ایران هفتمین تولید کننده گوشت مرغ در جهان

ایران هفتمین تولید کننده گوشت مرغ در جهان
مدیرکل امور طیور وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایران در بین ۱۰ کشور برتر جهان در حوزه تولید گوشت مرغ، در رنکینگ جهانی رتبه هفتم جهان را دارد.
حمیدرضا ترکاشوند امروز در همایش ملی طرح یکپارچه سازی زنجیره تولید در صنعت طیور گوشتی کشور در خرم‌آباد، اظهار کرد: ظرفیت تولید گوشت مرغ صنعتی در جهان 84 میلیون و 640 هزار تن است، و ظرفیت گوشت مرغ صنعتی در کشور ما حدود 2 میلیون تن از این 84 میلیون تن است.
وی افزود: میزان صادرات گوشت مرغ صنعتی در جهان حدود  10.4 میلیون تن است که حدود 12.2 درصد از کل تولید مرغ صنعتی جهان در حوزه تجارت و صادرات تولید می شود.
مدیرکل دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: عمده ترین تولیدکنندگان گوشت مرغ دنیا به ترتیب 10 کشور، آمریکا، چین، برزیل، روسیه، مکزیک، هند، ایران، اندونزی، ترکیه و فرانسه هستند.
ایران،رتبه هفتم جهان در حوزه تولید گوشت مرغ را دارد
ترکاشوند بیان کرد: ایران در بین ده کشور برتر جهان در حوزه تولید گوشت مرغ، در رنکینگ جهانی رتبه هفتم جهان را دارد، که خوشبختانه رتبه بسیار خوبی است و بیانگر تلاش همه اقشارجامعه  از تولیدکننده گرفته تا مسئولان و کسانی که در این حوزه سرمایه گذاری انجام می دهند، است.
وی گفت:  بر اساس آخرین اطلاعات 2013، در حوزه صادرات گوشت مرغ دنیا به ترتیب 10 کشورعمده صادر کننده گوشت مرغ جهان  برزیل، آمریکا، اتحادیه اروپا، تایلند، چین، ترکیه، آرژانتین، کانادا، اوکراین و بلاروس هستند که حدود 96.6 درصد از کل صادرات گوشت مرغ دنیا توسط آن ها انجام می شود.
ایران در بین کشورهای صادرکننده گوشت مرغ در جهان هیچ جایگاهی ندارد
مدیرکل امور طیور وزارت جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: متأسفانه ایران  به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده گوشت مرغ جهان در بین کشورهای برتر در حوزه صادرات گوشت مرغ جهان هیچگونه جایگاهی ندارد و باید به آن بیشتر پرداخته و آسیب شناسی و مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.
وی اظهار کرد: در حوزه واردات گوشت مرغ در منطقه خاورمیانه حدود 3 میلیون تن واردات گوشت مرغ انجام می شود که نشان دهنده وجود بازار بسیار خوبی در اطراف کشور ایران است.
ترکاشوند با اشاره به  وضعیت صنعت طیور ایران از نظرظرفیتی، تصریح کرد: حدود 18 هزار و 719 واحد مرغداری گوشتی دارای پروانه  البته غیر از واحد های غیر مجاز  با ظرفیت 340 میلیون تن ظرفیت در دوره در کشور وجود دارد.
وی افزود: همچنین حدود 642 واحد تولیدی  مرغ مادر با بیش از 23 میلیون ظرفیت در دوره در کشور وجود دارد، که همه این ظرفیت ها در اصل علاوه بر اینکه می توانند نیاز کشور را تأمین کنند حتی می توانند خیلی بیشتر از نیاز کشور نیز تولید داشته باشند.
