با این همه تخم‌مرغ چه کنیم؟

با این همه تخم‌مرغ چه کنیم؟
جوجه‌ریزی فراوان، تولید بی اندازه، مازاد تولید و عدم کشش بازارهای هدف صادرات تخم مرغ از جمله مسایلی هستند که این روزها فعالان این صنعت به شدت نگران آن هستند.
این روزها تولیدکنندگان تخم مرغ از آن دسته تولیدکنندگانی هستند که چندان از شرایط شان رضایت ندارند و روزهای سختی را پشت سر می گذارند تولیدکنندگانی که مدت هاست در حال زیان دهی هستند .
طی هفته های گذشته اخباری مبنی بر واگذاری امور این صنعت به بخش خصوصی مطرح شد که به اعتقاد بسیاری این اتفاق نکته مثبتی در حل مشکلات صنعت تخم مرغ بود .
در همین زمینه هدایت اصغری، مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغ داران میهن گفت: کلیه مباحث مرتبط با تخم مرغ از جمله بحث تنظیم بازار و صادرات این محصول به اتحادیه میهن واگذار شده و این امر از اول مرداد ماه اجرایی می شود.
وی در مورد میزان صادرات تخم مرغ از ابتدای سال تاکنون نیز ادامه داد: متاسفانه چون ما دخالت زیادی در این مساله نداشتیم ، بنده آمار دقیقی در این زمینه ندارم.
اصغری اضافه کرد: هم اکنون شرایط تولید بسیار ایده آل است و تولید فراوان سبب کاهش قیمت تخم مرغ شده است.
وی افزود: متاسفانه هنوز قیمت درب مرغداری به حد واقعی خود نرسیده است اما امیدواریم این مساله در بحث واگذاری امور به اتحادیه میهن حل شود.
این در حالیست که سایر فعالان این صنعت مانند مدیرعامل اتحادیه میهن خوش بین نیستند و نگرانی های فراوانی در این زمینه دارند.
ناصر نبی پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در این زمینه به تسنیم گفت: قیمت تخم مرغ بین 18 تا 20 درصد افزایش یافته و میانگین قیمت آن در حال حاضر به 3500 تومان رسیده است .
وی با بیان اینکه میانگین قیمت این کالا هفته گذشته سه هزار تومان بوده است، اضافه کرد: علت گرانی تخم مرغ  علاوه بر پایان یافتن ماه رمضان و انجام مقداری صادرات این است که به طور معمول ما در دهه سوم تیر و اوایل مرداد شاهد افزایش قیمت این محصول هستیم.
نبی پور ادامه داد: با توجه به اینکه میزان تولید در کشور بسیار زیاد است در طول سال جاری با افزایش آنچنانی قیمت تخم مرغ روبه رو نخواهیم بود.
وی  با بیان اینکه متاسفانه ما هنوز پس از گذشت 35 سال معنی اقتصاد را نمی دانیم، اضافه کرد: اقتصاد یعنی عرضه و تقاضا، اگر عرضه زیاد شود با هیچ قدرتی نمی توان قیمت ها را بالا برد و اگر عرضه کم باشد با هیچ قدرتی نمی توان قیمتها را کاهش داد.
نبی پور افزود: برخی مسئولان اعداد و ارقام مجهولی ارایه و اعلام می کنند ما طی سال جاری 150 هزار تن تخم مرغ صادر می کنیم به کجا می خواهند این صادرات را انجام دهند؟!
وی با اشاره به تولید 980 هزار تن تخم مرغ در سال جاری گفت: مصرف تخم مرغ در کشور حداکثر حدود 800 هزارتن است بنابراین 180 هزار تن مازاد تولید وجود دارد.
نبی پور ادامه داد: کل نیاز کشورهای اطراف ایران از جمله عراق، افغانستان و... به واردات تخم مرغ چیزی حدود 200 هزار تن است که کشورهای مختلفی از جمله ترکیه ، هند و اوکراین متقاضی صادرات این میزان به کشورهای اطراف ما هستند.
وی با بیان اینکه ما اگر امسال شاهکار کنیم صادراتمان به 50 هزار تن می رسد، افزود: بنابراین ما همچنان با 100هزارتن تولید مازاد مواجه خواهیم بود.
نبی پور اضافه کرد: ما باید واقعیت ها را روشن و تولید کننده را توجیه کنیم که اعداد و ارقام موجود این است. در چهار ماه اخیر حدود 20 میلیون جوجه ریزی انجام شده چیزی هم  از گردونه تولید حذف نشده است نکته مهم اینجاست که این جوجه ها هنوز به مرحله تولید تخم مرغ نرسیده اند.
وی ادامه داد: همه دل خوش به این بودند که شرایط مذکور تنها یک ماه طول می کشد اما در حال حاضر حدود 5 ماه از این وضع می گذرد و وضعیت از این نیز بدتر خواهد شد.
نبی پور با بیان اینکه قیمت کف تعیین شده برای تخم مرغ 4500 تومان است، گفت: تعیین قیمت کف و سقف کاری است که ما فقط برای علاف کردن خودمان انجام می دهیم چراکه این کار زمانی معنا دارد که  وقتی قمیت تخم مرغ کاهش می یابد دولت آن را به کف تعیین شده خریداری کند اما دولت ما تنها زمانی که قیمت تخم مرغ گران شد وارد قضیه می شود.
وی افزود: دولت یازدهم ما هرچه گفتیم پذیرفته و انجام داده است اما زمانی که تولید کننده بیش از اندازه تولید می کند این موضوع ربطی به دولت ندارد و خود مرغ داران مقصر هستند.
مسایل مطرح شده توسط این فعال بخش خصوصی مورد تایید دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم گذار کشور نیز هست، سید فرزاد طلاکش در این زمینه به تسنیم گفت: دولت اجرای امور را به اتحادیه میهن واگذار کرده و سیاستگذاری آن را واگذار نکرده ، دولت در این طرح فقط خود را کنار کشیده است.
وی با بیان اینکه مشکل ما در حال حاضر وجود 150 هزار تن تخم مرغ مازاد است، اضافه کرد: این مساله ریشه در سیاست برنامه تولیدی دولت دارد، دولت این مساله را که واگذار نکرده و نگفته که شما بروید به تولیدکنندگان  بگویید چقدر نیاز داریم همانقدر تولید کنید.
طلاکش ادامه داد: دولت می گوید من 900 هزار تن برنامه دارم. شما کارهای اجرایی این 900 هزار تن را انجام دهید، جوجه را کنترل کنید ، نهاده وارد کنید اما هنوز ابزار حمایتی خود را مشخص نکرده است.
دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم گذار کشور اضافه کرد: اگر شرکتهای مرغ مادر تولید جوجه بهره وری شان افزایش یابد و بیش از آنچه برای شان در استاندارد مشخص شده  جوجه تولید کنند آیا قانونی وجود دارد که جلوی آنها را بگیرد؟!
طلاکش افزود: در خردادماه یکی از شرکتهای مرغ مادر بیش از حد استاندارد خود یک میلیون بیشتر جوجه ریزی انجام داده است، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی نیز قانونی برای جلوگیری از این امر ندارند آیا زمانی که این دو ارگان دولتی نمی توانند جلوی این امر بگیرند ( قانونی برای آن ندارند) اتحادیه میهن می تواند این کار را انجام دهد؟
وی در مورد صادرات 150 هزارتن تخم در سال جاری نیز ادامه داد: امیدواریم اتحادیه میهن بتواند این کار را انجام دهد اما تنها بحث پول مطرح نیست بحث کشش آن بازارها هم وجود دارد. آیا بازارهای عراق و افغانستان کشش این را که  150 هزار تن تخم مرغ از ما بخرند دارند؟ این اصلا امکان ندارد.
طلاکش اضافه کرد: گاهی اوقات پیش آمده که لازم بوده  ما 1200 تومان در کیلوگرم به صادرات تخم مرغ یارانه بدهیم  و ما براساس میزان تولیدی که داریم به این نتیجه رسیدیم که اگر در روز کمتر از 300تن صادرات انجام شود در سرنوشت بازار کشور تاثیرگذار نخواهد بود ، پس حداقل آن 300 تن است با وجود این مساله در برخی روزها باید 1000 تا 1200 تومان یارانه داد یعنی روزی بین 300 تا 400 میلیون تومان باید یارانه دهید تا این کار انجام شود. الان اگر اتحادیه میهن ادعا کرده من این کار رامی کنم باید خودش بدهد اما آیا چنین پولی وجود دارد؟
وی اظهار داشت: اتحادیه میهن به دنبال این است که از مرغداران پول بگیرد صندوقی ایجاد کند و سپس این کار را انجام دهد اگر نه دولت یک ریال هم برای این کار نپرداخته است.
بنابراین احتمال موفقیت اتحادیه میهن با محدودیت های مطرح شده بسیار کم است مگر اینکه دولت ابزارهای حمایتی بیشتری را در اختیار این اتحادیه قرار دهد و اختیارات بیشتری را در زمینه سیاستگذاری به آن واگذار نماید.
امید است که مسئولان دولتی در سال اقتصاد مقاومتی و در سالی که رسیدن به خود کفایی و امنیت غذایی از شعار اصلی آن است توجه بیشتری به این صنعت نمایند تا در آینده به مشکلی در این زمینه برنخوریم.

