برنامه امور دام کشور در سال ۹۳

برنامه امور دام کشور در سال ۹۳
معاون بهبود امور دام گفت: زنجیره تولید که حاشیه سود تولیدکنندگان و سهم صادرات را بیشتر می‌کند، امسال در ۱۰ درصد مرغداریها اجرا و آزادسازی قیمت محصولات پروتئینی دنبال می‌شود.
ارائه برنامه و  چشم‌انداز سال 93 در کشاورزی از دو منظر مهم است، نخست اینکه مسئولان معیاری برای تصمیم‌گیری مناسب داشته باشند، دیگر اینکه تولیدکنندگان در همین راستا برنامه تولید را هماهنگ کنند که نتیجه آن، تولید روز افزون خواهد بود.
با این هدف در گفت‌وگو با حسن رکنی معاون بهبود امور تولیدات دامی، کارها و برنامه‌هایی که باید سال 93 در بخش دام و طیور باید انجام شود، را بررسی کردیم.
این گفت‌وگو در روزهای پایانی سال 92 و در دفتر کار این مسئول در  طبقه پنجم ساختمان وزارت جهاد کشاورزی اتفاق افتاد.
افزایش بهره‌وری تولید مرغ
حسن رکنی در پاسخ به اینکه چه کارهایی در سال 93 از نگاه کارشناسی لازم است در بخش دام و طیور انجام شود؟ گفت: زیرساختهای فعلی در بخش طیور به گونه‌ای است که نیازهای داخلی را تامین می‌کند، سیاستهای امور دام در سال آینده روی افزایش بهره‌وری در این بخش تمرکز خواهد داشت.
برنامه‌ریزی صادرات
وی ادامه داد: برنامه‌ریزی برای صادرات مرغ نیز از دیگر برنامه‌ها است، چرا که بر اساس بررسی‌ها 30 درصد مبادله گوشت مرغ در جهان در کشورهای اطراف ما انجام می‌شود که فرصت طلایی و استثنایی برای بهره‌برداری است.
راه‌اندازی زنجیره تولید در حداقل 10 درصد از تولید مرغ کشور
معاون بهبود امور تولیدات دامی گفت: سال 93 برنامه زنجیره تولید را در حداقل 10 درصد از تولیدات مرغ عملی می‌کنیم که راه‌اندازی آن باعث افزایش تولید، بهره‌وری، کاهش هزینه، کاهش سهم واسطه‌گری و افزایش صادرات خواهد بود.
وی گفت: پیاده‌سازی زنجیره تولید در بخش طیور در حال انجام است و تا پایان سال 93 در حداقل 10 درصد از تولید طیور کشور عملی می‌شود.
به گفته رکنی، زمانی صادرات انجام می‌شود که بتوانیم با قیمت مناسب‌ تولید کنیم که در این صورت کشورهای دیگر استقبال بیشتری خواهند داشت، زیرا برای آنها مقرون‌به صرفه خواهد بود.
وی افزود: در بحث زنجیره تولید بخش‌های تولیدی مرغ مادر، کارخانه خوراک دام، کشتارگاه‌ها، پرورش‌دهندگان جوجه گوشتی، فروشگاه‌ها همه تحت یک مدیریت فعال می‌کنند.
وی در تشریح مدل زنجیره تولید گفت: مثلاً یک اتحادیه می‌تواند همه این بخش‌ها از تولید تا مصرف را مدیریت کند و سهم آنها از سود محصول نهایی به دست آید. در این روش سود هر کدام از حلقه‌ها از محصول نهایی برداشت می‌‌شود.
رکنی گفت: حسن دیگر راه‌اندازی زنجیره تولید این است که نقدینگی همواره بین حلقه‌ها جاری می‌شود ،مشکل تامین نقدینگی برطرف شده و هزینه‌های مالی نیز به شدت کاهش می‌یابد.
وی گفت: سیستم زنجیره تولید 40 سال است در آمریکا استفاده می‌شود و در ترکیه نیز 80 درصد محصولات دام و طیور به این روش تولید می‌شود و نتیجه بهتری از این روش گرفته‌اند.
به گفته رکنی فلسفه تصویب قانون تمرکز وظایف کشاورزی در وزارت جهاد نیز بر این اساس است که تمام بخش‌ های تولید در قالب زنجیره هدایت شوند.
در این روش حلقه‌های واسطه‌گری و دلالی به حداقل می‌رسد، قیمت تمام شده پایین می‌آید، قیمت برای مصرف کننده و صادرات متعادل می‌شود و امکان رقابت در بازارهای جهانی فراهم می‌شود.
وی تصریح کرد: با راه‌اندازی این مدل، مازاد تولید خواهیم داشت و بازارهای صادراتی بسیار مناسبی در کشورهای عربستان، عراق و سوریه وجود دارد که می‌توان بهره‌برداری کرد.
