بازدید محمود حجتی از سایت پرورش گاومیش در لاتینا

بازدید محمود حجتی از سایت پرورش گاومیش در لاتینا
وزیر جهادکشاورزی در روز پایانی سفر خود به رم ایتالیا از سایت پرورش گاومیش در لاتینا بازدید می‌کند.
وزیر جهادکشاورزی در سی‌ودومین اجلاس کنفرانس منطقه‌ای خاور نزدیک و آفریقا که در شهر تاریخی رم برگزار شد، گفت: بسیار خوشحالم که در این اجلاس موضوع‌هایی نظیر بحران آب، امنیت غذایی، کاهش ضایعات کشاورزی، نقش زنان در کشاورزی و کشاورزی خانوادگی که از اهم موارد تأثیرگذار بر زندگی، معیشت و اقتصاد در کشورها و منطقه هستند، مورد توجه و دستور کار قرار می‌گیرد.
محمود حجتی افزود: در سی‌ویکمین نشست کنفرانس منطقه‌ای فائو برای خاور نزدیک که در سال 2012 در شهر رم برگزار شد، تدوین استراتژی منطقه‌ای امنیت غذایی با محوریت مکانیزم‌های مقابله با نوسانات قیمتی، سرمایه‌گذاری، ایجاد ذخیره‌گاه‌های استراتژیک غلات و توسعه سیستم‌های اطلاعات امنیت غذایی و تغذیه مورد تأکید قرار گرفت. جمهوری اسلامی ایران با وقوف به اهمیت این مسئله و با هدف ایجاد راهکارهای مشخصی برای تقویت انسجام فعالیت‌ها برای تأمین امنیت غذایی در منطقه خاور نزدیک، آماده است فائو را در تدوین "برنامه امنیت غذایی منطقه خاور نزدیک" و تهیه طرح‌های عملیاتی آن یاری دهد.
وی با اشاره به بحران آب خاطرنشان کرد: این مسئله از آغاز هزاره سوم در دستور کار مجامع جهانی و دولت‌ها قرار گرفته است و آنها موظف شده‌اند تا با تدابیر سازه‌ای و اقدامات مدیریتی (مدیریت توامان عرضه و تقاضا) برای تأمین آب برای عموم مردم اقدام کنند.
حجتی ادامه داد: پیش‌بینی مجامع جهانی حاکی از آن است که تا سال 2050 میلادی مسئله منابع آبی، اصلی‌ترین موضوع مورد بحث جهان خواهد بود، چرا که تا آن زمان جمعیت جهان به مرز 9.4 میلیارد نفر خواهد رسید و در نتیجه تأمین آب و مواد غذایی و حفظ محیط زیست مهمترین دغدغه مدیران و رهبران کشورها خواهد بود. این وضعیت به‌ویژه برای کشورهای خاورمیانه بسیار نگران‌کننده است.
حجتی تصریح کرد: خاورمیانه با پنج درصد جمعیت جهان تنها به یک درصد از آب‌های شیرین دسترسی دارد؛ لذا نیازمند اقدامات متعددی هستیم تا منجر به ارتقای راندمان بهره‌برداری از منابع شود. بدین لحاظ مایلم آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری مؤثر در ابتکار عمل فائو برای مقابله با کم‌آبی در منطقه خاور نزدیک و شمال آفریقا را اعلام کنم.
تهیه سند ملی تغذیه و امنیت غذایی از برنامه‌های ایران در زمینه امنیت غذایی
وزیر جهادکشاورزی یادآور شد: امنیت غذایی که از عناصر تشکیل‌دهنده توسعه پایدار است، در ایران به‌طور عمده توسط تولید در بخش کشاورزی تأمین می­شود. وزارت جهادکشاورزی متولی امر تولید غذا است و تأمین‌کننده حدود 90 درصد نیاز غذایی مردم، ۸۰ درصد نیاز صنایع تبدیلی و تکمیلی و 3.22 درصد اشتغال کشور است.
