برای مبارزه با اسهال در گوساله ها روی کلستروم فکر کنید نه آنتی بیوتیک ها

برای مبارزه با اسهال در گوساله ها روی کلستروم فکر کنید نه آنتی بیوتیک ها
اسهال مشکلی بسیار رایج در گوساله های نوزاد است. در مقایسه با آنتی بیوتیک ها، مدیریت دقیق کلستروم می تواند شیوه ای بهتر برای سلامت گوساله باشد.
56 درصد از مشکلات سلامت گوساله در روزهای اول زندگی مرتبط با اسهال است و به همین دلیل مهم ترین مشکل برای سلامت گوساله های نوزاد به حساب می آید. 52.2 درصد مرگ و میر گوساله های از شیر گرفته نشده به دلیل اسهال است. یکی از مهم ترین علت های رشد ضعیف، افزایش کار مورد نیاز و افزایش هزینه ها نیز همین مسئله اسهال گوساله ها می باشد.
بنابر آمار دانشگاه کرنل آمریکا و و سیستم نمایش سلامت حیوانات ملی (NAHMS, 2007) در آمریکا، 23.9 درصد از گوساله های شیرده به اسهال دچار می شوند و مرگ و میر قبل از از شیر گرفته شدن 7.8 درصد گزارش شده است.

نه به باکتری ها
بروز آلودگی های به وجود آمده از اسهال گاو اغلب سریع به وجود می آید و طبیعت آن، چند عاملی است. پاتوژنهای روده بزرگ که به عنوان عامل اسهال گوساله شناخته می شوند ویروس ها هستند (مثلا روتاویروس گاوی، کورونا ویروس گاوی، ویروس اسهال ویروسی گاو و انگل های میکروسکپی (کریپتوزپوریدیوم پاروم)، که در شکل 1 نشان داده شده است. باکتری هایی مثل سالمونلا انتریکا، اشریشیا کلی، کلستریدیوم، پرفرنژنز، اغلب عواملثانویه آلودگی می باشند.

از آنجایی که آنتی بیوتیک ها در برابر ویروس ها و انگل ها کارآمد نیستند، استفاده از آن ها به عنوان ضد اسهال کارایی بسیار پایینی دارد. استفاده از آنتی بیوتیک در این موارد معایب متعددی دارد. اول از همه، گوساله هایی که با آنتی بیوتیک درمان می شوند، در اولین شیردهی 492 کیلوگرم کمتر از بقیه گوساله ها شیر تولید می کنند. دوم این که آنتی بیوتیک ها، باکتری های مفید روده را از بین می برند و در نتیجه سلامت روده را به خطر می اندازند. سوم این که، از بین بردن باکتری گرم منفی (Gram-negative) موجب آزاد شدن ایندوتوکسین ها و لیپوپلی ساکاریدهای دیواره های سلولی می شود.
به گفته جیمز کالور از دانشگاه دیویس، تاثیر کلی ایندوتوکسین ها به خوبی ثبت شده است و نشان داده شده که شامل بیماری ها، دیسترستنفسی، بالا رفتن گذرای دمای بدن و در پی آن کم شدن دمای بدن، کاهش سیستمیک فشار خون، افزایش ضربان قلب و در پی آن کاهش برون ده قلبی، اسهال، تغییر تعداد سلول های خون و تغییرات در سیستم انعقاد خون می شود. چهارم این که استفاده از آنتی بیوتیک با مقاومت آنتی بیوتیکی نیز همراه است.

شیوه ای بهتر
کلستروم گاوی نوعی کیت بقا است که از مادر به گوساله نوزاد انتقال پیدا می کند تا او را از چالش های ابتدای زندگی محافظت کند. کلستروم، ایمنی گوساله وسیستم هورمونی و هاضمه آن را فراهم می کند، همه موارد لازم برای سلامت و رشد سازنده را همراه دارد و حاوی مواد مغذی به میزان بالا است.
گوساله با یک بار مصرف کلستروم درست بعد از تولد 97 عمل ایمنی (ترکیبات سازنده سیستم ایمنی)، 87 عامل رشد (هورمون های بیوآیدنتیال و پیش سازهای هورمون) و طیفمختلفی از پروبیوتیک ها به همراه پره بیوتیک هایی(prebiotics) است که به رشد کمک می کنند و به فلوراهای مفید روده تغذیه می دهند. این انتقال ایمنی غیرفعال از گوساله تا زمانی محافظت می کند که سیستم شناسایی و منهدم سازی پاتوژن فعال شود.
بهترین ترکیب هورمون ها و عوامل رشد مانند ریلاکسین، پرولاکتین، انسولین، IGF-1، IGF-2 و لپتین فقط از طریق کلستروم فراهم می شوند. محتویات مفید کلستروم موجود در شیر می تواند در چهارمین مرتبه شیردهی یا سه روز بعد از زایمان برای همیشه باقی بماند.

