بحران ناشی از خشکسالی‌ و فراگیر نبودن بیمه دام از چالش‌های بخش دامداری است

بحران ناشی از خشکسالی‌ و فراگیر نبودن بیمه دام از چالش‌های بخش دامداری است
معاون فنی اداره کل دامپزشکی خراسان‌شمالی گفت: غالب بودن شیوه پرورشی دامداری سنتی از مهم‌ترین چالش‌های این بخش در سطح استان است.
دکترحمید رمضانی در گفت‌وگو با ایسنا، تسهیل شرایط انتقال و گسترش عوامل بیماری‌زا با توجه به افزایش ارتباط و جابجایی بی‌رویه دام زنده، بحران حاصل از خشکسالی‌های پیاپی و عدم فراگیر بودن بیمه دام را از دیگر چالش‌های موجود در این بخش برشمرد.
وی بیان کرد: عدم شناخت کافی و لازم عموم نسبت به خدمات این حرفه، کمبود اعتبار و امکانات لازم در بخش آموزش و ترویج، به موقع و کافی نبودن حساسیت‌های مالی و تسهیلاتی به دامداران خسارت دیده، از مشکلات دیگری است که این بخش با آن مواجه است.
این مقام مسوول افزود: هویت‌دار نبودن دام و عدم وجود ساختار قوی دامپزشکی دولتی در کشور همسایه(افغانستان) که می‌تواند به عنوان خطر بالقوه، تهدید بهداشت دام کشور و به تبع بیماری مشترک باشد، نیز از چالش‌هایی است که باید مورد توجه باشد.
وی با اشاره به اهداف کیفی اداره کل دامپزشکی اظهار کرد: توسعه مراکز غیر دولتی در فعالیتهای دامپزشکی و توسعه تحقیقاتی در زمینه شناسایی بیماریها و کاهش ضایعات در روش‌های مقابله با آن از اهداف این بخش است.
رمضانی از دیگر اهداف این اداره کل را ارتقاء بهره‌وری عوامل و منابع تولید با کاهش هر چه بیشتر ضایعات دام و تولیدات دامی از طریق ارتقاء بهبود کمی و کیفی خدمات بهداشتی و دامپزشکی عنوان کرد.
وی گفت: رویکرد این اداره کل این است که شرایط مناسب و بهداشتی در تمامی کشتارگاه‌های دام و طیور استان در رعایت ضوابط G.M.P و HACCP در کشتارگاه‌های دام و کارگاه‌های بسته‌بندی را نیز ایجاد کند.
معاون فنی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی بیان کرد: برای رفع چالش و احصاء نقاط قوت دامپزشکی به اعتبارات بیشتری نیاز است.
وی با اشاره به اجرای طرح واکسیناسیون تب برفکی علیه دام بیان کرد: طی سال جاری هفت کانون تب برفکی در واحدهای روستایی مشاهده شد.
رمضانی گفت: در این راستا اعمال مراقبتهای فعال و همچنین اجراء اقدامات پیشگیرانه بیماری در واحد، کنترل شده است و تلفاتی نیز در دامی نداشته‌ایم.
وی افزود: تا پایان آذر ماه، 82 هزار و 100 راس دام سنگین و 350 هزار دام سبک علیه تب برفکی واکسیناسیون شده‌اند که تا پایان فاز، پوشش دام سبک نیز کامل خواهد شد.
 
کلمات کلیدی بیمه دام خشکسالی
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com