انتقاد از نحوه اجرای آیین‌نامه جدید سازمان دامپزشکی

انتقاد از نحوه اجرای آیین‌نامه جدید سازمان دامپزشکی

محمد مشرف در گفت‌وگو با فارس، با انتقاد از نحوه اجرای آیین نامه جدید سازمان دامپزشکی مبنی بر نظارت بر مراکز تولید خوراک دام و طیور و آبزیان، گفت: بر اساس این آیین نامه جدید برای صدور گواهی حمل خوراک دام و طیور و تایید شبکه‌های دامپزشکی مشکلات فراوانی از جمله معطلی کامیون‌های حمل خوراک دام و افزایش هزینه برای کارخانه‌های دام ایجاد شده است.
مدیر فنی و مشاور مدیر عامل یک کارخانه خوراک دام در جاده کرج گفت: کامیون‌های حمل خوراک دام تا پیش از این توسط ناظران سازمان دامپزشکی حاضر در کارخانه، گواهی تایید سلامت محموله را دریافت می‌کرده و به مقصد مزرعه دامداری یا مرغداری یا مجتمع پرورش آبزیان حمل می‌کردند، اما با آئین نامه جدید، کامیون‌ها مجبور می‌شوند برای گرفتن گواهی سلامت محموله باید به شبکه دامپزشکی شهر مراجعه کند و ساعت‌ها معطل شود که این امر باعث افزایش هزینه حمل می‌شود.
وی گفت: اگر یک کارخانه خوراک دام روزانه 10 تا 12 کامیون خوراک دام تولید کند، مجبور خواهد شد با استخدام یک نفر به عنوان پیک مرتب بین شبکه دامپزشکی محل کارخانه و شبکه دامپزشکی رفت و آمد کند و گواهی سلامت هر محموله را دریافت کند.
وی گفت: کارمندان شبکه‌های دامپزشکی در هر شهر معمولا تا ساعت 12،5 حضور دارند و محموله‌های خارج از این ساعت عملا باید 24 ساعت معطل صدور یک برگه شوند، در حالی که فلسفه حضور کارشناس دام مستقر در کارخانه خوراک دام همین است که مهر نامه او به منزله گواهی است، باید تلقی شود.
وی همچنین گفت: علاوه بر نماینده سازمان پزشکی مستقر در کارخانه خوراک دام، دامپزشکی ناظر فنی هم حضور دارد و مهر تایید افراد همان حکم گواهی سلامت محموله را دارد.
همچنین امیرحسین حبیبیان دیگر کارشناس خوراک دام و طیور گفت: پرورش دهندگان دام و طیور به دلیل مشکلات کمبود و نقدینگی قادر نیستند، نیاز 6 ماه واحد تولیدی خود را یک جا خریداری کنند، بلکه اکثر آنها به قول معروف دقیقه 90 اقدام به خرید خوراک دام و طیور می‌کنند، آنهم برای مصرف کوتاه مدت و قادر به تهیه و انبار کردن خوراک برای مصرف یک ماه نیستند.
وی گفت: اگر هر کامیون خوراک دام حداقل 6 ساعت معطل گرفتن مجوز شبکه بهداشت که معمولا فاصله قابل توجهی به کارخانه‌های خوراک دام دارد،‌شود، هزینه حمل خوراک افزایش می‌یابد.
این کارشناس خوراک دام تصریح کرد: از طرفی اگر این مشکلات اداری برای حمل خوراک دام و طیور پیش آید اولا محموله خوراک دام و طیور که معمولا حجیم و سنگین است به عنوان کالای پر ریسک ‌تلقی می‌شود و شرکت‌های بیمه و حمل و نقل به راحتی حاضر به بیمه کردن و حمل و نقل آن نمی‌شوند و این عاملی در افزایش کرایه حمل و هزینه تمام شده تولید می‌شود.
حبیبیان گفت: همه کارخانه‌های خوراک دام یک کارشناس دامپزشک و کارشناس خوراک دام استخدام کرده‌اند که مرتب بر روند بهداشت تولید خوراک دام نظارت دارند و گواهی آنها به منزله گواهی بهداشت محموله باید تلقی شود.
وی گفت: مشکل بوجود آمده حمل و نقل خوراک دام و طیور، تنها در مبدا نیست، بلکه در مقصد یعنی مزرعه پرورش دام در طیور هم دوباره باید این چرخه گیرودار اداری طی شود که هم باعث معطلی کامیون‌ها و افزایش هزینه حمل می‌شود و هم امکان برنامه‌ریزی را از تولید کننده می‌گیرد.
وی گفت: اگر سازمان دامپزشکی می‌خواهد نظارت بر محموله کارخانه‌های خوراک دام و طیور انجام دهد، چرا به کارخانه‌های پودر ماهی که 80 درصد آن از ضایعات گوشت مانند شکمبه گوسفند و گاو تشکیل شده، نظارت نمی‌کند.
این کارشناس خوراک دام گفت: کارخانه‌های تولید پودر ماهی تقاضای مشتری می‌پرسند، پودر ماهی یا چند درصد پروتئین تقاضا دارد، حال سوال این است که مگر پروتئین گوشت ماهی چقدر تولرانس(نوسان) دارد که مشتری هر میزان پروتئن تقاضا کند، کارخانه تولید پودر ماهی با همان مشخصات تولید می‌کند.
حبیبیان پیشنهاد کرد: کارشناس ناظر و دامپزشک حاضر در کارخانه خوراک دام مانند صاحب دفترخانه‌های اسناد، مهر برجسته داشته باشند و نسبت به صدور گواهی سلامت محموله آنها نظارت شود
 

 
کلمات کلیدی آیین نامه انتقاد
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com