ایران یکی از 10 تولیدکننده برتر تخم مرغ در جهان

ایران یکی از 10 تولیدکننده برتر تخم مرغ در جهان
رئیس یکی از هیأت های مدیره اتحادیه مرغداران گفت: جزو 10 کشور برتر تولیدکننده تخم مرغ در جهان هستیم و یکی از ارزان‌ترین تخم مرغ‌های دنیا را هم تولید می‌کنیم ولی به خاطر دستورالعمل‌ها و موانع موجود، به تولید و صادرات آسیب وارد شده است.

وزیر جهاد کشاورزی به تازگی از اختصاص بسته حمایتی ۱۰ هزار میلیارد تومانی به دامداران خبر داد و اعلام کرد که این کار با حمایت رییس جمهور انجام شده تا بتوانیم نهاده ها را به صورت یارانه ای به دامداران تحویل دهیم و از این شرایط عبور کنیم.

 این موضوع در حالی مطرح می شود که پیش از این نیز بارها وعده حمایت از دامداران، مرغداران و صنایع دام و طیور از طریق بسته های حمایتی داده شده بود اما در نهایت فعالان این حوزه اعلام کردند که نه تنها از این وام ها و بسته های حمایتی برخودار نشدند بلکه به دلیل مشکلاتی همچون قیمتگذاری دستوری، دخالت بیش از اندازه دولت در بازار و اقتصاد، افزایش قیمت نهاده های دامی، کاهش قدرت خرید مردم و … روز به روز مشکلات آنها تشدید می شود.

حمید رضا کاشانی رئیس یکی از هیأت های مدیره اتحادیه مرغداران، در گفتگویی اظهار داشت: به دولت اعلام کرده بودیم که قبل از آزادسازی قیمت‌ها باید طلب مرغداران پرداخت شود و تسهیلات سرمایه در گردش به تولیدکنندگان اختصاص یابد.

وی ادامه داد: مجبور بودیم با شرایط جدید خود را وقف دهیم و اگر حمایت دولت شامل تولیدکنندگان نمی‌شد به مشکل بر می‌خوردیم ولی هیچ کدام از حمایت‌های وعده داده شده محقق نشدند.

کاشانی افزود:یکی از درخواست‌های ما، اختصاص کالابرگ به مردم بود ولی دولت این کار را هم انجام داد و به این ترتیب صنعت تخم مرغ کشور تا ابتدای آبان ماه بیش از 10 هزار میلیارد تومان ضرردهی داشت.

رئیس یکی از هیئت مدیره های اتحادیه مرغداران گفت: جزو 10 کشور برتر تولیدکننده تخم مرغ در جهان هستیم و یکی از ارزان‌ترین تخم مرغ‌های دنیا را هم تولید می‌کنیم ولی به خاطر دستورالعمل‌ها و موانع موجود، به تولید و صادرات آسیب وارد شد زیرا آستانه تحمل دولت در این زمینه پایین است.

البته در این بین نباید فراموش کنیم که بسیاری از تولیدکننده ها در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی بارها از خلف وعده دولت گلایه و اعلام کردند که دولت برای جلوگیری از کاهش تولید و ادامه فعالیت تولیدکنندگان، وعده هایی را به آنها می دهد اما بعضا پس از انجام کار به این وعده ها عمل نمی کند.

گفتنی است رییس مجلس در گفت و گوی زنده تلویزیونی دوشنبه (۲۸ آذر ماه) در پاسخ به سوالی در مورد کمک به سفره مردم گفت: سیاست های جبرانی نسبت به تورم برای بالابردن قدرت خرید مردم، توانایی لازم را نداشت و لذا در مورد حذف ارز ترجیحی مجلس برای جبران سبد کالا را در نظر گرفت تا حوزه معیشت مردم آسیب نبیند.

همچنین، ایوب فصاحت مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار تهران، با بیان اینکه تغییر قیمت انجام شده در نرخ تخم‌مرغ اما هنوز مصوب نشده است، افزود: این نرخ باید مصوب و اعلام شود.

وی گفت: نرخ نامه فعلی مربوط به قیمت تخم‌مرغ از قرار شانه‌ای ۷۶ هزار تومان است اما در نرخنامه جدید قیمت تغییر پیدا کرده است و باید این قیمت اعمال شود تا تخم‌مرغ در میادین عرضه شود.

در بخشنامه امروز سازمان میوه و تره بار قیمت تخم‌مرغ بسته‌بندی ۳۰ عددی که تا دیروز ۹۴ هزار تومان بود به ۸۹ هزار تومان رسید.

آنچه جای تامل دارد این است که دولت سیزدهم با وعده متوقف کردن فساد یارانه ها نسبت به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اقدام کرد و این وعده را به مردم داد که از این پس یارانه ها به صورت مستقیم به خود آنها اعطا خواهد شد.

اما نکته دیگر اینکه دولت اگرچه نسبت به دخالت در امور اقتصادی به خصوص بازار انگیزه قوی و قابل توجهی از خود نشان می دهد و حاضر نیست در این راستا کار را به بخش خصوصی بسپارد، اما خود به این واقعیت پی برده است که بازار کالاهای اساسی روند نامعلومی را طی می کند و اگر اقدامی انجام ندهد، تولید در کشور ضربه خواهد خورد و در نهایت بازار کالاهای اساسی و پرمصرف مردم بیش از پیش با گرانی روبرو خواهد شد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com