ایران دهمین کشور تولیدکننده تخم مرغ در دنیاست

ایران دهمین کشور تولیدکننده تخم مرغ در دنیاست
دبیر ستاد کشوری ترویج مصرف تخم مرغ در همایش علمی اصلاح الگوی مصرف تخم مرغ که در تالار همایش بیمارستان امام خمینی برگزار شد، گفت: تولید تخم مرغ دارای پتانسیل احیا از 750 تا 900 هزار تن را در کشور دارد.
دکتر سیدفرزاد طلاکش افزود: با وجود دارا بودن پتانسیل بالا، اما هنوز برای مرغداران دغدغه تولید بالا وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: ایران جزو 10 کشور تولیدکننده تخم مرغ در دنیاست، اما از لحاظ جایگاهی این پروتئین قابل مقایسه با سایر محصولات نیست.
طلاکش ادامه داد: مصرف تخم مرغ در ایران بسیار محدود است، به گونه ای که سرانه متوسط دنیا حدود 180 عدد برآورد شده است، ام در کشور ما بین 155 تا 160 عدد و حتی پایین تر در نوسان است.
وی تصریح کرد: کشورهایی همچون چین و دانمارک دارای سرانه مصرفی معادل 300 عدد تخم مرغ هستند که در مقایسه با ایران بسیار بالاست.
17 مهرماه روز جهانی تخم مرغ در ایران و دنیا
این مقام مسئول از نامگذاری 17 مهرماه به نام روز جهانی تخم مرغ خبر داد و یادآور شد: از سال گذشته سلسله برنامه هایی برای بزرگداشت این روز برگزار شد که امسال نیز ادامه خواهد داشت.
طلاکش تاکید کرد: ستاد کشوری ترویج مصرف تخم مرغ به عنوان یک NGO قوی به صورت منظم و با علاقه افزایش مصرف تخم مرغ را در برنامه دارد.
وی اظهار داشت: این ستاد کودکان و نوجوانان را به عنوان بیشترین جمعیت هدف قرار داده است تا افزایش مصرف سرانه تخم مرغ را از این طریق امکان پذیر کند.
طلاکش در پایان گفت: حدود 20 میلیون نفر جمعیت این گروه است که با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش در برنامه داریم تا تخم مرغ را به عنوان یک غذای مناسب این سن ترویج کنیم.
تخم مرغ ارزانترین، کاملترین و فراوانترین غذای پروتئینی محسوب می شود
گفتنی است، تخم مرغ کاملترین، فراوانترین و ارزانترین غذای پروتئینی محسوب می شود و دارای تمامی اسیدهای آمینه ضروری و حداقل 13 نوع ویتامین و مواد معدنی بوده و چربی موجود در تخم مرغ عمدتا از نوع غیر اشباع بوده و کلسترول تخم مرغ تاثیری در افزایش کلسترول خون ندارد.
همچنین مصرف تخم مرغ در اطفال و نوجوانان در حال رشد، زنان باردار و شیرده، ورزشکاران و در دوران پس از بیماری به دلیل ارزش غذایی بالا توصیه اکید می شود و مصرف این پروتئین از هشت ماهگی در کودکان تا سنین بزرگسالی توصیه شده است.
در این همایش، اهداف برنامه های سلامت تغذیه ای آموزش و پرورش در رشد و تکامل جسمی و فکری دانش آموزان، اصلاح الگوی تغذیه ای وزارت بهداشت در بهبود شرایط رشد کودکان و نوجوانان، نقش اجرایی و تدارکاتی مدارس در اصلاح الگوی تغذیه ای خانوار، بهداشت و ایمنی در تخم مرغ و فرورده های آن و آخرین یافته های علمی در خصوص نحوه اثر کلسترول تخم مرغ در تغییرات کلسترول خون مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com