این مرغ سود مرغدار را چند برابر می کند!

این مرغ سود مرغدار را چند برابر می کند!
"مرغ سبز" به مرغی اطلاق می شود که در طول دوره پرورش آن از آنتی بیوتیک استقاده نمی شود. مرغ سبز قیمت بالاتری نسبت به مرغ معمولی دارد و این اختلاف قیمت به دلیل نحوه پرورش و عاری بودن آن از آنتی بیوتیک لحاظ می شود.
در تولید مرغ سبز مرغدار مجبور به پرداخت هزینه اضافه نیست اما به دلیل حساسیت بسیار در طول دوره پرورش و سختگیری های که از سوی دامپزشکی برای اطمینان از عدم وجود آنتی بیوتیک در گوشت این مرغ اعمال می گردد، قیمت بالاتری برای آن در نظر گرفته می شود.
امین فروغی از فعالان صنعت مرغداری که یکی از زنجیره های تولید مرغ سبز در کشور را راه اندازی نموده است در گفتگو با خبرنگار ITPNews، از روند تولید و مشکلات پیش روی تولیدکنندگان می گوید: سازمان دامپزشکی در گذشته برای تائید پاک بودن مرغ ها از آنتی بیوتیک و اعطای نشان مرغ سبز، در 3 مرحله (سن های 15-30 و 40 روزگی) از هر 1000 قطعه 1 مرغ را تصادفی انتخاب و نمونه گیری انجام می داد.
وی ادامه داد: اما از 2 ماه گذشته با اصلاح قوانین و طبق دستورالعمل جدید سازمان دامپزشکی نمونه برداری به 6 مرحله افزایش یافته و برای نظارت بیشترعلاوه بر سن های ذکر شده دو نمونه دیگر نیز در طی دوره پرورش و همچنین سرخط کشتار انجام می شود.  
فروغی افزود : همچنین این سازمان برای اطمینان بیشتر از سلامت مرغ سبز و عدم وجود هر گونه آنتی بیوتیک در این مرغ ها نمونه دیگری را نیز در فروشگاه ها و محل عرضه مرغ انجام می دهد تا احتمال تخلف را به کمترین میزان ممکن برساند.
این تولیدکننده تصریح کرد: ناظران سازمان دامپزشکی زمانی که مرغ بارگیری می شود درب ماشین حامل مرغ ها را پلمپ کرده و در کشتارگاه تا پایان کشتار حضور دارند، به عبارت دیگر نظارت سختگیرانه این ناظران قبل از آغاز تولید تا ارسال آن به کشتارگاه و عرضه در بازار وجود دارد.
وی درتوضیح چگونگی ورود به این فعالیت و تولید مرغ سبز بیان داشت: مرغدارانی که تصمیم به پرورش مرغ سبز می گیرند باید دامپزشکی را از این اقدام مطلع نمایند تا قبل از جوجه ریزی سالن مرغداری توسط این سازمان بازرسی و مرغداران از لحاظ اطلاعات فنی توجیه شوند.
فروغی تصریح کرد: آن دسته از مرغدارانی که در قالب زنجیره تولید و با همکاری شرکت های فعال در این زمینه اقدام به تولید مرغ سبز می نمایند معمولا در این فعالیت موفق تر بوده و نتیجه بهتری در خصوص کاهش هزینه تولید و سود نهایی خواهند داشت.
وی تولید مرغ سبز را مقرون به صرفه تر از مرغ معمولی عنوان کرد و گفت: در یک واحد مرغداری 30 هزار قطعه ای در شرایط مشابه، تولید مرغ سبز بیش از 30 میلیون تومان سود بیشتر، نسبت به مرغ معمولی برای مرغدار به همراه خواهد داشت.
فروغی با اشاره به مشکلات پیش روی تولیدکنندگان مرغ سبز گفت: با توجه به مشکلاتی که اکنون در صنعت مرغ گوشتی کشور وجود دارد اجازه تبلیغات به تولیدکنندگان مرغ سبز داده نمی شود زیرا الزاما باید درباره مضرات مصرف آنتی بیونیک  در مرغ های معمولی اطلاع رسانی شود که این امر به دلیل ملاحظات سیاسی دولت امکان پذیز نیست.
این تولیدکننده افزود: از دیگر مشکلات تولیدکنندگان این محصول تخلقاتی است که به نام مرغ سبز توسط عده ای سود جو در برخی از استان های صورت می گیرد و به زیان فعالان این محصول می باشد.
وی در پاسخ به این سوال که، این تخلقات به چه شکل بوده و چگونه می توان آن را تشخیص داد؟ گفت: از جمله تخلقاتی که به تازگی در برخی استان ها انجام می شود سوء استقاده از عنوانی است که از سوی سازمان محیط زیست به "واحدهای نمونه صنعت سبز" داده می شود.
وی ادامه داد: سازمان محیط زیست در اقدامی تازه برای کاهش آلودگی توسط صنایع آلاینده اقدام به اطلاق عنوان "واحد نمونه صنعت سبز" به کشتارگاهای نموده که با نصب دستگاه های خاص، پس آب های حاصل از کشتار را تصویه و به مصارف کشاورزی می رسانند.
فروغی ادامه داد: برخی افراد با استقاده از ناآگاهی مردم هر کیلو مرغ را که عنوان  " واحد نمونه صنعت سبز" را دارد 1000 تومان گرانتر به فروش می رسانند و این در حالی است که گوشت مرغ عرضه شده با این عنوان هیچ تفاوتی با مرغ های دیگر از لحاظ میزان سلامتی ندارد.
وی یادآور شد: با راه اندازی سامانه کد رهگیری محصولات دامی توسط سازمان دامپزشکی، مصرف کنندگان می توانند با ارسال بارکد درج شده بر روی بسته بندی مرغ به شماره 30008903 تمام اطلاعات تولید از جمله اطمینان از سبز بودن آن را دریافت کنند.
این تولیدکننده و فعال صنعت مرغداری کشور، مصرف محصولات سالم و عاری از آنتی بیونیک را ضامن سلامت جامعه دانست و گفت: با توجه به اثرات منفی مقاومت آنتی بیوتیکی بر سلامت جامعه توجه بیشتر دولت به مرغ سبز ضروری بوده و نیازمند حمایت است حمایتی که می تواند از هزینه های سنگین آتی تحمیل شده بر سلامت جامعه جلوگیری کند.

