ایجاد فضای رقابتی و صنایع تبدیلی در ارتقا صادرات اثرگذار است

ایجاد فضای رقابتی و صنایع تبدیلی در ارتقا صادرات اثرگذار است
دکتر محمد مهدی قاسمی اظهار کرد: استان فارس سالانه 43 هزار تن تخم مرغ تولید می کند که بخش عمده آن در استان به مصرف می رسد و بخش دیگری به سایر استانها صادر می شود.
وی افزود: تخم مرغ یکی از محصولاتی است که باید به سرعت به بازار مصرف منتقل شود و در صورت ایجاد صنایع تبدیلی می توان بخشی از تولید را وارد چرخه فرآوری با ارزش افزوده بالا کرد.
وی ادامه داد: ایجاد زنجیره های تولید در زمینه ارتقا صادرات موثر است که در این راستا اولین زنجیره تولید مرغ و تخم مرغ در فارس تشکیل شده است.
معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: ایران رتبه 12 در دنیا ، رتبه پنجم در آسیا و رتبه نخست در خاورمیانه را در تولید تخم مرغ در اختیار دارد.
سید عبدالله جزایری اظهار داشت: واحدهای عمده مرغ تخم گذار کشور دراستان های آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، قم، قزوین، فارس و مرکزی 83 درصد تولید کل کشور را تامین می کنند.
وی ادامه داد: دراستان فارس 50 واحد مرغ تخم گذار با ظرفیت5/3 میلیون قطعه درهر دوره فعال است که سالانه 43 هزار تن تخم مرغ تولید می کنند و رتبه هشتم درکشور را دارند.
وی افزود: صنعت تولید تخم مرغ در فارس با متغیر بودن تقاضا درطول سال، عدم جذب تولید در بازار ، نبود صنایع جانبی جهت فرآوری محصولات، کیفیت پائین محصول در مقایسه با تولید کشورهای اروپایی به منظور صادرات و مستهلک بودن برخی واحدها مواجه است.
وی بیان داشت: نوسازی واحدهای تولیدی ، ایجاد رقابت بین واحدها و ایجاد صنایع تبدیلی می تواند زمینه صادرات تخم مرغ به کشورهای همسایه را فراهم کند و در این زمینه جهاد کشاورزی از سرمایه گذاران حمایت لازم را انجام خواهد داد.
بر اساس منابع اطلاعاتی جهاد کشاورزی ، در دنیا سالانه حدود 75 میلیون تن تخم مرغ تولید می شود که در این میان کشورهای چین، آمریکا، ژاپن، روسیه، مکزیک، هندوستان و اندونزی بیشترین تولید را دارند و قاره آسیا حدود 63 درصد تولید تخم مرغ جهان را در اختیار دارد.
درایران یک هزار و 755 واحد مرغ تخم گذار با ظرفیت 95 میلیون قطعه در هر دوره فعال است که سالانه 925 هزار تن تخم مرغ تولید می کنند که حدود یک درصد تولید جهانی را در اختیار دارند.
براساس گزارش فائو ، میانگین مصرف سرانه تخم مرغ در دنیا 5/9 کیلوگرم که این رقم در بعضی از کشورهای پیشرفته به 190 عدد در سال و درکشورهای با درآمد متوسط به 109 عدد و درکشورهای کم درآمد به 31 عدد می رسد و سرانه مصرف تخم مرغ در ایران به حدود 160 عدد یا 2/10 کیلوگرم است.
در دنیا حدود یک میلیون تن صادرات تخم مرغ انجام می شود که بیشترین حجم صادرات مربوط به کشورهای اروپایی با رتبه سوم تولید قاره ای است و250 تن مربوط به کشورهای آسیایی است که حدود 62درصد تولید جهان را دارند.
سال گذشته صادرات تخم مرغ در ایران بیش از 73 هزار تن بوده است ، درحالیکه در کشور 200هزار تن مازاد تولید تخم مرغ وجود دارد و ایجاد صنایع فرآوری در توسعه صادرات این محصول اثرگذار است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com