بررسی تاثیر کیفیت هچ بر عملکرد جوجه ها

بررسی تاثیر کیفیت هچ بر عملکرد جوجه ها
کمپانی های هچری امروزی، نباید توجه خود را صرفا به هچ معطوف سازند. اگرچه این طور به نظر می رسد که این کمپانی ها، هچ را در اولویت کاری خود قرار می دهند، اما باید به یاد داشته باشیم که در صنعت گوشت طیور،  کمپانی های ادغام شده و کمپانی های مستقل، هر دو حضور دارند.
برای بهبود بخشیدن به عملکرد، بایدها و نبایدهای بسیاری وجود دارد. طیور، نیازمند یک هچری دقیق و منظم هستند و برای تهویه و جوجه کشی آن ها، باید تجهیزات مناسبی وجود داشته باشد. داشتن برنامه ریزی موثر، یکی از مهم ترین این موارد است.
ابتدا، از تخم مرغ ها شروع می کنیم. تخم مرغی که وارد هچری می شود، باید تمیز و همچنین، نطفه دار باشد. تخم مرغ های کثیف، شکسته و قرار گرفته در وضعیت سر و ته، نتایج خوبی به دنبال نخواهند داشت، بنابراین باید مطمئن شویم که چنین تخم مرغ هایی وارد جوجه کشی نشوند.

اندازه تخم مرغ ها نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. باید در مورد اندازه ای که برای کوچکترین تخم مرغ در نظر گرفته می شود، توافق صورت گیرد. به یاد داشته باشید که اندازه یک جوجه، تقریبا 68 درصد اندازه تخم مرغ است. در نتیجه، از تخم مرغ های کوچک، جوجه های کوچکی نیز تولید می شوند.
سپس نیاز داریم که شیوه ذخیره سازی مناسبی را برای انتقال از فارم به ستر انتخاب کنیم. نوسان دما، درصد هچ را کاهش خواهد داد. وجود جریان هوای مناسب نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.
بعد از این موارد، مسئله حفظ و نگهداری تجهیزات تهویه و تخم گذاری مطرح می شود. داشتن همیشگی یک برنامه پیشگیرانه جهت حفظ و نگهداری، حتی از مسائل مربوط به جوجه کشی و هچ و همچنین کیفیت جوجه ها نیز مهم تر است‌. این برنامه، شامل کالیبره کردن تمامی تجهیزات می باشد. کنترل های لازم باید صورت گیرد. تمامی درها، قفسه ها و پرده ها باید در شرایط صحیح و وضعیت مناسب باشند. سرعت چرخش تمامی فن ها باید کنترل شده باشد و همچنین، دامپرها و فن کویل های خنک کننده باید به شکل صحیحی تنظیم شوند.
تشخیص جنین، باید برای تمامی گله ها و تمامی ماشین های جوجه کشی صورت گیرد. اگرچه این امر، فرآیندی زمان بر است اما یکی از ارزشمندترین ابزارهای موجود برای مدیریت به شمار می آید. این کار، باروری واقعی و عملکرد درست دستگاه جوجه کشی را مشخص می نماید. آنالیز صورت گرفته، باید شامل موثر بودن هچ نیز باشد. روشی که در این جا معرفی شده است، هچ تخم مرغ های بارور یا همان روش hatch-of-fertile است.  با توجه به سن گله ها و میزان طیور جوان یا پیر آن ها، روش hatch-of-fertile نیز تغییر می کند.
مسئله دیگر، پی بردن به زمان ذخیره سازی تخم مرغ در تمامی گله ها می باشد. هر چه زمان ذخیره سازی تخم مرغ افزایش یابد، امکان هچ کاهش خواهد یافت. این کار، همیشه باید  جزء روش hatch-of-fertile در نظر گرفته شود.

مسئله دیگر، برنامه تنظیم – انتقال – بیرون آوردن (set-transfer-pull program) است. هنگامی که برنامه ای را برای ساعات خاصی از جوجه آوری طراحی می کنیم، حتما باید با دقت آن را دنبال نماییم. زمان تنظیم تخم مرغ، بر اساس بعضی از شرایط تولید، مثلا بر اساس سن گله و سن تخم مرغ، تغییر می کند. با این حال، زمان انتقال باید ثابت باشد.
قبل از انتقال جوجه ها از ستر به هچر، باید حتما مرحله ای وجود داشته باشد. فراموش نکنید که تخم مرغ ها، به شکل جنین وارد هچر می شوند و به شکل جوجه بیرون می آیند. این مرحله، که برای حفظ عملکرد ضروری است، به این منظور است که جوجه ها داغ نشوند. بعد از آن که جوجه ها هچ شدند، نگهداری از آنها آغاز می گردد و این فرآیند تا زمان ارسال، به طول می انجامد. محل های مختلفی وجود دارند که ما آنها را در نگهداری از جوجه ها، دخیل می دانیم. این محل ها، شامل هچر، اتاق بیرون آوردن/جدا کردن جوجه، فرآوری/نگهداری طیور و انتقال می باشد. میزان دما، باید در فواصل زمانی منظم چک شود. دمای مطلوب، از هچر تا زمان ارسال، 103.5 تا 104.5 درجه فارنهایت است.
مدیریت هچری، باید زمان بیرون آمدن جوجه ها تا ارسال آن ها را در نظر بگیرد. برای مثال، اگر ما از زمان بیرون آمدن تا ارسال، 1 ساعت فرصت داشته باشیم، دیگر نیازی نیست که جوجه ها را زودتر بیرون بیاوریم. جوجه ها باید قبل از انتقال برای ارسال، خشک شوند. برخی میانگین زمانی از هچ تا انتقال را 30 دقیقه در نظر گرفته اند اما برخی دیگر معتقدند که این زمان حتی می تواند 10 ساعت هم به طول بیانجامد. زمان مدیریت نشده، ممکن است رشد نامناسب و عدم یکنواختی در جوجه ها را به دنبال داشته باشد.
در پایان باید خاطر نشان کرد که یک هچری، باید به خوبی مدیریت و در همه زمان ها، حفظ و نگهداری شود. به این ترتیب، کارایی هچ به حداکثر می رسد و همین مسئله، عملکرد را بهبود می بخشد. بنابراین، هچری ها، نقش مهمی در میزان سود دهی یک شرکت دارند.


 
نظرات شما
  •  

    حسین گفت : ۹۹/۱۱/۱۵

    "دمای مطلوب، از هچر تا زمان ارسال، 103.5 تا 104.5 درجه فارنهایت است."؟!!!

    با تشکر از سایت خوب ITP ، لطفا توجه بیشتری به اطلاعات شود. طبیعتا بررسی مستندات و ارجاعات میتواند نشان از معتبر بودن یا نبودن اطلاعات و مقالات ارسالی باشد.
    با تشکر

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com