حجتی تأکید کرد: در برنامه پنجم توسعه کشور (1389 – 1394)، جهت تأمین امنیت غذایی، وزارت جهادکشاورزی و دیگر دستگاه­های اجرایی مرتبط، مکلف به اتخاذ تدابیر لازم و سیاست­های مؤثر از جمله مصرف بهینه سموم و کودهای شیمیایی، حمایت از روش­های بیولوژیک، اجرای برنامه کاهش ضایعات کشاورزی، اصلاح روش­های آبیاری و اصلاح الگوی تولید دام و توسعه کشتارگاه­های صنعتی و افزایش حمایت از کشاورزان هستند.
وی اظهار داشت: یکی دیگر از ابتکار عمل‌های ایران درباره تأمین امنیت غذایی، تهیه سند ملی تغذیه و امنیت غذایی (1391 – 1399) است که در قالب سه حوزه تأمین پایدار غذا، ایمنی غذایی و بهبود تغذیه، سیاست­های اجرایی را تدوین کرده است. در این سند تمرکز در بهبود شش شاخص مؤثر تغذیه و امنیت غذایی شامل سوءتغذیه، ریزمغذی­ها، اضافه‌وزن، بیماری­های غیرواگیر مرتبط با تغذیه، دسترسی عادلانه به اقلام غذایی، و تحت پوشش قرار دادن استان­های ناامن است.
پیشنهاد حجتی برای همکاری‌های منطقه‌ای در زمینه کاهش ضایعات کشاورزی
وزیر جهادکشاورزی همچنین گفت: در مورد کاهش ضایعات و توسعه صنایع تبدیلی و غذایی نیز دولت ایران برنامه‌های گسترده‌ای را در دست اجرا دارد که می‌توان به‌عنوان تجارب عملی مورد بهره‌برداری کشورهای منطقه قرار گیرد، ازجمله حمایت از صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات کشاورزی و غذایی فسادپذیر در کانون­های مهم تولید، حمایت از توسعه زنجیره سرد و انبارهای سرد، حمایت از فعالیت­های تحقیق و توسعه (R&D) و تنوع‌بخشی محصولات غذایی و ایجاد ارزش افزوده، افزایش رقابت‌پذیری محصولات غذایی از طریق کاهش ضایعات و مدیریت منابع ازجمله انرژی و حمایت از تولید مواد غذایی سالم بر اساس استانداردهای بین­المللی. در همین راستا پیشنهاد می‌کنم همکاری‌های منطقه‌ای در خاورمیانه و شمال آفریقا در زمینه کاهش ضایعات کشاورزی بر محورهایی همچون سرمایه­گذاری مشترک در زمینه تکنولوژی پس از برداشت و زنجیره سرد، همکاری در آموزش نیروی انسانی و توسعه خوشه­های صنایع غذایی، همکاری در توسعه خدمات احداث کشتارگاه‌های صنعتی و تولیدات لبنی و صنایع شیرینی و شکلات و همکاری در خدمات احداث مراکز تولید کنسرو متمرکز شود.
حجتی در ادامه افزود: با توجه به اینکه سال 2014 در شصت‌وششمین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به‌عنوان سال بین‌المللی کشاورزی خانوادگی شناخته شده است و با توجه به نقش کشاورزی خانوادگی در توسعه روستایی و امنیت غذایی و نیز با توجه به اینکه بهره‌برداری‌های کوچک کشاورزی در ایران با تنگناهای گسترده‌ای روبه‌رو هستند؛ لذا یکی از اهداف توسعه کشاورزی و روستایی در ایران را توسعه بهره‏‏برداری‌های خانوادگی قلمداد می‌کنیم.
