بررسی واردات گوشت گاومیش از هند

بررسی واردات گوشت گاومیش از هند
استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، گفت: واردات گوشت گاومیش از هند برای استفاده خانوارها بررسی می‌شود.
نوردهر رکنی حجم صادرات گوشت این کشور در سال گذشته را بیش از سه میلیون تن عنوان کرد و گفت: در این بین ایران نیز به منظور تامین نیاز صنایع فرآورده های گوشتی خود، سالهاست از کشور هند گوشت وارد می کند.
استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران افزود: در حال حاضر هند به 50 کشور جهان ازجمله کشورهای عربی، مالزی و اندونزی گوشت قرمز صادر می کند.
واردات گوشت گاومیش از هند برای استفاده خانوارها بررسی می‌شود
وی با اشاره به اینکه هم اکنون واردات گوشت از این کشور برای تامین نیاز خانوار نیز در دست بررسی است، گفت: گوشت وارداتی از کشور هند، گوشت گاومیش است که دام کشورهای بزرگ صادرکننده نظیر برزیل و آرژانتین نیز نژاد هندی است و  گوشت رابه منظور مصارف خانوار و صنایع صادر می‌کنند.
به گفته رکنی، دو نوع کیفیت در مورد گوشت مطرح است؛نخست کیفیت از جنبه رعایت شاخص‌ها و استانداردهای بهداشتی و دوم، کیفیت خوراکی که علاوه بر صنعت فرآوری، خانوارها نیز بتوانند از آن گوشت استفاده کنند.
وی در خصوص کیفیت بهداشتی گوشت هندی گفت: در گذشته رعایت بهداشت در کشتارگاه‌های هند چندان مناسب نبود، اما از سال 72 این وضعیت با احداث تعدادی کشتارگاه توسط استرالیایی ها و استفاده از تکنولوژی روز دنیا تغییر کرد.
این استاد تمام دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، افزود: به این ترتیب پس از ارزیابی های صورت گرفته و تائید رعایت نکات بهداشتی در تعدادی از کشتارگاه های هند، واردات گوشت قرمز از این کشور صورت می پذیرد.
واردات گوشت گاومیش از هند از 10 کشتارگاه مورد تایید ایران
وی با اشاره به اینکه سالهاست صنایع فرآورده‌های گوشتی کشور بخشی از نیاز خود را از دیگر کشورها نظیر هند تامین می کنند، گفت: در حال حاضر هند دارای 800 کشتارگاه است که از این تعداد 10 کشتارگاه مورد تائید سازمان دامپزشکی کشور است و مجوز واردات گوشت کشتار شده از این کشتارگاه ها،صادر شده است.
رکنی، مسافت کوتاه هند تا کشورمان را یکی از مزیت های واردات گوشت از این کشور قلمداد کرد که علاوه بر کاهش هزینه حمل و نقل، این گوشت ها به دلیل کمتر بودن زمان انتقال، از ماندگاری بیشتری نسبت به گوشت های برزیلی برخوردار است.
این استاد تمام دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران تاکید کرد: گوشت های هندی که با مجوز سازمان دامپزشکی وارد کشور می شوند از نظر سلامت، کاملا قابل اطمینان هستند. وی در پاسخ به این سوال که اگر گوشت هندی از نظر بهداشتی مشکلی ندارد چرا تنها به بخش صنعت وارد می شود و برای مصرف خانوار وارد کشور نمی شود، گفت: از ابتدا تقاضای بخش خصوصی برای واردات گوشت از هند، به منظور بکارگیری در صنعت بوده است.
رکنی، تصریح کرد: استانداردهای واردات گوشت صنعتی مشابه استانداردهای مورد نظر گوشت خانوار است و هیچ تفاوتی ندارد؛ کما اینکه ارزیابی ها برای گوشت صنعتی سختگیرانه تر است و به این دلیل هم اکنون در کشتارگاه های طرف قرارداد شرکت های ایرانی در کشور هند، به جای مستقر بودن یک ناظر، دو یا سه نفردامپزشک اعزامی، نظارت بهداشتی بر روند کشتار را به عهده دارند.
وی افزود: علاوه بر اینکه نظارت های بهداشتی بر تمام مراحل کشتار در کشور مبدا صورت می گیرد، گوشت وارداتی بعد از ورود در بندرعباس نیز مورد آزمایش قرار گرفته تا محموله‌ها از نظر سلامت کاملا مورد تائید قرار گیرند.
رکنی این شائبه که محدود شدن واردات گوشت هندی برای بخش صنعت نشان از پائین بودن کیفیت گوشت‌های هندی است را رد کرد و گفت: متقاضی واردات گوشت های هندی از ابتدا صنایع بوده اند و گوشت های هندی هیچ مشکلی برای مصرف خانوار نیز ندارد.
استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، تصریح کرد: علاوه بر این، در صنعت تولید فرآورده های گوشتی فاکتور جذب و نگهداری آب خیلی مهم است و چون گوشت های هندی از خاصیت جذب آب بالاتری برخوردار هستند، بیشتر مورد استفاده این بخش قرار گرفته است.
کارشناسان معتقدند به دلیل وجود تالاب‌ها و باتلاق‌های زیاد در کشور هند و علاقه زیاد گاومیش به این گونه مکان‌ها، احتمال ابتلا به بیماری‌های انگلی در این حیوان بیشتر است. 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com