انحصاری در واردات نهاده‌های دامی نیست

انحصاری در واردات نهاده‌های دامی نیست
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام استان اصفهان گفت: واردات نهاده های دامی به بخش خصوصی سپرده شده و انحصاری در آن نیست و هر کسی می‌تواند بر اساس ضوابط قانونی نسبت به واردات اقدام کند.
علی اکبر نجفی، با اشاره به اینکه برخی از مرغداران از سیاست‌های پشت پرده اداره پشتیبانی گله دارند که این اقدامات منجر به نوسانات قیمتی می‌شود، گفت: شدیداً این موضوع را تکذیب می‌کنم، ما متولی تولید کننده هستیم. هیچگاه از وارد کنندگان خوراک دام نخواسته‌ایم که برای سود و منفعت شرکت پشتیبانی قیمت‌ها را بالا و پایین کنند.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام استان اصفهان در ادامه صحبت‌هایش افزود: شرکت پشتیبانی امور دام در جهت حمایت از مرغداران قدم بر می‌دارد. به عنوان مثال در یک ماه گذشته مرغداران به شکل عجیبی مازاد تولید داشتند، اگر مرغ آنها را خریداری نمی‌کردیم ضربه محکمی به تولیدکننده وارد می‌شد. این درحالی است که قیمت مرغ که کیلویی ۵۲۰۰ تومان بود را واسطه‌ها تا کیلویی ۴۵۰۰ تومان از تولید کننده خریداری می‌کردند.

انحصاری در واردات نهاده‌های دامی نیست
نجفی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به قیمت نهاده‌های دامی گفت: عمده مصرف مرغداری‌ها ذرت و سویا است که اساس قیمت گذاری آن جهانی است و واردکنندگان از بخش‌های خصوصی هستند و هیچ انحصاری وجود ندارد.
وی ادامه داد: هر شخصی می‌تواند در قالب ضوابطی که وزارت صنعت، معدن و تجارت تعریف کرده خوراک دام وارد کند که بر اساس ضوابط سازمان دامپزشکی کشور این مواد وارداتی کنترل و بین مرغداری‌ها عرضه می‌شود. به طور کلی انحصاری در واردات نهاده‌های دامی نیست.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام با اشاره قیمت خرید مرغ از مرغداران گفت: خرید مرغ با مصوبات دولتی اجرایی می‌شود. به این صورت که مرغ منجمد پاک شده با سایز مشخص و وزنی حدود یک کیلو و ۲۰۰ تا دو کیلوگرم وزن با قیمت هفت هزار و ۶۰۰ تومان خریداری می‌شود.
نجفی اضافه کرد: البته احتمال دارد کشتارگاه مرغ را به لحاظ اینکه انحصاری هستند و تعدادشان محدود است با قیمتی پایین تر از قیمت متعارف، از مرغدران خرید کنند که اتحادیه ها باید حمایت لازم را مرغداران انجام دهند.

وارد کردن مرغ منجمد برای نفع مردم
نجفی اضافه کرد: برای اینکه به صورت کامل از مرغداران حمایت شود باید زنجیره های تولید این بخش به هم پیوسته و منسجم شود.
وی با اشاره به دپوی مرغ گفت: زمانی مرغ را دپو می‌کنیم که مازاد تولید در بازار وجود دارد و به مرغداران ضرر می‌رساند. زمانی که جوجه ریزی زیاد باشد تولید بالا و قیمت پایین می‌آید که شرکت پشتیبانی به سرعت وارد بازار می‌شود و مرغ‌ها را خریداری می‌کند تا قیمت‌ها خیلی پایین نیاید در غیر این صورت مرغداران ضرر می‌کنند. زمانی که قیمت مرغ بالا می‌رود مرغ‌های منجمد را عرضه می‌کنیم که به مردم  آسیب وارد نشود.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام با اشاره به مرغ منجمد گفت: این مرغ از لحاظ کیفیت و بهداشت محصول بسیار ارزشمندی نسبت به مرغ گرم است. اگر مردم از مرغ منجمد استفاده کنند در نگهداری و حمل و نقل آن منفعتی برای مصرف کننده وجود خواهد داشت، این درحالی است که مرغ گرم میکروب پذیری بسیار بالایی دارد.
نجفی اضافه کرد: مرغ گرم به سرعت باید به بازار عرضه شود از این رو کنترل نوسانات قمتی آن هم دشوار می‌شود. اگر بتوانیم فرهنگ مصرف مردم را تغییر دهیم؛ هم از نظر بهداشتی کمک شایانی به سلامت جامعه کرده‌ایم و هم از نظر حمایت از تولید کنندگان گامی مهم برداشته‌ایم.

واردات هفتگی ۳۰ تن گوشت گوسفندی
وی در ادامه با اشاره به تامین گوشت قرمز گفت: بخش عمده گوشت قرمز  سطح استان از طریق دام سبک عشایر و روستاییان تامین می‌شود.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در خصوص وارد کردن گوشت نیز اضافه کرد: دولت برای حمایت قشر آسیب پذیر جامعه گوشت را از کشورهای آسیای میانه و استرالیا وارد می‌کند و در فروشگاه‌های کوثر سطح استان توزیع می‌کند. هر هفته  بیش از ۳۰ تن گوشت گرم گوسفندی از استرالیا در سطح استان توزیع می‌شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com