ظرفیت جوجه ریزی در واحدهای مرغداری کشور، یک میلیارد و 100 میلیون تن است
مدیرکل دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی ظرفیت جوجه ریزی در واحدهای مرغداری کشور را حدود یک میلیارد و 100میلیون تن دانست و عنوان کرد:  باید توجه داشت که ظرفیت  کنونی جوجه ریزی در واحدهای مرغداری کشور بسیار پایین است این در حالی است که می توانند ظرفیت های بیشتری را در این خصوص داشته باشند.
ترکاشوند بیان کرد: قاعدتا در یک شرایط مطلوب ما باید حدود 6 دوره جوجه ریزی را در واحدهای مرغداری کشور انجام دهیم تا بتوان شاهد اقتصادی رقابتی در این حوزه باشیم.
وی افزود: ظرفیت تولید مرغ در واحدهای تولیدی کشور بسیار بالا است اما متأسفانه از این ظرفیت ها به طور مناسب و بهینه استفاده نمی شود بنابراین باید به فکر افزایش بهره وری و استفاده از سرمایه گذاری های موجود باشیم.
مدیرکل دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر و با وجود ظرفیت های خوبی که در خصوص تولید مرغ در کشور وجود دارد می توانیم بیش از 3 میلیون تن تولید گوشت مرغ در کشور داشته باشیم این در حالی است که تاکنون فقط 2میلیون تن در این خصوص تولید داشته ایم اما می توانیم این میزان را تا سقف 3 میلیون تن در کشور هم افزایش دهیم.
اقتصادی نبودن تولید دلیل ناکافی بودن ظرفیت تولید گوشت مرغ در کشور
وی تصریح کرد: متأسفانه دلیل ناکافی بودن ظرفیت تولید گوشت مرغ در کشور این است که ما هنوز به لحاظ اقتصادی  تولیدمان اقتصادی نشده است که بتواند در بازارهای  داخلی و جهانی رقابت کند.
ترکاشوند خاطر نشان کرد: ما از 2 سال قبل بحث صادرات گوشت مرغ را در کشور به صورت ویژه در دستور کار قرار داده ایم، به حدود 30 هزار تن صادرات در سال رسیده ایم، امسال نیز احتمال دارد که این ظرفیت صادراتی به 50 هزار تن در سال بلرسد، اما این باز هم کافی نیست و نیازمند برنامه ریزی اساسی و اصولی است.
19 هزار واحد مرغداری در کشورساختار جزیره‌ای و پراکنده دارند
مدیرکل دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به وضعیت صنعت طیور در کشور، اظهار کرد: وضعیت صنعت طیور و تولید گوشت مرغ در کشور یک وضعیت و ساختار پراکنده و جزیره ای بوده است یعنی اینکه حدود 19 هزار واحد مرغداری در کشور دارند به صورت پراکنده و جزیره ای و بدون اینکه به نیازهای هم توجهی داشته باشند در حال فعالیت هستند.
ترکاشوند افزود: به عقیده کارشناسان عمده مشکلات صنعت طیور کشور ناشی از ضعف "ساختاری" در صنعت تولید گوشت طیور کشور است.
وی گفت: ضعف در ساختار صنعت تولید گوشت طیور و مرغ در کشور باعث شده که بهره وری پائینی در این خصوص شاهد باشیم و تولید کنندگان این حوزه نیز از ثبات و پایداری برخوردار نباشند.
مدیرکل دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: برنامه ما این است که طی یک برنامه بلندمدت ساختار وضعیت طیور کشور را به شکل یکپارچه و زنجیره ای تغییر دهیم.
10 درصد ظرفیت تولید گوشت طیور کشور امسال یکپارچه می شود
وی افزود: بر همین اساس از امسال 10 درصد از ظرفیت تولید گوشت طیور در کشور را در قالب تولید یکپارچه و زنجیره ای در می آوریم.
ترکاشوند تصریح کرد: تأکید مهندس حجتی  وزیرجهاد کشاورزی این است که هرچه سریعتر  به این تولید یکپارچه درحوزه تولید طیور کشورحداکثر تا پایان برنامه ششم توسعه دست پیدا کنیم.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com