بازار سیاه واکسن طیور در گلستان

بازار سیاه واکسن طیور در گلستان
بازار سیاه واکسن برای کنترل ویروس نیوکاسل بین واحدهای پرورش طیور از جمله مرغداریها در گلستان اعتراض فعالان صنعت مرغداری در استان را درپی داشته و نفس جوجه های تولیدی استان را تنگ کرده است.
ارائه واکسن های نامرغوب و بالا بودن هزینه تهیه واکسن از یک سو و شیوع بیماری ویروسی نیوکاسل در واحدهای مرغداری سبب بروز تلفات سنگینی شده است.
واکسن مرغ برای پیشگیری از بیماری نیوکاسل مورد استفاده قرار می گیرد که قیمت آن در یکسال گذشته به 10 برابر افزایش یافته است.
پرورش دهندگان مرغ در گلستان، تا یکسال قبل واکسن مورد نظر را از ادارات دامپزشکی تهیه می کردند و اکنون مجبورند این واکسن را از بازار آزاد با قیمت چند برابری تهیه کنند.
تا پیش از اجرای هدفمندی یارانه هر واکسن به ازای یک مرغداری با ظرفیت 10 هزار قطعه جوجه به مبلغ 200 تا 300 هزار تومان عرضه می شد که اکنون مرغداران مجبورند واکسن با قیمت بیش از دو میلیون و 200 هزار تومان از بازار آزاد تهیه کنند.
مدیرعامل شرکت پرورش مرغ بهمن گلستان در این زمینه گفت: در حال حاضر مجبوریم واکسن موردنیاز برای واکسینه کردن واحدهای جوجه ریزی را از بازار آزاد در مناطق مختلف استان تهیه کنیم.
بهمن پورلی گفت: هر واحد تولیدی زمانی توجیه اقتصادی پیدا می کند که دولت از آن حمایت مطلوب و همه جانبه داشته باشد و لازمه رشد و تعالی حمایت همه جانبه از تولید کننده است.
وی اظهار داشت: زمانیکه چرخه تولید یعنی عرضه در منطقه کم شود تورم و گرانی پدید می آید که این امر نتیجه حمایت از تولید کننده بوده و یکی از راهکارهای حل بحران گرانی، حمایت از تولید کننده است.
وی عنوان کرد: با توجه به معضل گرانی، شرکت پرورش مرغ گوشتی بهمن گلستان و سایر مرغداران منطقه گنبد و کلاله نسبت به جوجه ریزی و تولید گوشت سفید اقدام کردند که دچار مشکلاتی شامل نوسان قیمت مرغ، نوسان شدید قیمت نهاده های تولید، عدم یافتن واکسن های مرغوب و درجه ممتاز با کارایی بالا، هزینه های ترابری و هزینه های سوخت شدند.
پورلی گفت: همچنین با شیوع ویروس نیوکاسل بیشتر مرغداران منطقه دچار مشکل شدند و باعث شد تلفات شدید را شاهد باشند.
وی از مسئولان خواست پاسخگوی خسارت وارده به مرغداران باشند و یادآور شد: اکنون مرغداران واکسن های مورد نیاز را از بازار آزاد تهیه می کنند که بنظر می رسد این واکسن ها اصل و مرغوب نیست و کارآیی لازم را ندارد.
مدیرعامل شرکت پرورش مرغ گوشتی بهمن گلستان افزود: آیا مسئولان نمی توانند واکسن های مرغوب و اصل را در اختیار مرغداران بدون هیچ واسطه ای قرار دهند و نمی توانند زمان جوجه ریزی را مرتب کرده و آیا بیماری و ویروس نیوکاسل قابل پیشگیری و کنترل نیست.
پورلی عنوان کرد: خوشبختانه با وجود بیمه محصولات، خسارت وارده جبران شد ولی از مسئولان دست اندرکار تقاضا داریم واکسن های مرغوب و اصل را بدون واسطه در اختیار مرغداران قرار دهند تا مرغدار با اطمینان از سالم بودن واکسن، آن را مصرف کند و نهاده ها را با قیمت تثبیت شده مصرف کند.
بیش از 700 واحد مرغداری در گلستان فعالیت دارد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com