بحران در واحدهای مرغ تخم گذار

بحران در واحدهای مرغ تخم گذار

مدیرعامل تعاونی مرغداران مرغ تخم ‌گذاراستان قزوین با اشاره به اینکه قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ برای تولید کنندگان این بخش حداقل 1200تا 1350 تومان برآورد شده است، گفت: در چنین شرایطی طی چند ماه گذشته این محصولات بین 700 تا900 تومان در هر کیلو از واحدهای مرغ تخم گذار خریداری شده است.
منصور بازدار در گفت‌وگو با خبرنگار دامپروری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اینکه مرغداران مرغ تخم‌ گذار در حال حاضر چاره‌ای جز تولید ندارد، افزود: در حال حاضر مرغ‌ها وارد سالن‌ها شده و ما نمی‌توانیم آنها را حذف کنیم هر چند که بخشی از تولیدکنندگان به ناچار حتی این اقدام را انجام داده و مرغ‌هایی را که قابل حذف نیستند حذف می‌کنند چرا که نمی‌توانند بیش از این متحمل خسارت شوند.
مدیرعامل تعاونی مرغداران مرغ تخم‌ گذار استان قزوین تصریح کرد: با ادامه این روند ممکن است زمانی قیمت تخم مرغ به شدت افزایش پیدا کند که در چنین شرایطی برای کاهش قیمت‌ها و برون رفت از این وضعیت 18 ماه زمان لازم است.
بازدار خاطرنشان کرد: ‌طی مکاتبات و ملاقات‌های حضوری مشکلات و وضعیت مرغداران مرغ تخم‌ گذار را به مسوولین اعلام کرده‌ایم که متاسفانه تا کنون کاری برای رفع این مشکلات انجام نشده است البته از ما خواسته شد برای حل این مشکل ذخیره‌سازی کنیم ولی این اقدام عاقلانه نیست چرا که پس ازدو ماه که ناچاربه خروج این تخم مرغها ازسردخانه‌ها هستیم به دلیل برخورد با فصل گرم سال و کاهش میزان مصرف دوباره با این مشکل مواجه خواهیم شد.
وی مهمترین عامل دربه وجود آمدن چنین مشکلی را پایین آمدن قدرت خرید مردم دانست و گفت: هر چند که قیمت خرید تخم مرغ در درب مرغداری‌ها پایین آمده ولی همچنان مردم با قیمت‌های بالا تخم مرغ را خریداری می‌کنند.
مدیرعامل تعاونی مرغداران مرغ تخم‌ گذار استان قزوین گفت: درحال حاضر قیمت تخم مرغ در درب مرغداری‌ها 750 تومان در هر کیلو و به عبارتی شانه ای(دوکیلو) 1500 تومان است که حتی اگر فروشندگان داخل مغازه‌ها بخواهند با 10 تا 15 درصد سود هم این محصولات را بفروشند هر شانه دو کیلویی تخم مرغ باید حداکثر با قیمت دو هزار تومان فروخته شود ولی می‌بینیم که هر شانه حتی با قیمت‌های بالای سه هزار تومان نیز به مصرف کننده در داخل مغازه‌ها فروخته می‌شود.
بازدار همکاران خود را نیز در به وجود آمدن چنین شرایطی مقصر دانست و گفت: برخی از تولیدکنندگان که باید مرغ‌های خود را پس از 18 ماه حذف کنند دوباره مرغ‌های خود را تولک برده و به جای یکسری تولید از این مرغها دوبار تولید شده که همین موضوع باعث افزایش میزان تولید در کشور و به وجود آمدن چنین شرایطی شده است.
وی با اشاره به این که درتمام دنیا حمایت از تولید کننده برعهده دولت است، تصریح کرد: برای جلوگیری و حتی برون رفت از وضعیت فعلی دولت باید ابزار صادرات را فراهم کرده تا تولید مازاد از چرخه خارج شود و یا این که با خرید این تخم‌مرغ‌ها از تولید کننده و فروش ارزان‌تر آن به مصرف کننده تولید کنندگان را از چنین وضعیتی نجات دهد.
 

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com