بالا رفتن هزینه تمام شده باعث افزایش قیمت مرغ شده است

بالا رفتن هزینه تمام شده باعث افزایش قیمت مرغ شده است

علی آذروش در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، افزود: قیمت گوشت مرغ که در سال گذشته به دلیل کاهش تقاضای ناشی از جو روانی شیوع آنفلونزا به سطح 1050 تومان رسیده بود، اکنون با افزایش تقاضا و کاهش عرضه به سطح 1600 تا 1700 تومان رسیده است که تازه هزینه‌های تولید را پوشش می‌دهد و سود معقولی برای تولید‌کننده به همراه دارد.
دبیر انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی ایران خاطرنشان ساخت: در شرایطی که مازاد تولید گوشت مرغ ماهانه بیش از 20 هزار تن بود، شرکت پشتیبانی امور دام حداکثر 7 تا 9 هزار تن در ماه گوشت مرغ را خریداری و ذخیره‌سازی می‌کرد، اما همین مقدار هم در تعادل بازار نقش داشت.
آذروش گفت: شرکت پشتیبانی امور دام تاکنون 50 هزار تن گوشت مرغ مازاد را خریده و ذخیره سازی کرده است.
آذروش افزود: کاهش قیمت مرغ در سال گذشته باعث شد که مرغداران در سال گذشته همین موقع هر کیلوگرم گوشت مرغ را با قیمت 300 تومان کمتر از هزینه تمام شده عرضه می‌کردند و این مشکل به صورت حلقه‌ای به واحدهای قبلی تولید جوجه و سپس واحد‌های مرغ مادر و اجداد منتقل شد، به گونه‌ای که کلیه واحد‌های مرغ مادر دچار مشکل و کاهش تولید شدند.
وی افزود: آثار کاهش تولید واحدهای مرغ مادر در حال حاضر خود را در قالب کاهش تولید و افزایش قیمت نشان می‌دهد، ولی از یک طرف افزایش تقاضای مصرف گوشت مرغ به دلیل بر طرف شدن ترس ناشی از آنفلونزا نیز باعث افزایش قیمت گوشت مرغ شده است.
دبیر انجمن صنعتی پرورش دهندگان مرغ گوشتی ایران افزود: مشکلات تولید مرغداران باعث شد که تامین کنندگان و واردکنندگان خوراک مرغ خواهان فروش نقدی خوراک دان شدند و مرغداران کم کم با نبود نقدینگی رو به رو شدند و هزینه سنگین برای تامین نقدی نهاده‌ها متقبل شدند.
آذروش قیمت هر کیلوگرم مرغ آماده پخت در سبد مصرفی خانوار را به اندازه 1650 تا 1700 تومان بالا ندانست و گفت: قیمت مرغ زنده 1050 تومان است که با توجه به افزایش 10 تا 12 درصدی قیمت نهاده‌های تولید این رقم توجیه اقتصادی دارد.
وی گفت: با توجه به این که برای تولید هر کیلوگرم گوشت آماده پخت 3 کیلوگرم دان مرغ مصرف شده است، بنابراین افزایش 25 تا 30 تومان در هر کیلوگرم دان مرغ، در نهایت 80 تا 100 تومان به قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ اضافه کرده است.
آذروش تاکید کرد: ضریب تبدیل دان به گوشت مرغ برای مرغ زنده 2/2 و برای گوشت مرغ 3 است.
وی گفت: قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده درب مرغداری در کشور هم‌اکنون 950 تا 1000 تومان در برخی استانها و 1050 تا 1100 در برخی دیگر و 1100 تا 1200 تومان در برخی مناطق است.
آذروش گفت: همگرایی در تولید در کشورهای پیشرفته باعث شده است که یک زنجیره کامل از مرحله تولید دان مرغ تا تولید مرغ و تا مرحله توزیع گوشت و تخم مرغ وجود دارد که در عمل واسطه‌های اضافی در این حلقه‌ها حذف می‌شوند، ولی در ایران واسطه‌ها بیشترین سود از تولید را می‌برند.
دبیر انجمن صنعتی پرورش مرغ گوشتی ایران گفت: قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ در اروپا 5/2 تا 3/3 یورو یعنی 2900 تا 3600 تومان و در آمریکا 3 دلار یعنی 2700 تا 2800 تومان است، ولی برای صادرات و حمایت از مرغداران، دولت یارانه‌ می‌دهد و به قیمت هر کیلوگرم 800 تومان عرضه می‌شود.  

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com