راه حل ویژه
فرآیند کلستروم سازی 3 تا 4 هفته قبل از زایمان و با تجمع هورمون ها، عوامل رشد (IGF-I و IGF-II) و تغییر شکل عوامل رشد (TGF-β1 و TGF-β2) آغاز می شود که سلول های ترشحی پستان را فعال می کند.
به دلیل این کهکلستروم، پادتن ها را به گوساله منتقل می کند، گاوداران می توانند 60 تا 30 روز قبل از زایمان با واکسیناسیون گاو درمقابل پاتوژن های بسیار رایجی که در فارم پیدا می شوند کلسترومی مناسب طراحی کنند. به این ترتیب، گوساله نوزاد از محافظتی گزینشی در برابر پاتوژن های موجود در محیط فارم برخوردار می شود.
اثبات شده است که کلستروم به دست آمده از گاوهای واکسینه، قابلیت کشتن باکتری ها و ویروس های مهاجم را دارد، بازسازی بافت را تحریک می کند (به خصوص پوشش روده)، با انواع آلرژن ها مبارزه می کند و ارگانیسم های تولید کننده توکسین را خنثی می نماید. همچنین نشان داده شده است که کلستروم در مبارزه با اسهال سخت نیز بسیار قوی عمل می کند. بر اساس پژوهشی که سیستم بررسی سلامت حیوانات ملی در سال 2007 انجام داده است، تقریبا 19 درصد از گوساله های شیرده در آمریکا در انتقال غیرفعال با شکست مواجه شده اند.

انجام به موقع کارها
زمانی که مسئله تغذیه گوساله های نوزاد با کلستروم به میان می آید، مسئله سرعت بسیار ضروری می شود و دلایل آن نیز متعدد است. اول این که ترکیب کلستروم موجب تغییر جفت می شود. دوم این که گوساله های نوزاد آنزیم هایی را که بتوانند ترکیبات فعال کلستروم را بشکنند ندارند و این آنزیم ها بعدها شکل می گیرند. سوم این که باید از فرصتی بهره برد که از طریق پدیده "روده باز" (open gut) به وجود آمده است؛ در این پدیده قسمت بالایی دوازدهه برای جذب مستقیم محتویات کلستروم در جریان خون گوساله باز باقی می ماند (یادآور می شویم که پاتوژن ها می توانند وارد روده باز شوند).

ملاحظات اضافی
تغذیه صحیح گاوها در شیردهی دیرتر و خشک شدن شیر می تواند به صورت مثبت بر کیفیت و کمیت کلستروم تاثیر بگذارد. مایکوتوکسین ها که هم در دانه ها و هم علوفه یافت می شوند می توانند عملکرد ایمنی و کبد را مختل کنند. در نتیجه توصیه می شود که مدیریت سرسختانه در برابر خطر مایکوتوکسین ها داشته باشید.
عواملی که موجب اسهال می شوند در محیط زندگی گاو وجود دارند. بهبود در وضعیت بهداشت محیط و کاهش عوامل استرس زا (به عنوان مثال شلوغی بیش از اندازه، تغییر رژیم غذایی معمول، استرس گرمایی و ...) در کنار مدیریت صحیح کلستروم می تواند سلامت گوساله را تضمین نماید.

نتیجه گیری
همه گوساله هایی که در فارم متولد می شوند شانسی برای حفظ یا افزایش تعداد گله، بهبود ژنتیکی گله و بهبود درآمدهای اقتصادی به حساب می آیند. حمله پاتوژن ها می تواند هزینه های اضافی به بار آورد و مشکلات سلامتی و عملکرد ضعیف را به دنبال داشته باشد. کیفیت خوب کلستروم می تواند به گاوداران این امکان را دهد تا به درآمدی موفق دست یابند.

