ایجاد کشتارگاه‌های صنعتی روشی برای پیشگیری از بیماری‌های واگیردار

ایجاد کشتارگاه‌های صنعتی روشی برای پیشگیری از بیماری‌های واگیردار
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اعلام این مطلب گفت: تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو در کشور ما نباید به‌عنوان پدیده‌ای نوظهور و نوپدید تلقی شود. زیرا این بیماری از سالیان گذشته وجود داشته و کشورهای همسایه و حتی قاره آفریقا، آسیا و شرق اروپا نیز طی سالیان گذشته دارای گزارش‌هایی از بروز این بیماری بوده‌اند.
دکتر محسن مشکات افزود: عامل این بیماری نوعی ویروس است که جوندگان و مهره‌داران کوچک ازجمله خرگوش، موش و سنجاب به‌عنوان مخازن این ویروس محسوب می‌شوند و کنه‌ها نیز انتقال‌دهنده این ویروس از دام‌های آلوده به انسان هستند.
وی خاطرنشان کرد: این موضوع که گفته می‌شود بیماری از مکان‌های مختلفی به کشور رسیده، اشتباه است. زیرا هر بیماری بومی در صورت رعایت نکردن ضوابط بهداشتی می‌تواند بروز مجدد داشته باشد.
مشکات ادامه داد: حتی این بیماری می‌تواند در کشتارگاه‌ها نیز انسان‌ها را مورد تهدید قرار دهد. اگر کسانی که با خون و آلایش‌های دامی روبه‌رو هستند، ضوابط بهداشتی ازجمله استفاده از وسایل ایمنی کار را رعایت نکنند.
وی تصریح کرد: کشتارگاه‌های سنتی به‌دلیل آنکه ممکن است دام‌ها به همراه کنه‌ها به آنها وارد شوند، می‌تواند در بروز این بیماری مؤثر باشد. بنابراین تبدیل شدن کشتارگاه‌های سنتی به صنعتی می‌تواند یکی از روش‌های مقابله محسوب شود.
گوشت دارای مهر دامپزشکی سلامت است، نگران نباشید
این مقام مسئول درباره مصرف‌کنندگان ضمایم دامی ازجمله جگر، کبد و سایر قسمت‌های دامی یادآور شد: ممکن است خانم خانه‌داری که این ضمایم را از مراکز غیرمجاز دامپزشکی تهیه کرده باشد، در زمان تهیه اگر زخمی بر روی دستش باشد، به‌راحتی به این بیماری مبتلا شود. اما لازم است که گوشت و سایر ضمایم از مراکز مجاز تهیه شود تا مخاطراتی برای مصرف‌کنندگان وجود نداشته باشد.
مشکات تأکید کرد: کشتارگاه‌هایی که مجهز به اتاق سرد و پیش‌سرد هستند و بلافاصله گوشت را به بازار مصرف عرضه نمی‌کنند، می‌توانند گوشت‌های سالمی تحویل بازار دهند.
وی اظهار داشت: مصرف‌کنندگان نگران جو حاکم نباشند. زیرا تهیه گوشت اگر از مراکز مجاز مورد تأیید سازمان دامپزشکی و از قصابی‌هایی که دارای پروانه و یخچال‌های بهداشتی هستند، انجام شود، هیچ مشکلی متوجه آنها نخواهد کرد.
مشکات همچنین گفت: فصل بهار و شروع فصل تابستان باعث می‌شود که بیماری‌های بیشتری بروز کند. بنابراین باید اطلاع‌رسانی شفافی در این زمینه انجام شود.
وی در ادامه افزود: سم‌پاشی جایگاه‌های دام ازجمله روش‌هایی است که می‌تواند انگل‌های خارجی و مخازن بیماری را از بین ببرد. به‌گونه‌ای که در سال گذشته 31 میلیون نوبت سر دام و 101 میلیون مترمربع از جایگاه‌های دام بر علیه انگل‌های خارجی سم‌پاشی شدند و امسال نیز کار سم‌پاشی اماکن و دام‌ها در حال آغاز است.
واردات غیرقانونی دام برای سود بیشتر مساوی است با افزایش بیماری‌ها در کشور
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور تفاوت قیمت گوشت در نواحی مرزی و واردات غیرقانونی آن را عامل دیگری از بروز بیماری در کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: کسانی که در نواحی مرزی زندگی می‌کنند، برای دستیابی به سود بیشتر اقدام به واردات غیرقانونی دام می‌کنند که این امر نیز می‌تواند اثرات نامطلوبی بر بیماری‌ها داشته باشد.
مشکات ادامه داد: برای حل این مشکل در استان سیستان و بلوچستان طی سه ساله اخیر کشتارگاه‌های بسیار خوبی احداث شده است و سازمان دامپزشکی اجازه نمی‌دهد تا هیچ دام زنده‌ای از این استان به سایر استان‌ها حمل شود.
وی تصریح کرد: باید برای سایر استان‌های مرزی نیز فکری اساسی شود و اجازه ندهیم که دام‌های بیمار به سایر استان‌ها راه پیدا کنند.
مشکات در پایان یادآور شد: در زمینه تب برفکی و سایر بیماری‌های واگیر در بخش دام و طیور، نگرانی خاصی وجود ندارد و برنامه‌های کنترل و ریشه‌کنی در حال انجام است
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com