برقراری نهاده در برابر محصول برای تنظیم بازار تخم مرغ

برقراری نهاده در برابر محصول برای تنظیم بازار تخم مرغ
رئیس سازمان جهاد‌ کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، گفت: تنظیم بازار تخم مرغ در استان بر مبنای قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار کشور یعنی مبلغ 14 هزار و 700 تومان در درب مرغداری صورت می گیرد.
اکبر فتحی در جلسه ای با حضور مدیران جهاد کشاورزی ( به صورت مجازی برگزار شد )، روسای شبکه دامپزشکی شهرستان‌ها و سایر همکاران استانی با محوریت بررسی عوامل و دلایل گران شدن قیمت تخم مرغ در هفته‌های اخیر در اتاق جلسه سازمان تشکیل شد، ضمن تقدیر از اقدامات به عمل آمده در راستای تنظیم بازار تخم مرغ  اظهار داشت: اساس موضوع تنظیم بازار تخم مرغ، برقراری نهاده در برابر محصول است و مرغداران در قبال دریافت نهاده به قیمت مصوب دولتی( با ارز دولتی 4200 تومان) موظف هستند محصولات خود را بر مبنای همین قیمت دولتی وارد بازار نمایند .
وی با بیان اینکه باید ماهیت موضوع تنظیم بازار مورد توجه قرار گیرد تا متعاقباً گام‌های مقتدرانه‌ای در راستای جلوگیری از تضییع حقوق قشر عظیمی از مردم و نیز احقاق حقوق تولیدکنندگان برداشته شود، ادامه داد: هدف از تنظیم بازار به هیج وجه متضرر نمودن تولیدکنندگان نیست و ستاد تنظیم بازار کشور قیمت محاسبه شده 14 هزار تومان را در سطح کشور برای تخم مرغ اعلام نموده که در حال حاضر در تمام استان ها اجرایی می‌گردد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه به لزوم نظارت و تنظیم بازار اشاره نمود و ضمن انتقاد از رویکردهای گذشته اعلام کرد: حرکت برای اقتصاد موفق نیازمند شفافیت منابع مالی است که در کشور ما به دلیل وجود منابع غنی تاکنون اتفاق نیفتاده است و تنها هنگامی که شرایط دشوار اقتصادی پیش می‌آید، بحث گرایش به سمت الگوهای موفق اقتصادی مطرح می‌گردد و مادامی که اقتصاد شفاف‌سازی نگردد، انواع مفاسد اقتصادی دور از ذهن نخواهد بود.
فتحی در این راستا بر احصاء دقیق آمار تولید و توزیع تخم مرغ تاکید نمود و گفت: باید جریان دریافت نهاده به قیمت دولتی و تولید محصول متناسب با آن و عرضه با قیمت تعیین شده در بازار به صورت شفاف انجام گیرد. این موضوع فقط در ارتباط با 188 واحد مرغداری استان مطرح نیست بلکه از بالاترین سطوح کشور تا عامه مردم در آن درگیر هستند.


وی گفت: میزان سود متناسب تولیدکنندگان لحاظ شده است و فراتر از آن زیاده‌خواهی برخی تولیدکنندگان است که مقابله با آن رسالت ستاد تنظیم بازار می‌باشد که هم وظیفه شرعی و هم وظیفه سازمانی ما نیز است.  
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: در قبال تولیدکنندگانی که نسبت به سیاست‌های تعیین قیمت تمکین نکنند از سوی ستاد تنظیم بازار سه روش تنبیهی در نظر گرفته شده است، اگر تولیدکننده اقدام به فروش محصول با قیمت آزاد نماید، نمی‌تواند از ارز دولتی برای دریافت نهاده بهره‌مند گردد و این امکان در سامانه بازارگاه فراهم شده است تا نهاده این واحد تولیدی قطع شده و به تعزیرات معرفی شود تا مشمول قوانین تعزیراتی گردد.
فتحی با اشاره بر اینکه در استان حدود 240 تن ظرفیت تولید روزانه تخم مرغ وجود دارد، تصریح کرد: در حال حاضر حدود 210 تن تولید روزانه استان می‌باشد، از سوی دیگر حداکثر مصرف روزانه تخم مرغ در  استان حدود 100 تن می‌باشد که مازاد تولید نیز با مجوز معاونت بهبود تولیدات دامی به استان‌های همجوار ارسال می‌گردد.  
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: فرمتی با مشخصات دقیق 188 واحد مرغداری تهیه و ارسال شده که بر حسب سن گله آنها که شروع به تخمگذاری کرده‌اند و هنوز حذف نشده‌اند، میزان دقیق تولید آنها را پیش‌بینی می‌نماید و مرغداران موظف خواهند بود محصول روزانه خود را با قیمت مصوب درب مرغداری عرضه و مشخصات دقیق مشتری حقیقی یا حقوقی خود را در این فرم درج نمایند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه نمود: از آنجایی که سامانه "سماصط" و سامانه بازارگاه به یکدیگر لینک می‌باشند، مرغداران در صورت عدم اعلام اطلاعات مشتریان، به استناد اینکه مرغ یا پولت تخمگذار ندارند، قادر به دریافت نهاده نخواهند بود لذا این فرم‌ها روزانه باید ارسال و مشخص گردد واحد تولیدی چقدر فروش داشته، پیش‌بینی تولید چقدر بوده و این فروش از چه میزان تولید بوده است.
فتحی در مورد شیوه.نامه مربوطه بیان کرد: طبق بند 11 شیوه‌نامه، خروج حتی یک کیلو تخم مرغ چه در استان و چه خارج استان با مجوز بهداشتی حمل تخم مرغ امکانپذیر خواهد بود. در حال حاضر خروج تخم مرغ از استان مادامی که معاونت بهبود تولیدات دامی اعلام نکرده امکان پذیر نمی‌باشد.
وی ادامه داد: اگر در داخل استان نیز تنها همین مورد کنترل شود و مسوولین فنی مستقر در واحدهای تخمگذار، برای خروج هر بار تخم مرغ گواهی صادر نمایند و مرغداران هم مکلف به دریافت این گواهی باشد، هدف مورد نظر برآورده خواهد شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تاکید کرد: در صورت اجرایی شدن پروسه فروش تخم مرغ با قیمت مصوب توسط مرغداران، بازار فروش تخم مرغ در سطح بازار تعدیل و قیمت‌ها به حد نرمال خود باز می‌گردد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com