفس های سنتی در جنوب اروپا بوده است نیز ممکن است در آینده ممنوع شوند. همچنین ما می بینیم در سرتاسر جهان مانند آمریکا، استرالیا، برزیل و چین هر روز بیشتر از این قفس های جایگزین (نوع انبار) استفاده می شود. در برخی از مکان ها نیروی کار ارزان قیمت برای انجام کار جمع آوری تخم مرغ ها ممکن است به صرفه باشد اما در تمام موارد این حالت پاسخگو نیست.
گذشته از این ها، کیفیت این کار دستی نیز دلیلی است برای ماشینی کردن این کار.



Bastiaan Vroegindeweij دانشجوی دکترا از دانشگاه واخنینگن Wageningen می گوید: « PoultryBot یکی از دارایی های مهم مرغداران خواهد شد. این ماشین باعث حذف کار سخت دستی شده و مثل یک جفت چشم و گوش اضافی در میان طیور پیوسته حضور خواهد داشت.»
افزون بر آن، اگر شما دارای چنین دستگاهی برای جمع آوری تخم مرغ ها از سطح سالن باشید، به سادگی می توان سنسورهای دیگری نیز به آن وصل کرد تا مانند یک جفت چشم و گوش اضافی برای مرغدار کار کند و اطلاعات پیوسته و به-روز را درباره ی شرایط مرغداری (هم از نگاه سلامت و هم از نگاه رفاهی) در اختیار ایشان قرار دهد. از این لحاظ، این پیشرفت فنی نه تنها از دیدگاه مرغ های تخم گذار به سود خواهد بود، بلکه مرغداران نیز از مزایای حتمی این توسعه برخوردار خواهند شد.
سوال : این ربات دقیقا چگونه بدون وارد کردن آسیب تخم مرغ ها را جمع آوری خواهد کرد؟
ما از یک برنامه ریز مسیر (path planner) برای جستجو در میان سالن بهره میگیریم، به شیوه ای که تغییرمسیر در یافتن تخم مرغ های کف سالن به حداکثر می رسد. این برنامه ریز مسیر راه ها را برای ربات فراهم می کند، آن گاه این ربات راه خود را از یک نقطه-راه به نقطه-راه دیگر پیدا می کند. همزمان یک دوربین ویژه کار یافتن تخم مرغ ها را انجام می دهد. هنگامی که تخم مرغی یافته می شود، جایگاه آن در حافظه ذخیره می گردد (ربات همیشه از جایگاه خود در فضای سالن آگاه است) آنگاه دستور برداشتن تخم مرغ صادر می شود. با استفاده از بازوی ویژه ی جمع آوری (یک فنر مارپیچ خمیده) این فنر جلوی تخم مرغ قرار گرفته، بازو را پایین آورده و روی تخم مرغ آن را فشار می دهد. در این هنگام تخم مرغ درون فنر قرار می گیرد و ربات می تواند آن را جا به جا کند.
سوال : فکر می کنید تا چند وقت دیگر این دستگاه از لحاظ اقتصادی به صرفه و به صورت تجاری در دسترس خواهد بود؟
 چیزی که تا امروز در دست داریم، سندی برای اثبات مفهوم است یعنی اثبات مفید بودن این دستگاه. همین موضوع کافی است تا نشان دهیم این ایده و روشی قابل اتکا بوده و کارآیی دارد. برنامه این است که این فناوری را در سال های پیش رو گسترش دهیم و امیدواریم که در چند سال آینده یک نمونه ی کاملا کاربردی در دست داشته باشیم.



فکر می کنید مرغدار برای خرید یکی از این دستگاه ها چقدر باید هزینه کند؟
با دانستن این واقعیت که جمع آوری این تخم مرغ های کف سالن هزینه ای حدود 1 ساعت/روز/در هر سالن مرغ تخم گذار داشته باشد، با یک دستمزد به میزان 25 یورو این مقدار به 10.000 یورو در سال خواهد رسید. اگر عمر مفید این ربات 5 سال باشد، یک برآورد سرانگشتی از هزینه ها نشان می دهد که قیمت آن حدود 50.000 یورو خواهد بود.
این هزینه ها بدون در نظر گرفتن مزایای اضافی دیگری است که برای مرغدار دارد؛ مانند آزاد کردن وقت او یا فرصت بیشتر او برای انجام کارهای دیگر خود.

در این پروژه چه کسانی با شما همکاری می کنند؟
این پروژه کاملا در گروه تکنولوژی مرغداری دانشگاه واخنینگن Wageningen با کمک شمار بزرگی از دانشجویان و شماری از اعضای دانشگاه انجام شده است. بودجه های بخش هایی از کار توسط بخش طیور دولت هلند تامین شده که Fonds Pluimveebelangen به نمایندگی از دولت آن را پرداخت نموده است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com