بازی جدید سودجویان درعرضه نهاده‌های دامی

بازی جدید سودجویان درعرضه نهاده‌های دامی
در یک ماه اخیر قیمت نهاده‌های دامی با ورود دولت و مهار سودجویان به تعادل نسبی رسیده است. آرامش در بازار نهاده‌های دامی که معمولا ۷۰درصد هزینه تولید را در برمی‌گیرد به معنای کاهش نوسانات بازار محصولات پروتئینی است اما، در پس این آرامش سودجویان بازی جدیدی را آغاز کرده‌اند که بهره کلانی را نصیب آن‌ها می‌کند.
با افزایش افسارگسیخته قیمت نهاده‌های دامی دولت با تخصیص ارز یارانه‌ای برای واردات نهاده‌های دامی، عرضه نهاده‌های دامی با نرخ دولتی توسط شرکت‌های زیر مجموعه خود سودجویان را مهار کرد. اما، از آنجا که شیرینی سودهای کلان و بادآورده زیر دندان آن‌ها خوش آمده حاضر به گذشتن از آن نیستند و حال بازی جدیدی برای از دست ندادن سود به راه انداخته اند.
در بازار جهانی نهاده‌ها دامی مانند کنجاله سویا و ذرت با توجه به میزان پروتئین و رطوبت آن‌ها قیمت گذاری می‌شود. بر همین اساس کیفی‌ترین کنجاله سویا با پروئین 44 درصد و ذرت با رطوبت حداکثر 10 درصد بالاترین قیمت‌ها را دارند.
کشور ما معمولا کیفی‌ترین نهاده‌های دامی را وارد می‌کند به همین دلیل قیمت گذاری‌ها در بازار نیز بر اساس قیمت کیفی‌ترین نهاده‌های دامی در بازار جهانی انجام می‌شود.
هم اکنون هر کیلو گرم سویای کیفی در بازار جهانی با قیمت 1800 تومان عرضه می‌شود. با در نظر گرفتن هزینه حمل و مخارج دیگر قاعدتا این محصولات در بهترین کیفیت باید با قیمت 2000 تومان به دست تولیدکنندگان برسد. اما، اکنون قیمت این نهاده در بازار داخلی بیش از 2500 تومان است.
البته این بخشی کوچکی از سودی است که نصیب فرصت طلبان می‌شود، آن‌ها برای سود بیشتر بازی جدیدی راه انداخته اند که از دید ناظران و مردم پنهان مانده است.
به گفته تولیدکنندگان بخش دام و طیور، به تازگی کیفیت نهاده دامی که به دست آن‌ها می‌رسد به شکل چشم گیری کاهش یافته است. کاهش کیفیت نهاده‌های دامی تنها مختص آن‌هایی که از بازار آزاد تامین می‌شود نیست و نهاده‌هایی که توسط بخش دولتی مانند شرکت پشتیبانی امور دام کشور توزیع می‌گردد نیز افت شدید کیفیت و در برخی از موارد کپک‌زدگی و آلودگی بالایی دارد.
کاهش چشمگیر کیفیت نهاده‌های دامی از لحاظ پروتئین ، رطوبت و سلامت در حالی است که این نهاده‌ها همچنان با قیمت کیفی‌ترین نهاده دامی در کشور عرضه می‌شود.
حبیب اسدالله نژاد، نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور؛ در این باره گفت: آزمایشات نشان می‌دهد که پروتئین کنجاله سویایی که هم اکنون به دست مرغداران می‌رسد کمتر از 40 درصد و رطوبت ذرت بالای 10درصد است.
وی ادامه داد: نهاده‌های دامی با این خصوصیات در رده بی کیفیت ترین‌ها قرار می‌گیرند این درحالی است که از مرغداران بهای نهاده کیفی گرفته می‌شود.
اسدالله نژاد یکی از دلایل کپک زدگی و مشکلات جدید برای سلامت مرغ و دام‌ها در واحدها تولیدی را نیز افت کیفیت و مشکلات سلامت نهاده‌ای دامی عنوان کرد.
به گفته وی؛ این بازی جدید سودجویانی است که در پی متعادل شدن نرخ جهانی و بازار داخلی نهاده‌های دامی همچنان به دنبال کسب منافع بیشتر هستند.
اسدالله نژاد با بیان اینکه دولتی‌ها نیز نهاده‌های دامی بی‌کیفیت به تولیدکنندگان می‌دهند، افزود: بر اساس قرارداد دریافت نهاده دامی در ازای تحویل گوشت مرغ شرکت پشتیبانی با مرغداران، این شرکت دولتی اقدام به عرضه نهاده‌های غیر کیفی در بدترین شرایط و سلامت به مرغداران کرده است.
نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور اظهار کرد: به تازگی شکایات متعددی از مرغداران به انجمن درباره افت شدید کیفیت و سلامت نهاده‌های دامی عرضه شده در بازار آزاد و توسط شرکت پشتیبانی امور دام داشته‌ایم که مراتب به مسئولان اطلاع داد شده اما، هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم.
اسدالله نژاد با تاکید بر اینکه در حال حاضر سودجویان هم از تفاوت قیمت با بازار جهانی و هم از عرضه نهاده‌های بی کیفیت با قیمت نهاده‌های کیفی سود می‌برند، افزود: با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت سودهای کلانی پنهانی  در مدت کوتاهی نصیب سودجویان بازار نهاده‌ها شده که از چشم همه به دور مانده است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com