ایران رتبه پنجم تولید گوشت گوسفند در دنیا را دارد

ایران رتبه پنجم تولید گوشت گوسفند در دنیا را دارد
عضو انجمن بین‌المللی علوم دامی و محقق موسسه تحقیقات علوم دامی کشور گفت: در حال حاضر ایران رتبه هفتم در تولید گوشت بز و رتبه پنجم در تولید گوشت گوسفند را دارد.
فرهاد میرزایی صبح امروز در جلسه بررسی نحوه استفاده از فناوری‌های نوین برای افزایش دوقلوزایی در سطح گله‌های گوسفند اظهار کرد: نیاز انسان به پروتیئن حیوانی، وقوع خشکسالی‌های پی درپی و وجود بیش از حد دام در مراتع، فشار فراوانی به مراتع وارد کرده که در این شرایط اصلاح نژاد دام و توسعه واحدهای دامی کوچک بخش زیادی از این مشکل را حل می‌کند.
وی با اشاره به اینکه عدم تکافوی علوفه دام برای رفع نیازهای غذایی، از بین رفتن مدیریت مراتع و جایگزین نشدن سیستم مناسب به جای سیستم قبلی نیز ضرورت گسترش و توسعه واحدهای دامی صنعتی و نیمه صنعتی کوچک را ضروری می‌سازد، افزود: در حال حاضر فشار زیادی برای چرا به مراتع وارد می‌شود و اکنون دو تا سه برابر ظرفیت مراتع استان دام وجود دارد که باید تعادلی بین دام و مرتع ایجاد شود.
میرزایی با بیان اینکه با توجه به ظرفیت خوب آذربایجان‌شرقی برای دام سبک، اصلاح نژاد ژنتیکی و آمیختگی برای افزایش زایش و تولید نسل‌های جدید ضرورت دارد، ادامه داد: استفاده از منابع ژنتیکی، برنامه‌ریزی برای اصلاح نژاد دام‌ها و تغییر در سیستم‌های پرورش می‌تواند به رفع مشکل کمک کند.
وی با تاکید بر لزوم اصلاح ژنتیکی گفت: برای این منظور، اصلاح ژنتیکی از دام‌های بومی که در کشور وجود دارد راهکار اصلی است تا نژادهای جدیدی از نژادهای بومی برای اهداف خاص مانند دوقلوزایی بالا، افزایش وزن بالا استفاده کنیم.
میرزایی با بیان اینکه می‌توان این دام‌ها را در سامانه‌هایی غیر از مرتع پرورش داد و مراتع برای استفاده از دام‌های مولد مورد بهره‌گیری قرار گیرند، افزود: درحال حاضر ایران رتبه هفتم در تولید گوشت بز و رتبه پنجم در تولید گوشت گوسفند را دارد.
این استاد دانشگاه با تاکید بر حفظ ذخایر ژنتیکی بومی و اصیل دامی افزود: پرورش دام برای تامین نیازهای غذایی جامعه بشری به ویژه نیازهای پروتئینی و ویتامینی بسیار حائز اهمیت است.
وی با بیان اینکه در بین دام‌ها، پرورش گوسفند به دلیل دوره پرورش کوتاه، تنوع ژنتیکی زیاد مفید است افزود: با اجرای طرح‌های تحقیقاتی محققان علوم دامی کشور در چندسال گذشته به افزایش دوقلو‌زایی در گوسفندان دست یافته‌اند که این طرح می‌تواند ضمن افزایش راندمان تولید گوشت، مدیریت پرواربندی را بهبود بخشد.
طرح دوقلوزایی در آذربایجان‌شرقی با انجام عملیات تلقیح تعداد 300 راس میش در روستای مایان سفلی از توابع شهرستان تبریز و 300 راس میش در صوفیان از توابع شهرستان شبستر، به روش لاپاراسکوپی با اسپرم گوسفند رومانوف و گوسفند سنگین وزن پاکستانی برای نخستین بار در شمال‌غرب کشور با موفقیت به نتیجه رسید.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com