با واردات دام زنده، مانند قاچاق مواد مخدر برخورد می کنیم

با واردات دام زنده، مانند قاچاق مواد مخدر برخورد می کنیم
واردات دام زنده اقدامی خانمان برانداز بود که در دولت گذشته بدون توجه به مخاطرات بهداشتی و بیماری های دامی انجام و باعث ضرر و زیان به دامداران و تهدید سلامت مصرف کنندگان شد.
وزیر جهاد کشاورزی در نخستین همایش کانون انجمن های صنفی گاوداران ایران که ظهر پنجشنبه در باشگاه الهیه بانک کشاورزی تهران برگزار شد، در پاسخ به گلایه ها و پرسش های دامداران، در مواضعی صریح، اما صمیمانه ضمن اعلام این مطلب افزود: "تا زمانی که شما فکر کنید کسی تحت عنوان کارمند دولت (وزیر)، می تواند به تنهایی مشکلات شما را حل کند، مشکلات دامداری کشور ادامه دار خواهد بود."
محمود حجتی با اشاره به اینکه دامداران در تولید نباید به دولت ها متکی باشند، افزود: "اگر می خواهید تولید پایدار داشته باشید، باید به تولید در بخش های مختلف به صورت زنجیره ای نگاه کنید؛ در این مدل اقتصادی، اگرچه مالکیت ممکن است از آن یک نفر نباشد، اما برای موفقیت، مدیریت باید به صورت واحد و یکپارچه عمل کند."
وی خطاب به دامداران حاضر در جلسه گفت: "چرا ما باید برای شما دارو و واکسن دامی وارد کنیم، درحالی که اگر دامداران خودشان به صورت مستقل اقدام به واردات ملزومات مورد نیازکنند، واسطه ها کم و سود بیشتری نصیب دامداران خواهد شد."
 بودجه کشاورزی 40 در صد کمتر از پارسال
وزیرجهادکشاورزی دولت یازدهم ادامه داد:« بودجه وزارت جهاد کشاورزی با بخشنامه  اداره می شود، به طوری که وقتی بخشنامه آمده است که بودجه امسال 40 درصد کمتر از بودجه سال گذشته در نظر گرفته شود، گونه می توان انتظار داشت تا حمایت های مستقیم و مالی وزارت جهادکشاورزی از دامداران بیشتر شود.»
وی تصریح کرد:« البته تا حد امکان مشکلات شما بر طرف می شود، اما باید صادقانه به این واقعیت اذعان داشت که منابع بودجه دولتی محدود است و در بعضی از موارد، امکان کمکی از طرف ما وجود ندارد که از این بابت عذرخواهی می کنم.»
وی با ارائه پیشنهاد واردات مستقیم نهاده ها توسط خود دامداران خطاب به آن ها یاد آورشد: «چرا اجازه می دهید که دیگران برای شما نهاده وارد کنند؟ خوتان ببینید وارد کننده ای که ده سال قبل شروع به واردات نهاده کرد، اکنون در چه وضعیتی قرار دارد؟ اگر پول واردات ندارید، حداقل مدیریت واردات را خودتان برعهده گیرید.»
فعالیت شرکت پشتیبانی امور دام محدود می شود
حجتی با اشاره به این که امروزه در دنیا دامداری ها با زراعت علوفه در کناردامداری، به مراتب مشکلات کمتری دارند، اظهارداشت: شرکت پشتیبانی امور دام در دوره جدید مدیریت، تلاش می کند تا واردات نهاده ها را به بخش خصوصی بسپارد و به تدریج از فعالیت های خود کم کند.
وی در باره قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی گفت: مخالف و موافقان زیادی برای اجرای قانون تمرکز بخش کشاورزی داشتیم، اما قانون انتزاع، اقدامی اصولی برای واگذاری وظایف کشاورزی به خود بخش بود، زیرا خارج از بخش کشاورزی نمی توان برای بخش کشاورزی تصمیم گرفت.
با قاچاق دام زنده، مانند مواد مخدر برخورد می کنیم
حجتی در پاسخ به پرسش یکی از دامداران درباره تصمیم وزارت جهادکشاورزی برای ممانعت از تبعات واردات دام زنده به کشور، تاکید کرد: واردات دام زنده عملی خانمان برانداز بود که در دولت گذشته بدون توجه به مسائل بهداشتی و مخاطرات بیماری ها دامی انجام و باعث ضرر و زیان دامداران وتهدید سلامت مصرف کنندگان شد.
وی با بیان این که از زمان تصدی گری وزارت جهاد کشاورزی در دولت تدبیر و امید، زمان زیادی برای برگزاری جلسه و صدور بخشنامه به استانداری سیستان و بلوچستان گذاشته شده است، اعلام کرد: از آن ها خواسته شده که جلوی هرگونه واردات دام زنده به کشور را بگیرند.
حجتی اضافه کرد: در صورتی که دام زنده به هردلیل وارد کشور شد، باید در همان مرز قرنطینه و کشته شود تا به مرکز کشور نرسد، در غیر این صورت مانند مواد مخدر با آن برخورد خواهیم کرد.
تولید واقعی گوشت قرمز 750 هزار تن در سال
وی با اشاره به اینکه دولت یازدهم با ممنوعیت واردات گوشت قرمز به کشور موافق نیست، اعلام کرد: در عین حال برای تنظیم بازار و حمایت از مصرف کننده، قیمت گوشت وارداتی بالاتر از محصول داخلی نگه داشته می شود و در مواقع لزوم نیز به وسیله شرکت پشتیبانی امور دام، تولید مازاد گوشت از بازار جمع آوری خواهد شد.
وزیر جهاد کشاورزی در پایان با اشاره به میزان واقعی تولید گوشت قرمز در کشور گفت: سالانه 750 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می شود که با افزایش تولید 50 تا 100 هزارتن نیزخودکفایی حاصل خواهد شد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com