بررسی وضعیت تولید و مصرف تخم‌مرغ در آذربایجان‌شرقی

بررسی وضعیت تولید و مصرف تخم‌مرغ در آذربایجان‌شرقی
ایرانی‌ها 10 کیلوگرم کمتر از سرانه‌ی جهانی تخم‌مرغ می‌خورند، بر اساس آمار فائو سرانه‌ی مصرف تخم‌مرغ در ایران 10 کیلوگرم و در سطح جهان 20 کیلوگرم است.
منطقه‌ی آذربایجان‌شرقی، این استان پس از تهران بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تخم مرغ کشور است و صنعت دام و طیور و مرغداری آذربایجان‌شرقی نقش مهمی در تامین پروتئین کشور دارد.
آذربایجان‌شرقی با تولید 80 هزار تن تخم‌مرغ حدود 10 درصد تولید این محصول را در کشور به‌دست آورده است.
منطقه‌ی آذربایجان‌شرقی، «مسعود محمدیان»، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: امسال پیش‌بینی می‌کنیم بیش از 80 هزار تن تخم‌مرغ در استان تولید شود و برای تنظیم بازار مصرف و جلوگیری از ضرر تولیدکنندگان با هماهنگی‌های انجام شده با پشتیبانی امور دام، تخم‌مرغ مازاد بر نیاز مصرف‌کنندگان ذخیره می‌شود.
وی، افزود: ظرفیت فعال مرغداری‌های تخم‌گذار استان بیش از شش میلیون قطعه است و روزانه بیش از 200 تن تخم‌مرغ در این مرغداری‌ها تولید و به بازارهای مصرف استان و همه‌ی نقاط کشور عرضه می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه آذربایجان‌شرقی با 80 هزار تن تولید، رتبه‌ی دوم کشور را با 10 درصد تولید کشور پس از استان تهران دارد، افزود: این استان با 210 واحد فعال و هشت میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار یکی از مناطق تاثیرگذار در تولید تخم‌مرغ است.
محمدیان ادامه داد: در سال‌های اخیر مصرف تخم‌مرغ در آذربایجان‌شرقی افزایش یافته است و هم‌اکنون روزانه بیش از 50 تن تخم‌مرغ در آذربایجان‌شرقی به‌فروش می‌رسد.
وی افزود: تخم‌مرغ کامل‌ترین، فراوان‌ترین و ارزان‌ترین غذای پروتئینی است و در کشورهای توسعه یافته تلاش می‌شود شهروندان روزانه یک عدد تخم مرغ به‌ویژه در وعده‌ی صبحانه مصرف کنند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: گرانی دانه و جوجه یک روزه، افزایش هزینه‌های تولید، انرژی و هزینه‌ی گزاف مبارزه با بیماری‌های دامی و عدم ارائه‌ی تسهیلات لازم بانکی و یا تامین نهاده‌هایی چون ذرت و سویا که وارداتی است مرغداران را با چالش‌های زیادی روبه‌رو کرده است که این سبب افزایش قیمت تخم‌مرغ شده است.
«غفور عبداللهی»، معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی نیز راه‌اندازی مرغداری‌های مکانیزه و تجهیز مرغداری‌های قدیمی و سنتی را به تاسیسات جدید را یادآور شد و گفت: اگر نظام بانکی تسهیلات ارزان قیمت در اختیار مرغداران قرار دهند آنان به برطرف کردن نواقص مرغداری‌های سنتی و قدیمی می‌پردازند.
وی افزود: آذربایجان‌شرقی،337 واحد مرغ تخم‌گذار با ظرفیت 9 میلیون و 200 هزار قطعه دارد که از این تعداد حدود 210 واحد با ظرفیت تولید شش میلیون و 600 هزار قطعه فعال هستند و تولید روزانه‌ی تخم‌مرغ در برخی ایام سال از 211 تن در روز فراتر می‌رود.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: امروزه ثابت شده است که مزایا و نقش تخم‌مرغ در سلامت بدن به‌قدری است که نباید آن ‌را از رژیم غذایی حذف کرد.
عبداللّهی ادامه داد: عمده‌ی چربی تخم‌مرغ از نوع غیراشباع است و کلسترول تخم‌مرغ تأثیری در افزایش کلسترول خون ندارد.
وی گفت: در بازار مصرف کشورهای آسیای میانه و قفقاز و عراق از تخم‌مرغ استان استقبال می‌شود اما عوارض گمرکی و هزینه‌های بالای نگهداری، بسته‌بندی و حمل و نقل سبب رقابتی نبودن این محصول در بازارهای مصرف خارجی می‌شود.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی افزود: با جلسات متعددی که با مرغداران داشتیم به‌کارگیری فناوری‌های جدید در حوزه‌ی مرغداری آغاز شده است و ما به‌دنبال افزایش تخم‌مرغ استان به 120 هزار تن در سال هستیم.
«جاوید بهروزین»، مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی هم به خبرنگار ایسنا گفت: روزانه 220 تن تخم‌مرغ از محل واحدهای تولیدی روانه‌ی بازار می‌شود.
وی ادامه داد: شهرستان‌های مراغه، بناب و تبریز به‌ترتیب با 18، 17 و 15 درصد بیشترین سهم را در تولید تخم‌مرغ استان به خود اختصاص داده‌اند.
مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی افزود: پیشرفته‌ترین واحدهای تولید تخم‌مرغ استان در شبستر و ملکان واقع شده است.
بهروزین ادامه داد: براساس اهداف کمّی تعیین شده تا پایان برنامه‌ی پنجم توسعه یعنی تا پایان سال 94 موظف به تولید 93 هزار تن تخم مرغ شده‌ایم.
وی خاطرنشان کرد: نوسانات شدید قیمت نهاده‌ها، نوسانات قیمت تخم‌مرغ، پایین بودن قیمت تخم‌مرغ در شش ماهه‌ی نخست سال به علت گرمای هوا و در نهایت پایین بودن سرمایه در گردش یا همان نقدینگی از مهم‌ترین علل افزایش هزینه‌های تولید و کاهش بهره‌وری است.
مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی یادآور شد: تخم‌مرغ نه تنها بیشترین منبع پروتئین مطلوب قابل مصرف در مقایسه با دیگر مواد پروتئینی است بلکه تقریباً همه‌ی ویتامین‌ها(به‌جز ویتامین ث) و مواد معدنی ضروری مورد نیاز انسان را دارد.
بهروزین افزود: ‌سرانه‌ی مصرف تخم‌مرغ در کشور، سالانه حدود 180 عدد است، در حالی که در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته به میزانی بالغ بر 300 عدد هم می‌رسد.
وی یادآور شد: در وضعیت فعلی برای توسعه‌ی صادرات تخم‌مرغ به کشورهای همسایه و نیز افزایش سرانه‌ی مصرف، نیازمند راه‌اندازی واحدهای جدید پرورش مرغ تخم‌گذار در استان هستیم.
بر اساس این گزارش، ارتقای کیفی تولید تخم‌مرغ و توجه به اصول بهداشتی و کاهش هزینه‌های تولید می‌تواند از عوامل تاثیرگذار در افزایش مصرف تخم‌مرغ قلمداد شود.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com