 
نظرات شما
  •  

    مرغدارسابق گفت : ۹۳/۰۵/۲۱

    ادامه مطلب
    جناب نبي پور هم گفتن كه تخم مرغ دهه سوم تير و اوايل مرداد به طور معمول افزايش داره! خوب جناب دكتر! به طور معمول تا برج دوازده روند قيمت تخم مرغ افزايشي ميشه! پس شما مشكلت با چيه دقيقا؟! با افزايش قيمته؟!
    اگه هم ميخواي توليد كم بشه كه بتوني تخم مرغ را كيلويي شش هزار درب مرغداري بفروشي اون يه بحث ديگه ايه!
    ولي الان تخم مرغ بين چهار تا چهار هزارو دويست تومن به نفع توليد كننده و مصرف كنندهراس بيشتر از اين به ضرر توليد كننده ميشه چون تو طويله هم مرغ ميريزن باز بعدش هم مفتي باز قيمتش!

    پاسخ...
  •  

    مرغدار سابق گفت : ۹۳/۰۵/۲۱

    و اما بعد !
    وقتي پولت نه هزار تومنه يعني اونقدر زياد نريختن وگرنه با تخم مرغ دوهزارو سيصد تومني پولت بايد شيش هفت هزار تومن ميشد!پس اون بيست ميليون جوجه را كي و كجا ريخته؟!
    ده تا مرغداري اطراف ما هست شايدم بيشتر! كه يا اصلا مرغ ندارن يا با يك سوم ظرفيت مرغ توليد ميكنن!
    ديروز هم سايت محترم آي تي پي خبر زده بود كه فلان استان فلان قدر توليد داره ! دقيق يادم نيست ولي خيلي كمتر از حد معمول بود! پس اين بيست ميليون جوجه را كجا ريختن؟!
    نكنه تو چاه ريخته باشن؟!؟
    چرا كاراكتر كم ميارم هي!!!

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com