وی خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به اهمیت توسعه روستایی هم از منظر عدالت و کاهش نابرابری‌های موجود بین جامعه روستایی و جامعه شهری و هم از منظر تولیدات کشاورزی و امنیت غذایی، برنامه‌هایی چون بهینه‌سازی ساختار اداری و تصمیم‌گیری به‌منظور مدیریت هماهنگ توسعه روستایی در سطوح ملی و منطقه‌ای. تمرکززدایی‌ و مشارکت‌ دادن روستاییان در امور توسعه روستایی، ارتقاء شاخص‌های توسعه روستایی با تأکید بر خدمات نوین و بهسازی، نوسازی، بازسازی و ایمن‌سازی ساختار کالبدی محیط و مسکن روستایی، حمایت از برنامه‌های تأمین اعتبارات خرد روستایی در جهت اشتغال‌زایی و تنوع بخشی به منابع درآمدی در مناطق روستایی و حذف بوروکراسی‌های زاید در استفاده روستاییان از اعتبارات و حمایت از گسترش کشاورزی صنعتی و صنایع روستایی، ساماندهی و استقرار فعالیت‌های کارآفرینی و اشتغال‌زایی کوچک و متوسط تولیدی و خدمات در مناطق روستایی عنایت قرار گرفته است.
سهم 40 درصدی زنان به‌عنوان نیروی کار کشاورزی در ایران
وزیر جهادکشاورزی با اعلام اینکه سهم زنان به‌عنوان نیروی کار کشاورزی در ایران 40 درصد است، ادامه داد: در همین راستا مایلم اشاره کنم که زنان روستایی، بخش عظیمی از نیروی کارکشاورزی جهان را تشکیل می‌دهند. سهم این گروه در فعالیت‌های کشاورزی در کشورهای در حال توسعه به مراتب بیشتر از سایر کشورها است، به‌طوری‌که 1.3 نیروی فعال در بخش کشاورزی در این کشورها را زنان روستایی تشکیل می‌دهند. در ایران سهم زنان به‌عنوان نیروی کار کشاورزی 40 درصد عنوان شده است.
حجتی تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران با درک نقش و اهمیت زنان در بخش کشاورزی، مجموعه‌ای از فعالیت‌ها را به‌منظور افزایش دسترسی زنان روستایی به منابع مالی، رفع موانع فرهنگی و ارتقای نقش مؤثرتر آنان در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی و دسترسی به فرصت‌های شغلی، به اجرا گذارده است که ازجمله این برنامه‌ها می‌توان به تربیت زنان تسهیل‌گر توسعه روستایی در جهت تسهیل ارتباطات متقابل بین افراد و دولت‌های محلی، تأسیس و گسترش صندوق‌های خرد زنان روستایی، و اجرای پروژه‌های اشتغال‌زایی اشاره کرد. در این باره ایران تجربیات ذی‌قیمتی طی سال‌های گذشته به‌دست آورده است که آمادگی داریم با سایر کشورهای عضو منطقه خاور نزدیک و شمال آفریقا به اشتراک بگذاریم.
وی یادآور شد: دولت جمهوری اسلامی ایران از ابتکار عمل‌هایی که از سال 2012 توسط مدیرکل فائو برای بازنگری در چارچوب استراتژی فائو آغاز شده و بخشی از نتایج آن در برنامه میان مدت سازمان برای دوره 2017 - 2014 منعکس شده است، حمایت می‌کند.
حجتی تأکید کرد: در سطح ملی نیز جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان نخستین کشور در خاورمیانه در سال 2012 چارچوب برنامه‌ریزی کشوری (CPF) بخش کشاورزی را به‌عنوان یک سند راهبردی برای تعیین جهت‌گیری‌های اصلی همکاری با فائو برای یک دوره چهارساله امضا کرد. این سند پایه از طریق مطالعات کارشناسی قوی و مشورت‌های گسترده با طیف وسیعی از نهادهای ذی‌ربط ملی و بین‌المللی و دفاتر مختلف فائو تهیه شد و هم‌اکنون وزارت جهادکشاورزی و فائو در حال تهیه مقدمات اجرای آن هستند.
وی در پایان از داسیلوا مدیرکل فائو و و همکاران وی به‌خاطر حسن برگزاری این اجلاس مهم تشکر کرد.
گفتنی است، سی‌ودومین اجلاس کنفرانس منطقه‌ای خاور نزدیک و آفریقا در شهر تاریخی رم 24 تا 28 فوریه 2014، برپا شد و وزیر جاد کشاورزی امروز به قصد بازدید از سایت پرورش گاومیش عازم لاتینا شد و عصر نیز به ایران بازمی‌گردد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com