انتقاد رئیس موسسه رازی به استمرار واردات واکسن های طیور

انتقاد رئیس موسسه رازی به استمرار واردات واکسن های طیور
رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با انتقاد به استمرار واردات واکسن های طیور، خواستار کنترل این وضعیت از سوی سازمان دامپزشکی شد.
دکتر حمید کهرام با گلایه از عملکرد نهادهای متولی در واردات بیش از اندازه واکسن های طیور به کشور گفت: موسسه رازی بزرگترین تولید کننده واکسن های طیور در کشور و در منطقه خاورمیانه به شمار می رود و قادر به تامین بخش بزرگی از نیاز کشور به این واکسن ها است.
وی افزود: این موسسه 10 واکسن از 13 واکسن مصرفی طیور در کشور را تولید می کند و با تایید سازمان دامپزشکی در اختیار این سازمان قرار می دهد؛ با این حال اما میزان واردات واکسن های طیور بسیار بالا است.
کهرام با اشاره به واردات این واکسن ها از کشورهای پیشرفته ای مثل فرانسه تا کشورهای فاقد تکنولوژی روز مانند اوکراین و کرواسی گفت: اکنون بیش از 60 شرکت خارجی در حال عرضه محصولات خود در بازار ایران هستند و موسسه رازی در شرایطی نابرابر با این شرکت ها رقابت می کند.
وی ادامه داد: این در حالی است که کیفیت واکسن های داخلی به علت داشتن سویه های داخلی به مراتب بهتر از نمونه های خارجی است.
کهرام، بازار طیور ایران را از لحاظ میزان جوجه ریزی بازاری بین المللی خواند و تاکید کرد: حضور در بازار طیور ایران برای شرکت های وارد کننده، بسیار مهم است و آنها را به یک برند تبدیل می کند.
وی با اشاره به ترفندهای شرکت های خارجی برای حضور در بازار ایران توضیح داد: این شرکت ها با برنامه ریزی و افکار درازمدت ورود کرده، واکسن های خود را با قیمتی پایین تر از قیمت تمام شده در اختیار مصرف کننده ایرانی قرار می دهند و با ایجاد پدیده دمپینگ، راه را بر عرضه تولیدات داخلی می بندند.
رئیس موسسه رازی تصریح کرد: در دو سال اخیر طی مصاحبه های متعدد مطبوعاتی و رسانه ای آمادگی خود را برای کیفیت سنجی واکسن های طیور این موسسه اعلام و تقاضا کرده ایم حتی اگر یک مورد کیفیت این واکسن ها زیر سوال بود، اعلام کنند اما نهادهای مربوطه ورود نکرده اند.
کهرام در این مورد به تحقیقاتی که به تازگی توسط جمعی از محققان دانشگاه تهران بر روی واکسن های طیور موسسه رازی شده اشاره کرد که حاکی از برتری کیفی واکسن های طیور داخل در قیاس با 80 درصد واکسن های وارداتی است.
وی افزود: در سالی که به نام اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل نام گرفته و مقام معظم رهبری بر استفاده از کالای داخلی تاکید فراوان دارند، به هیچ عنوان واردات بیش از نیاز داخل شایسته نیست و باید از سوی سازمان های متولی کنترلی روی این وضعیت باشد.
رئیس موسسه رازی در بخش دیگر از سخنانش گفت: سازمان دامپزشکی در حالی مجوز واردات گسترده واکسن های طیور را صادر می کند که همین سازمان واکسن حساسی مثل آنتروتوکسمی یا سیاه زخم دام ها را از موسسه رازی تامین می کند.
کهرام تاکید کرد: سئوال این است که چرا در مورد واکسن های طیور رویه ای دیگر در پیش گرفته شده است؟
به گفته وی در کیفیت واکسن های داخلی همین بس که واکسن های مهم انسانی همچون فلج اطفال، سرخجه، دیفتری، کزاز و نظایر آن در چند دهه گذشته تا کنون، با اعتماد به تولید داخلی از موسسه رازی تامین می شود.
وی با اشاره به پیچیدگی های تولید واکسن های انسانی در مقایسه با سایر واکسن ها تاکید کرد: بدون شک اگر کیفیت این واکسن ها نامرغوب بود برای کودکان کشورمورد استفاده قرار نمی گرفت.
رئیس موسسه رازی به استقبال خارجی ها از واکسن های طیور این موسسه اشاره کرد و گفت: کشورهای زیادی در منطقه از جمله ترکیه و سوریه متقاضی واکسن های طیور این موسسه هستند اما تولید داخلی در کشور خودمان چنان مهجور است که هر چه می گوییم به گوش نهادهای متولی نمی رسد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com