برند حلال ایران هنوز ناشناخته است

برند حلال ایران هنوز ناشناخته است
پژوهشگر حوزه برندسازی حلال گفت: کشور استرالیا با دریافت برند حلال از مالزی به کشورهای اسلامی گوشت صادر می‌کند اما برند حلال ایران هنوز در بسیاری از کشورها شناخته شده نیست.
 
دکتر ابراهیم آزادی استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه برندسازی حلال با برنامه «گفتگوی اقتصادی» درمورد برند حلال در دنیای اسلام و ضرورت ورود ایران به عرصه برندسازی حلال گفتگو کرد.

آزادی گفت: کشور استرالیا با دریافت برند حلال از مالزی به کشورهای اسلامی گوشت صادر می‌کند اما برند حلال ایران هنوز در بسیاری از کشورها شناخته شده نیست و به همین دلیل هم فقط برای صادرات کالاهای ایرانی از این برند (برند حلال ایرانی) استفاده می‌شود.

وی افزود: سهم کشور ما از برند حلال کمتر از یک درصد گردش مالی 4 هزار میلیارد دلاری در سال است و دلیلش هم عدم توجه کافی به برندینگ، عدم تصویرسازی در برند، آشنایی نداشتن صادرکنندگان کشورمان با گواهی‌های جهانی حلال و عدم دسترسی به روش‌های معاملاتی بدون ریسک برای صادرکنندگان می‌باشد.

پژوهشگر حوزه برندسازی حلال، بحث تحریم‌ها را نیز به‌عنوان یکی دیگر از دلایل این سهم پایین کشورمان عنوان کرد و گفت: تحریم‌ها هزینه‌های اضافی را به تولیدکنندگان تحمیل می‌کنند که از جمله آن می‌توان به افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل دریایی اشاره کرد.

آزادی ادامه داد: تمام کالاهای کشور ما بر اساس فقه شیعه و در حوزه حلیت تولید می‌شوند اما ازآنجایی‌که این مسئله برای کشورهای جهان شناخته شده نیست سهم ایران هم در گردش مالی حلال ناچیز است.

وی متذکر شد: بحث برند حلال فراتر از غذای حلال است و به‌نوعی یک صنعت محسوب می‌شود و حوزه‌های مختلفی مانند دارو، لوازم آرایشی و بهداشتی و هتلداری و جهانگردی را در برمی‌گیرد و کشور ما نیز در همه این زمینه‌ها ظرفیت بسیار خوبی دارد.

این استاد دانشگاه مشکلات صادرکنندگان در حوزه برند حلال را از منظر اجرایی و عملیاتی بررسی کرد و افزود: از طرفی شاهدیم که حمایت‌های لازم از این صنعت از جانب دولت صورت نمی‌گیرد و تدوین آیین‌نامه و آگاهی‌بخشی آموزشی به تولیدکنندگان ضعیف است و از طرف دیگر خود تولیدکنندگان هم باتوجه‌به شرایط موجود تمایلی به این حوزه ندارند.

آزادی تدوین برنامه‌های توسعه و آگاهی‌بخشی درباره قوانین حلال و ایجاد برنامه‌های آموزشی دررابطه‌با فرایند توسعه حلال را پیشنهاد کرد و گفت: ایجاد بازارهای مشترک از طریق تعامل با کشورهای اسلامی و استفاده از فرصت‌های اقتصادی برند حلال نیز از مواردی هستند که باید به آن‌ها توجه کرد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com