توازن مرغ به سمت صادرات سنگینی می‌کند
معاون بهبود امور تولیدات دامی افزود: در حالیکه تاکنون یک کشور وارد کننده مرغ بودیم، امسال توازن به نفع صادرات بوده است ، در سال جاری 40 هزار تن صادرات مرغ از ایران انجام شد، در حالی که پیش‌بینی می‌شد 50 هزار تن واردات داشته باشیم، این رقم کمتر از 11 هزار تن شد که حتی به نظر من، این میزان واردات نیز لازم نبود؛ کمترین نوسان قیمت را در گوشت مرغ شاهد بودیم و نیاز بازار اشباع شد.
رکنی در پاسخ به اینکه آیا سال آینده زنجیره تولید در تولید گوشت قرمز هم عملی می‌شود، گفت: وزیر جهاد کشاورزی نیز به تعمیم تولید زنجیره‌ای در سایر بخش‌های تولید تاکید دارد و این جزء برنامه‌های بعدی است.
بخش تولید دام ،صنایع فراوری شیر را هم هدایت کند
وی با بیان مثالی در خصوص ضرورت راه‌اندازی تولید زنجیره‌ای در شیر و گوشت گفت: شیر محصولی فسادپذیر است، با زحمت فراوان تولید می‌شود و در صورت بد عمل کردن کارخانه‌ها تا دو ساعت از بین می‌رود، در صورتی که اتحادیه‌ها صنایع فرآوری این بخش را در اختیار بگیرند، می‌توانند با تبدیل این محصول به پنیر و شیرخشک ماندگاری آن را بیشتر کنند.
واردات نهاده‌های دامی را تشکل‌ها انجام می‌دهند/ذخیره‌ سه ماهه نهاده‌های دامی
معاون بهبود امور تولیدات دامی در پاسخ به اینکه وضعیت تامین نهاده‌های دامی در سال آینده چگونه خواهد بود، گفت: تمام برنامه این بخش اقتصادی کردن تولید و سهل الوصول کردن نهاده‌های تولید‌کننده‌های دامی است. تلاش می‌کنیم تشکل‌های به بخش واردات نهاده‌های دامی ورود کنند. حمایت جدی هم از آنها انجام می‌شود تا حلقه‌های واسطی که اکنون قیمت تمام شده تولید را بالا می‌برند، به حداقل برسند.
وی ادامه داد: اکنون نیز نهاده به میزان کافی و برای ذخیره‌سازی تا 3 ماه آینده وجود دارد.
رکنی در پاسخ به اینکه حمایت‌های شما از وارد‌کنندگان خوراک دام و طیور تشکل‌ها چگونه خواهد بود گفت: تامین نقدینگی آنها از صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی و تسهیلات بانکی انجام می‌شود و در حال حاضر نیز انبارهای سازمان تعاون روستایی برای ذخیره نهاده اتحادیه مرغ تخم‌گذار قرار گرفته است.
نقش موثر شرکت پشتیبانی امور دام در تنظیم بازار در سال 93
از معاون بهبود امور تولیدات دامی سوال شد که مشکل بازار برای تولید‌کنندگان مسئله مهمی است برنامه شما برای رفع این مشکل در سال آینده چگونه خواهد بود، گفت: شرکت پشتیبانی امور دام که به تازگی به وزارت جهاد کشاورزی برگشته است، در اختیار تولید‌کنندگان است و هرگونه محصول مازاد بازار را جمع‌آوری می‌کنند تا با برقراری تناسب بین عرضه و تقاضا قیمت‌ها متناسب شود.
وی ادامه داد: همچنین انجام زنجیره تولید شرایط بسیار مناسبی را برای تولید‌کنندگان ایجاد می‌کند، تا آنها حاشیه سود بیشتری داشته باشند.
پیگیری آزادسازی قیمت محصولات پروتئینی در سال 93
از رکنی سوال شد طی 4_5 ماه گذشته از مجموعه مصاحبه‌های جنابعالی چنین استنباط می‌شود که شما به دنبال آزاد‌سازی قیمت محصولات کشاورزی هستید، آیا اینگونه است؟ گفت: بله معاونت بهبود امور دام از آزاد‌سازی قیمت‌های محصولات پروتئینی حمایت می‌کند زیرا معتقد هستیم که اگر بازار قیمت را تعیین کند به نفع تولید‌کننده و مصرف ‌کننده خواهد بود. دخالت‌های دولتی نتیجه عکس خواهد داد.
پیگیری حذف ارز یارانه‌دار برای واردات گوشت
