برنامه‌ریزی برای کاهش 10 میلیون رأسی دام‌های کشور

برنامه‌ریزی برای کاهش 10 میلیون رأسی دام‌های کشور
با توجه به مازاد تولید گوشت قرمز در کشور و برنامه‌ای که برای حفظ مراتع در حال اجرا است، طی 10 سال باید 10 میلیون رأس دام کاهش یابد که صادرات تنها راه مؤثر برای این برنامه است.
معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با اعلام این خبر گفت: امسال به‌دلیل انباشتگی تولید در دام‌های سبک و سنگین به‌ویژه در مناطقی که دچار استرس، کم‌آبی و خشکسالی بودند، صادرات دام‌ها در دستور کار قرار گرفت.
حسن رکنی افزود: استان‌های سمنان، خراسان شمالی، رضوی و جنوبی امسال با تنش‌های شدیدی روبه‌رو بودند که در این راستا دام‌های مازاد آنها صادر شد و از آنجا که برخی کشورهای همسایه تعصب ویژه‌ای به بره و گوسفند ایرانی داشته‌اند، این فرصت باعث شد که سود مناسبی عاید دامداران شود.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود 50 میلیون رأس گوسفند در کشور وجود دارد که برنامه صادراتی، به یک درصد این تعداد نیز نمی‌رسد.
صادرات دام باعث افزایش انگیزه تولید می‌شود
معاونت بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: فشاری در بخش تولید داخل و استحصال گوشت نداریم و مباحث صادراتی، شکوفایی و انگیزه بیشتری را برای بخش دام به‌وجود خواهد آورد؛ در غیر این صورت، انباشتگی تولید می‌تواند عامل محدودکننده‌ای برای افزایش تولید باشد.
رکنی تصریح کرد: بر اساس قانون پنجم توسعه پیش‌بینی شده که برخی دام‌هایی که ظرفیت مراتع را سنگین کرده‌اند، کاهش یابد که در برنامه داریم طی 10 سال بیش از 10 میلیون رأس کاهش پیدا کند.
وی یادآور شد: یکی از راه‌های تعدیل تعداد دام‌ها در کشور صادرات است تا فشار کمتری به مراتع وارد شود.
رکنی درباره نزدیکی نزدیکی اعیاد قربان و غدیر و نیاز به تعداد بیشتری دام سبک در کشور تأکید کرد: برنامه صادراتی به اندازه‌ای نیست که کمبودی برای مصرف داخل به‌وجود آورد.
وی اظهار داشت: در حال حاضر مازاد تولید وجود دارد و مشکلی در ماه‌های پرمصرف وجود ندارد.
رکنی در پایان گفت: برنامه‌های صادراتی را تا جایی که به تولید داخل لطمه‌ای وارد نکند، ادامه خواهیم داد که این مسئله علاوه بر سودی که عاید تولیدکنندگان می‌کند، در تولید ثروت و ارزآوری برای کشور نیز مؤثر است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com