برنامه‌ای برای تأمین نهاده در شرایط تحریم وجود ندارد

برنامه‌ای برای تأمین نهاده در شرایط تحریم وجود ندارد
عضو هیئت ‌مدیره اتحادیه وارد‌کنندگان نهاده‌های دام و طیور اظهار کرد: نداشتن چشم انداز میان‌مدت برای تامین خوراک دام و طیور در شرایط تحریم باعث مشکلاتی در تامین این نهاده اساسی برای تولید‌کنندگان شده است و تنها بخش اندکی از کمبود و گرانی بازار نهاده به تحریم‌ها بر می‌گردد.
محمد‌مهدی نهاوندی درباره مشکل تأمین ارز مورد نیاز برای واردات نهاده‌های تولید از سوی بانک مرکزی گفت: بخشی از این مشکلات مربوط به تحریم است و متوجه بانک مرکزی نیست، اما بخش دیگر مربوط به نداشتن چشم انداز میان‌مدت یا بلندمدت برای تحریم‌ها است.
وی توضیح داد: ابتدای سال شرایط ما تحریمی‌بود و بانک‌های عامل و بانک مرکزی تحریم شدند. می‌توانستیم در سال ۹۸ برنامه و چشم‌اندازی واقع بینانه‌تر برای تامین نهاده‌ها در شرایط تحریم طراحی کنیم که در این صورت آن قدر کالاهای انباشته شده در بنادر مواجه نمی‌شدیم که بخش خصوصی ضرر کند و آن‌قدر برای کشتی‌ها دموراژ (هزینه معطلی کشتی) پرداخت نمی‌شد. اگر ما چشم انداز درستی داشتیم، اکنون با چنین مشکلاتی مواجه نبودیم.
این فعال اقتصادی یادآور شد: برای رفع این مشکلات بخش خصوصی پیشنهاد داده که به‌صورت اعتباری کالا بیاورد و بانک مرکزی هم قبول کرده، اما در اجرا دستگاه‌های مختلف با توجه به نگاه خاصی که دارند، به جای اینکه هم‌افزایی داشته باشند از آثار مثبت تصمیمات همدیگر می‌کاهند.

دپوی ۱۲۰۰ تن بذر علوفه در گمرک
گفتنی است درحالی که نهاده‌های دامی ‌یا همان کنجاله سویا، ذرت و جو علوفه‌ای به‌عنوان محصول نهایی به راحتی با ارز چهار هزار و 200 تومانی به کشور وارد می‌شود اما برای واردات نهاده‌هایی که برای تولید این محصولات در داخل استفاده می‌شود، نه تنها ارز دولتی آنها حذف شده است بلکه به دلیل موانع ایجاد شده امکان‌ترخیص از گمرک ندارد.
 خبرگزاری فارس گزارش داد که «تصمیمات یک شبه و سوء‌مدیریت باعت شده هزار و 200 تن بذر انواع علوفه در گمرکات کشور هفت ماه باقی بماند در دیگر سو کشاورز برای کشت این محصولات به شدت به دنبال بذر است».
بر اساس این گزارش، بخشی از این نهاده‌های تولید حتی از سال گذشته ارز مورد نیاز آنها پرداخت شده اما به دلیل شرایط کرونا امکان واردات آنها به کشور وجود نداشته است؛ حال برای‌ترخیص آنها بانک مرکزی درخواست مابه التفاوتی چند برابری قیمت اولیه خود نهاده را دارد که به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی واردات آنها با این شرایط و قیمت تمام شده برای بخش کشاورزی توجیه اقتصادی ندارد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com