باید از مراتع به شیوه اصولی بهره برداری شود

باید از مراتع به شیوه اصولی بهره برداری شود
معاون سیاسی امنیتی استاندار گلستان گفت: در زمینه مدیریت عرصه و به این دلیل که شرایط اکولوژیکی مناطق مختلف، متفاوت است باید از مراتع به دلیل اهمیتی که دارند بهره برداری اصولی و بهینه شود.
علیرضا جمشیدی در جشن بزرگ مرتع و قشلاق در منطقه چپر قویمه شهرستان گنبد کاووس با بیان اینکه فشار دام به مراتع باید متانسب با استعداد مرتع باشد، گفت: کوچ بموقع به جهت آسیب ندیدن ریشه گیاهان می تواند از عوامل موثر در حفظ مراتع باشد.
وی ادامه داد: مراتع دارای اهمیت فراوانی هستند از این جهت که یک میلیون خانوار به مرتع وابستگی اقتصادی دارند و این منابع ملی بصورت خود تنظیمی اقلیمی علوفه مورد نیاز دامداران کشور را فراهم می کند.
معاون استاندار خاطر نشان کرد: بوسیله مراتع هرساله در حدود 35 میلیارد تومان علوفه طبیعی در اختیار دامداران قرار میگیرد و اگر این منابع وجود نداشته باشد باید برای علوفه مورد نیاز پول پرداخت کنند که این موضوع اهمیت حفظ مراتع را بیش از پیش نمایان می سازد.
وی اظهار داشت: خود تنظیمی اقلیمی و تأمین علوفه، حفظ محیط زیست و تنوع گیاهی، حفاظت از آب و خاک به عنوان منابع پایه تولید، جلوگیری از سیلاب، نفوذ آب به زمین و تأمین آب شرب، بهره برداری مناسب از سدها و تولید بخش اعظمی از گوشت و لبنیات مورد نیاز کشور از جمله فواید و اهمیت وجود مراتع است.
جمشیدی با بیان اینکه 862 هزار هکتار از مساحت استان را مراتع تشکیل می دهد از دامداران و افرادی که به هر نحوی از این نعمت خدادادی بهره مند هستند، در خواست کرد در راه حفاظت، حراست و توسعه مراتع تلاش کرده و مسئولین مربوطه را در این امر خطیر یاری رسانند.
وی اذعان داشت: شما دامداران مردمان زحمتکش و دین باوری هستید که نظام اسلامی در راستای اجرای عدالت اجتماعی، درصدد خدمت رسانی به شما عزیزان است.
معاون استاندار ادامه داد: اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، احداث جاده ها و ایجاد راههای دسترسی، تأمین آب شرب و بوجود آمدن امکان تردد شما در نواحی صفر مرزی، بخشی از اقداماتی است که نظام دینی در جهت یاری رساندن به این قشر پر تلاش انجام می دهد.
وی همچنین از تشکیل هفت کارگروه در وزارت کشور در جهت حمایت از دامداران، کشاورزان و مرزنشینان خبر داد که در تلاش برای شکل گیری و توسعه شرکتهای تعاونی در میان این اقشار زحمتکش و پرتلاش می باشند.
در پایان این مراسم از اتحادیه ها و تعاونی های برتر مرتعداری، توسط معاون سیاسی امنیتی استاندار، فرماندار گنبد کاووس ومدیر کل منابع طبیعی استان قدردانی به عمل آمد.
 
نظرات شما
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com