خبرنگار : سپیده قاسمی
 
نظرات شما
  •  

    کامران گفت : ۹۴/۰۹/۲۹

    لطفا تعریف مرغ سبز رو تو ایران بگید؟تا اونجا که من میدونم تعریف مرغ سبز تو امریکا یعنی مرغی که از نهاده ای تغذیه بشه که از زمینی حاصل شده باشه که در سه سال اخیر در اون افت کش استفاده نشه و همچنین هیچ انتی بیوتیکی در مرغداری استفاده نشده باشه حتی ضد کوکسیدیوزوبه فرض مطلع بودن شما از نهاده ای که میخرید(که البته محاله) و عدم استفاده از انتی بیوتیک من موندم شما چطور کوکسیدیوز رو حذف میکنید اونم با توجه به تراکم مرغ تو سالن.مرغ سبز؟؟؟ایران؟؟؟؟

    پاسخ...
  •  

    سعید گفت : ۹۴/۰۹/۲۹

    من یه مرغدارم که در دوره جاری مرغ بدون آنتی بیوتیک پرورش دادم ولی در بازار فعلی مرغ معمولی هم. خریدار نداره وهزینه بالایی را انجام دادم ومتأسفانه خیلی ضرر دادم ومرغ سالمی را که پرورش دادم به قیمت مفت باید بارگیری کنم واقعاً حیف از زحماتی که کشیدم وضرر ۵۰میلیونی را متحمل شدم فقط سود را دلالی برد که جوجه ونهاده هارا برام خرید بدون زحمت .

    پاسخ...
  •  
    گفت : ...

    مرغداری از شمال غرب گفت : ۹۴/۰۹/۳۰

    زیاد سخت نگیر برادر من حالا ایشون جلو خبر نگار جو گیر شدن یه چیزی گفتن راست گفتن آدمو برق سه فاز بگیره جو نگیره وگرنه همه میدونن استفاده نکردن از آنتی بیوتیک و ضد ککسیدوز حداقل ضریب تبدیلو 0.3 میبره بالا که این یعنی هزینه ای برابر 1000 تومن اضافه

    پاسخ...
  •  
    گفت : ...

    پیمان گفت : ۹۴/۱۰/۰۱

    افت و خیز جز ذات بازاره...ایشالا شب عیدی مرغ و فروختید 5000 تومان میرید تو سود

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com