انعکاس مشکلات تامین و انحصار نهاده‌ در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی

انعکاس مشکلات تامین و انحصار نهاده‌ در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی
مشکل نهاده دامداران و کشاورزان به حدی است که در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تأکید ویژه‌ای بر افزایش تولید داخلی نهاده‌ها و کالاهای اساسی و ایجاد تنوع در مبادی تأمین کالاهای وارداتی شده است.
افزایش تولید داخلی نهاده‌ها و کالاهای اساسی(بویژه در اقلام وارداتی)، و اولویت دادن به تولید محصولات، خدمات راهبردی و ایجاد تنوع در مبادی تأمین کالاهای وارداتی از سیاست‌های کلی اقتصادی مقاومتی است که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد.
طی سالهای گذشته واردات خوراک دام و طیور کشور به بیش از 7 میلیون تن رسیده و قیمت خوراک دام با نوسان دلار و واردات بی‌موقع مرتب بالا و پایین شده است.
از آنجایی که 70 درصد قیمت تمام شده محصولات پروتئینی به قیمت خوراک وابسته است، قیمت محصولاتی مانند مرغ، تخم‌مرغ و گوشت هم مرتب تغییر می‌کرد و دولت هم از سوی مصرف کننده به دلیل بالا بودن قیمت و از سوی تولید کننده به دلیل بالا رفتن قیمت تمام شده در مظان اتهام بود.
خوراک دام و طیور که یکی از نهاده‌های اصلی در این بخش است شامل ذرت،‌سویا،جو، سبوس، محصولات علوفه‌ای است، واردات در این بخش شامل سویا و ذرت است.
ذرت محصولی از تیره گرامینه است و معمولا در شرایط آب و هوایی که گندم و جو رشد می‌کنند پرورش می‌یابد، این شرایط در اغلب مناطق کشور مهیاست و مشکلی از این نظر نیست.مشکل اصلی نبودن الگوی کشت و خرید تضمینی مناسب است که در سالهای گذشته محصولات رقیب بر تولید محصول ذرت پیشی گرفته اند.
وزیر جهاد کشاورزی به تازگی اعلام کرد: تامین و توزیع نهاده‌های دامی دو مشکل اصلی در این بخش است اما  وزارت جهاد برای سال آینده قصد دارد با افزایش تولید و واردات مناسب و کافی  نوسان قیمت این محصولات را بگیرد.
حجتی گفت: برخی به صورت تصنعی در بازار نیاز کاذب به نهاده‌های دامی ایجاد می‌کنند و از این طریق با افزایش تولید اجحاف در حق تولید کنندگان و مصرف کنندگان می‌کنند.
واردات و توزیع نهاده‌های دامی به دلیل سودآوری بسیاری بالایی که دارد دست مافیا است یک فرد 40 سال است که بیش از 75 درصد واردات این گونه نهاده‌ها را انجام می‌دهد.
وزیر جهاد کشاورزی می‌گوید: قرار است با تقویت تشکل‌ها و اتحادیه‌ها از انحصاری بودن واردات نهاده‌های دامی جلوگیری کنیم.
اخیرا پرونده 650 میلیون یورویی در خصوص پرونده مافیای واردات نهاد‌ه‌ها به دادگاه ارسال شده است.
این پرونده همان فردی است که بیش از 40 سال است انحصار واردات نهاده‌های دامی را ایجاد کرده است.
به هر حال در اظهارات مسئولان هم مشاهده می‌شود که مشکل بزرگ دامداران نبود نهاده و قیمت بالای آن است که می‌توان با تقویت تولید داخل و نیز خارج کردن واردات این محصولات از انحصار می‌توان این مشکل بزرگ را با درک اهمیت سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری برطرف کرد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com