بازار لبنیات ایران در عراق از دست می‌رود

بازار لبنیات ایران در عراق از دست می‌رود
دبیر انجمن صنایع لبنی گفت: صادرات لبنیات ایران با وضع عوارض 7 درصدی صرفه ندارد و بین آمار شیرخام وزارت جهاد کشاورزی و مرکز آمار ایران اختلاف ۵ میلیون تنی وجود دارد.
رضا باکری ، در پاسخ به این پرسش که دلیل کاهش صادرات لبنیات به کشورهایی مانند عراق چیست، گفت: صادرات لبنیات اخیراً با وضع عوارض 7 درصدی مزیت نسبی خود را در بازارهای صادراتی از دست داده است.
روز یکشنبه غلامرضا مصباحی‌مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در همایش ملی فرهنگ و مدیریت جهادی اظهار داشت: در سفری که اخیرا به عتبات عالیات(عراق) داشتم، برخلاف دفعات قبلی که لبنیات ایران استفاده می‌کردند، لبنیات کشورهای ترکیه و کویت مصرف می‌شد.
باکری در پاسخ به اینکه آیا مازاد تولید برای صادرات لبنیات در کشور وجود دارد؟ گفت: براساس گزارش مرکز آمار ایران سالانه 6.7 میلیون تن شیر خام در کشور تولید می‌شود که امکان صادرات 5 درصد این میزان به شکل پنیر، ماست، دوغ و بستنی به کشورهای دیگر وجود دارد.
از وی درباره دلیل تفاوت حدود 4.5 میلیون تنی آمار وزارت جهاد کشاورزی با مرکز آمار ایران درباره تولید شیر سؤال شد، گفت: وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید در آمارهای منتشره از سایر مراکز خود مصرفی لحاظ نمی‌شود، اما در گزارش مرکز آمار ایران که براساس تعداد رأس دام و شیر خام استحصالی از آنها منتشر شده است، گویای لحاظ شدن خود مصرفی نیز است.
اخیرا وزارت جهاد کشاورزی میزان تولید شیر خام کشور را 11 میلیون تن عنوان کرده است، این در حالی است که مرکز آمار ایران تولید شیر خام را 6.7 میلیون تن بیان می‌کند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com