بازار تخم‌مرغ در سالی که گذشت

بازار تخم‌مرغ در سالی که گذشت
تخم مرغ هم مانند دیگر محصولات و کالاهای مورد نیاز مردم در سال جاری فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشت و مرغداران معتقدند که این سال برای آن‌ها حدود 345 میلیارد تومان زیان به بار آورده است.
تنظیم بازار تخم‌مرغ از نیمه امسال به بخش خصوصی واگذار شد تا اوضاع مرغداران و مصرف‌کنندگان سر و سامان بهتری پیدا کند که نتیجه آن تعیین قیمت کف و سقف برای تخم‌مرغ در بازار تولید و مصرف و نهایتا صادرات این محصول بود.
گرچه سال گذشته قیمت هر شانه تخم‌مرغ تا 10 هزار تومان هم پیش‌رفت اما پس از واگذاری بازار تخم‌مرغ به اتحادیه تولیدکنندگان به عنوان یک بخش خصوصی، این اتحادیه متعهد شد قیمت تخم‌مرغ در بازار کشور را در دامنه تعریف شده یعنی شانه‌ای 6600 تا 7400 تومان نگه دارد و در صورت پایین‌تر رفتن قیمت از نرخ کف، صادرات افزایش یابد و با عبور قیمت از 7400 تومان صادرات تا متعادل شدن قیمت‌های داخلی متوقف شود.
این کنترل نسبی در نیمه‌ دوم سال در حالی آغاز شد که اتحادیه مرغ میهن برای توزیع تخم‌مرغ به همه نقاط کشور با قیمت مصوب اعلام آمادگی کرده بود اما مغازه‌داران و فروشندگان خرد بودند که علیرغم تحویل گرفتن تخم‌مرغ به قیمت‌ مصوب، آن را به هر قیمتی که می‌خواستند، فروختند و این شد که قیمت تخم‌مرغ در بازار از 7400 تا 8500 تومان در نوسان بود.
با رسیدن سال به هفته‌های پایانی و داغ شدن بازار نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا و بهاره هر شانه‌تخم مرغ 6400 تومان عرضه می‌شد و این سبب شد تا قیمت این محصول تا اطلاع ثانوی کمی کاهش یابد اما مغازه‌داران باز هم از قیمت‌هایی که خودشان تعیین کرده بودند، پایین نیامده و همچنان هر دانه تخم‌مرغ را 300 تومان و هر شانه از این محصول را 8000 تا 8500 تومان فروختند تا اینکه دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار - تنها راهکار کنترل قیمت تخم‌مرغ را برچسب‌گذاری روی این محصول دانسته تا دیگر سودجویان نتوانند به دلخواه خود روی آن قیمت‌ بگذارند!
فرزاد طلاکش در این باره گفت: قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ در مرغداری کیلویی 150 تومان کاهش یافته است که با احتساب سود 23 درصدی آن از تولید تا مصرف، این محصول باید شانه‌ای 7500 تومان در خرده‌فروشی به دست مصرف‌کننده برسد و در حال حاضر در میادین تره‌بار شانه‌ای 7200 تومان است و به صورت فله‌ای نیز کیلویی 3420 تومان فروخته می‌شود.
همچنین هدایت اصغری - مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار - اظهارکرد: حدود 1600 واحد مرغداری در استان‌های کشور وجود دارند که امسال حدود 900 هزار تن تخم‌مرغ تولید کرده‌اند.
وی با بیان اینکه به دلیل افزایش تقاضا صادرات تخم‌مرغ از 18 تا 26 بهمن‌ماه به صورت موقت متوقف شد، افزود: از 26 آذر ماه امسال تا روز گذشته حدود 28 هزار تن تخم‌مرغ به کشورهای متقاضی صادر شده است.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار درباره بازارهای صادراتی این محصول عنوان کرد: افغانستان، عراق، تاجیکستان، ترکمنستان و کویت کشورهای واردکننده تخم‌مرغ ایرانی هستند که با توجه به تقاضاهای موجود، پیش‌بینی می‌شود در سال آینده روسیه، ازبکستان، ارمنستان و امارات نیز به جمع متقاضیان تخم‌مرغ ایرانی بپیوندند.
به نظر می‌رسد نظارت بیشتر بر بازار تخم‌مرغ و استفاده از راهکارهایی مانند برچسب‌گذاری روی تخم‌مرغ می‌تواند در کنترل و تنظیم قیمت این فرآورده پروتئینی موثر باشد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com