بانک مرکزی ارز تامین کرده اما نهاده کافی وارد نشده است

بانک مرکزی ارز تامین کرده اما نهاده کافی وارد نشده است
عکاس: وحید نصیری
تصویر:مجید موافق قدیری - رییس انجمن صنایع خوراک دام
عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران گفت: بانک مرکزی ارز واردات کنندگان نهاده را تامین می کند اما به دلیل اینکه ارز مرغوبی نیست امکان انتقال آن به حساب فروشندگان خارجی وجود ندارد.
تولیدکنندگان محصولات پروتیینی همچون مرغداران و دامداران در تأمین نهاده‌های دامی همچنان مشکلاتی دارند،‌ این درحالی است که بانک مرکزی اعلام می‌کند تأمین ارز برای واردات نهاده‌های دامی به اندازه کافی انجام شده است. در مورد این پارادوکس که چطور می‌شود ارز تخصیص یابد اما واردات به اندازه کافی وجود نداشته باشد، با مجید موافق قدیری عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران گفتگو کردیم.

قدیری در این باره گفت: یکی از مشکلات واردکنندگان نهاده های دامی در بخش خصوصی در ماه‌های گذشته این بوده علیرغم تخصیص ارز از سوی وزارت صمت  و تامین ارز از سوی بانک مرکزی، این ارزها به حساب فروشنده خارجی واریز نمی‌شود و به همین دلیل محموله‌ها از گمرک ترخیص نمی‌شوند و حتی هزینه‌ دموراژ زیادی به آنها پرداخت می شود.
وی اضافه کرد: موارد متعددی وجود دارد که ارز به بانک کشورهای همسایه مانند بانک عمان رفته اما به دلایل مختلفی به حساب فروشنده خارجی واریز نمی شود و تا زمانی که این پول به حساب آنها واریز نشود، امکان ترخیص از گمرک هم وجود ندارد.

خوراک پرداز هزار دشت

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران تصریح کرد: آمارهای بانک مرکزی و سامانه جامع تجارت نشان می‌دهد ثبت سفارش‌ها و تخصیص ارز وجود داشته اما به همان نسبت ترخیص انجام نشده و نشان می‌دهد که کالاها امکان ترخیص نداشتند.
به گفته این مسؤول 2 میلیون تن نهاده دامی هم در گمرکات دپو شده و ترخیص نیافته‌اند که دلیلی بر شرایط سخت ترخیص به دلیل مشکل تامین و انتقال ارز است. یعنی ارز را نمی‌توانیم به موقع به حساب فروشنده خارجی انتقال دهیم.
قدیری در پاسخ به این سؤال که آیا عدم امکان انتقال ارز مربوط به مسائل تحریم است یا دلیل دیگری دارد؟ گفت: تحریم تأثیر دارد اما مشکل اصلی اینجاست که بانک مرکزی ارز مرغوب به واردکنندگان بخش خصوصی در نهاده های دامی نمی‌دهد؛ مثلاً ارزهایی مانند دینار عراق، روپیه هند، ریال عمان و لیر ترکیه می‌دهد که فروشنده‌های معتبر خارجی نهاده های دامی در این بانک‌های‌ طرف حساب ایران رد این کشورها حساب بانکی ندارند تا برای آنها مستقیم پول واریز شود. ضمن این که هزینه تبدیل و انتقال پول بسیار بالاست و حداقل 15 درصد هزینه دارد که البته بعضا تا 25 درصد هم افزایش یافته است.

رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران تأکید کرد: متاسفانه بانک مرکزی به دلیل شرایط تحریم و پایین آمدن فروش نفت نمی‌تواند دلار یا یورو به واردکنندگان نهاده های دامی تولید خوراک دام بدهد، بنابراین این ارزها هم قابلیت انتقال به حساب فروشندگان معتبر خارجی نهاده های دامی را ندارند.
قدیری گفت: چندی پیش ستاد تنظیم بازار مصوب کرده که بانک مرکزی ارز مرغوب به واردکنندگان بخش خصوصی بدهد و  پیگیری نماید که این ارزها به حساب فروشندگان بین المللی آنها واریز شود، اما بعضا بانک مرکزی موضوع را جدی نمیگیرد و ادعا می‌کند ارز مرغوب در اختیار واردکنندگان بخش خصوصی قرار می‌گیرد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com