 
نظرات شما
  •  

    نوید علی زاده گفت : ۹۹/۰۳/۲۸

    باسلام و درود فراوان بنده دارای یک گاوداری نیمه صنعتی هستم. که امسال با مشکلی کمر شکن روبه رو
    شدم .گوساله های گاوهای نژاد هلندی و هلشتاین من بعد از این که به دنیا امدن (که سالم وسرحال هم هستن) بعد از بیست و چهار ساعت شرو ع به اسهال ابکی میکنند وعلاوه بر مراجعه دامپزشک در بیستو چهار ساعت دیگر میمیرند.اگر کسی می تواند مرا راهنمایی کنید.

    پاسخ...
  •  
    نوید علی زاده گفت : باسلام و درود فراوان بنده دارای یک گاوداری نیمه صن...

    مهرداد گفت : ۹۹/۰۴/۰۶

    سلام
    بسیار ساده است
    شما باید با دقت تک تک گوساله ها رو زیر نظر داشته باشید
    با دیدن اولین اسهال از گوساله میتونید با تزریق فقط یک لیتر سرم قندی و نمکی .یک گرم سفترکس.و دو سی سی ملوکسی کام از مرگ گوساله جلو گیری کنید

    پاسخ...
  •  

    مالک گفت : ۹۹/۰۶/۱۱

    با سلام
    یک گوساله ۵ روزه دارم اسهال سبز گرفته اسهالش دست بش میزنی کش میاد بعضی وقتا هم اسهالش ابکی میشه چیکارش کنم سرم براش زدم باز چی بزنم چشماش گود شده و دندان هاشم معلومه
    ممنون میشم کمک کنید

    پاسخ...
  •  
    مهرداد گفت : سلام بسیار ساده است شما باید با دقت تک تک گوساله...

    آذر یوسفی گفت : ۹۹/۰۹/۱۱

    سلام گوساله های من چند روز بعد از بدنیا اومدن اسهال میگیرن یکیش هم بخاطر همین مرد،هر کاری که گفتن هم کردم اما فایده نداشت،انگار که امسال همه این مشکل رو دارن

    پاسخ...
  •  
    آذر یوسفی گفت : سلام گوساله های من چند روز بعد از بدنیا اومدن اسها...

    سعید گفت : ۰۱/۰۹/۲۷

    اسهال گوساله چند مرحله دارد که معمولا با تمیز کردن بستر گوساله درصد اسهال شدن پایین می آید درمرحله بعد اگر دمای گوساله پایین ۳۷ درجه بود شما با تزریق سرم آنتی بیوتیک دار مقاومت گوساله را بالا برده که ترکیب سرم نه دهم. یک شیشه بی کربنات .دویست سی‌سی سرم رینگر دو عدد سفتراک به نسبت گودی چشم گوساله انجام بدهید

    پاسخ...
  •  
    آذر یوسفی گفت : سلام گوساله های من چند روز بعد از بدنیا اومدن اسها...

    وحید نجفی گفت : ۰۱/۰۹/۲۷

    چند ترکیب آنتی بیوتیک دار سفتراک سولفا جکت .سفتراک سولفا پلاس .سفتراک بی کربنات دویست سی سی هایپر همراه با خوراندن حداقل سه لیتر او آراس هایپر باعث تشنگی در گوساله شده که دچار بی اشتهایی می شوند بعد اسهال قطع کردن یک وعده شیر گوساله اگر دچار اسهال شدید است ترکیب کردن ۳۰۰ سی‌سی رینگر سدیم .فسفر بی ۱۲ به سرم گوساله بعد خوراندن شربت سولفادیمیدین یا قرص سولفادیمیدین

    پاسخ...
  •  

    سیاوش سلطانپور گفت : ۰۲/۰۱/۱۵

    سلام گوساله من تازه خریدم تقریبا۵یا۶ماهست همراه مدفوع عفونت که مانندپوسته نازک رویه مدفوع را گرفته وهمراه آنم لخته خون وخون وجود داده میشه رهنمای کنید که چقدر مضراست و ایاقابل درمان است



    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com