وی همچنین گفت که به دنبال این هستیم تا ارز تخصیصی یارانه‌ای (2477 تومان) برای واردات گوشت اختصاص نیابد که در این صورت به نفع تولید داخل است زیرا نمی‌خواهیم عده‌ای خاص از این محل سود ببرند. به دنبال استمرار تولید هستیم. زمانی که تولید مناسب داریم بنابراین نیازی به واردات با ارز یارانه‌ای وجود ندارد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: طی چند ماه گذشته با وجود اینکه گوشت قرمز قیمت‌گذاری نشده است، اما در بازار نیز افزایش قیمت وجود نداشت و حتی مجوز صادرات 10 هزار راس دام نیز صادر شد.
به خودکفایی گوشت نزدیک می‌شویم/کاهش 30 هزار تنی واردات گوشت
از رکنی سوال شد پس  آیا در تولید گوشت خودکفا هستیم؟ گفت: به خودکفایی نزدیک می‌شویم، امکان دارد در مرحله‌ای صادرات داشته باشیم و زمانی واردات کنیم، اما میزان واردات امسال قطعا کمتر از 100 هزار تن است البته آمار دقیق استخراج نشده است.
به گزارش فارس میزان واردات گوشت در سال گذشته حدود 130 هزار تن بوده و طی سالهای گذشته حتی بیش از این نیز در نوسان بوده است.
آزاد سازی قیمت شیر فعلا در دستور کار نیست
رکنی در خصوص آزاد‌سازی قیمت شیر نیز گفت: فعلا نمی‌توانم درباره آزاد‌سازی قیمت شیر صحبت کنم، اما آنچه مهم است شیر محصولی ارزشمند و غذا است و بنابراین با برگزاری جشنواره‌های مختلف باید اهمیت آن برای خانواده‌ها تبیین شود. سرانه مصرف آن در کشور با احتساب 8 میلیون تن تولید شیر77میلیون جمعیت حدود 100 لیتر در سال است، اما برخی کشورهای اروپایی حتی 500 لیتر هم مصرف دارند.
معاون بهبود امور دام در خصوص آزاد‌سازی قیمت اینگونه جمع‌بندی کرد که باید دولت تنظیم بازار کند و هرگونه دخالت دولتی بازار را تب‌دار می‌کند. فکر منطقی در تولید باید باشد.
برنامه‌های افزایش بهره‌وری با اصلاح نژاد دام و طیور
رکنی در پاسخ به اینکه برنامه تنظیم بازار کاهش قیمت تمام شده و افزایش صادرات همه با تولید بیشتر مرتبط است، حال اینکه نژادهای اصلاح شده خاص ایرانی نداریم. نژاد راس مرغ مربوط به انگلیس است و هلشتاین دام سنگین نیز برای ایران نیست، آیا برنامه ویژه‌ای برای اصلاح نژاد‌های بهره‌ور ایرانی دارید؟ گفت: در صنعت طیور 90 درصد کشورها وابسته به واردات هسته‌های اجداد هستند و تنها 10 درصد این وابستگی را ندارند. بنابراین نمی توانیم ادعا کنیم که می‌توان از نژاد‌های بهره‌ور داخلی استفاده کرد، اگرچه وجود لاین آرین در بابل کنار فرصت اصلاح نژاد را به ما می‌دهد.
رکنی ادامه داد: کارشناسان آمیخته‌های متعدد و سویه‌‌های مختلفی را بررسی می‌کنند. ظرفیت و کیفیت لاشه توسط آنها بررسی می‌شود، اما هنوز نمی‌توانیم بگوییم که شرایط به گونه‌ای است که می‌توان به این زودی لاین با بهره‌وری بالا ایجاد کرد.
اصلاح دام دو منظوره شیری-گوشتی
رکنی در خصوص اصلاح نژاد‌های دام سنگین نیز گفت: با استفاده از واردات ژنومیک که برترین دام‌های دنیا انتخاب می‌شوند و همچنین از گاو‌های داخلی اقدام به اصلاح نژاد می‌کنیم. اکنون نیز میانگین تولید گاو شیری پایین‌تر از دنیا نیست و حتی اگر ما از نژاد‌های خارجی نیز استفاده نکنیم، با اتکاء به نژاد‌های داخل تنها با 7 تا 8 درصد نوسان می‌توانیم تولید کنیم.
معاون بهبود امور تولیدات دامی تصریح کرد: اخیرا نیز گاوهای دو منظوره در گاوداری‌های نیمه صنعتی با نژادهای مقاوم تولید مثل بالا و کیفیت شیر بالا پرورش می‌یابند. اینها بیشتر نژادهای سمنتال و مونت از آلمان هستند.

 
نظرات شما
  •  

    علی گفت : ۹۳/۰۱/۱۷

    اگر انجام بشه عالیه - امیدوارم در حد حرف نباشه

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com