انتقاد از تاخیر دولت در تعیین نرخ شیرخام

انتقاد از تاخیر دولت در تعیین نرخ شیرخام
یک مقام مسئول با انتقاد از تصمیم دولت برای تعیین نرخ شیرخام بعد از انتخابات، گفت: این سرکوب قیمت، ضررهای جبران ناپذیری به صنعت دامداری کشور وارد می‌کند.
موسی رهنمایی، قائم مقام نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با انتقاد از تصمیم دولت برای موکول شدن نرخ جدید شیرخام به بعد از انتخابات، گفت: قیمت تمام شده تولید شیرخام هم اکنون حدود شش هزار تومان و قیمتی که تشکل‌ها روی آن به توافق رسیده‌اند با ۱۰ درصد سود ۶,۶۶۶ تومان است، قیمت مورد نظر وزارت جهاد کشاورزی نیز همین حدود است.
وی با اشاره به چند برابر شدن نرخ نهاده‌ها و علوفه دامی افزود: علاوه بر اینکه نرخ مصوب نهاده‌ها افزایش داشته، تمام نهاده مورد نیاز دامداران نیز با نرخ مصوب به دست آنان نمی‌رسد و بخشی از آن را باید از بازار آزاد تأمین کنند.
رهنمایی اضافه کرد: قیمت یونجه امسال به ۵,۰۰۰ تومان رسیده در حالی که در مدت مشابه سال قبل بین ۲۰۰۰ تا ۲,۲۰۰ تومان بوده همچنین قیمت کاه که ارزش غذایی زیادی هم ندارد، سال گذشته ۱,۰۰۰ تومان بوده امسال به حدود ۳,۵۰۰ تومان رسیده و کرایه حمل و نقل و سایر هزینه‌های تولید نیز افزایش سرسام آوری داشته است.

هزینه واکسیناسیون تب برفکی در کمتر از یکسال ۷ برابر شد!
وی تصریح کرد: در پاییز سال گذشته، هزینه واکسیناسیون تب برفکی یک گاوداری با حدود ۷۰۰ رأس دام، حدود ۵ میلیون تومان بوده اما امسال این رقم به ۳۵ میلیون تومان رسیده و ۷ برابر شده است.
رهنمایی با اشاره به اینکه مدت هاست که دامداران منتظر اعلام نرخ جدید شیرخام بودند، افزود: گره زدن قیمت شیرخام به انتخابات اقدام درستی نیست و به نوعی سرکوب قیمت به حساب می‌آید و ضررهای جبران ناپذیری به صنعت وارد می‌کند و ما از دولت می‌خواهیم که دست از سرکوب قیمت محصولات کشاورزی بردارد.
وی با بیان اینکه قیمت عمده کالاهای اساسی از روغن، شکر، برنج گرفته تا فرآورده‌های لبنی از نوروز تاکنون افزایش چشمگیری داشته است، گفت: نقش این کالاها در زندگی مردم بسیار پررنگ‌تر است و بنابراین ما معتقدیم که دولت بهانه جویی می‌کند تا قیمت شیر را افزایش ندهد.
رهنمایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تجمع دامداران به همراه گوسفندان خود، مقابل جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: شرایط برای گوسفندداران بسیار مشکل تر و وضعیت مصیبت زا است.
وی با بیان اینکه گوسفند، دامی تک محصولی و تولیدکننده گوشت است، افزود: به دلیل خشکسالی، کمبود علوفه و گرانی نهاده، گوسفندداران با چالش‌های جدی مواجه هستند.

دولت صادرات دام زنده و کره را آزاد کند
رهنمایی از دولت خواست در چنین شرایطی صادرات دام زنده را آزاد کند تا تولیدکنندگان بیش از این دچار مشکل نشوند.
وی همچنین از ممنوعیت صادرات کره در شرایط فعلی انتقاد کرد و گفت: ۳۰ هزار تن کره در کشور دپو شده و به همین میزان نیز شیرخشک دپو شده داریم که همین مساله موجب شده خرید شیر توسط کارخانجات نیز کاهش یابد.
به گفته این فعال بخش خصوصی، صادرات شیرخشک به دلیل اعمال تعرفه شانزده هزار تومانی دچار مشکل شده است.
رهنمایی تصریح کرد: درخواست ما از دولتمردان این است که با توجه به شرایط اقلیمی و وضعیت بازار خوراک دام و علوفه، وضعیت را بیش از این برای تولیدکنندگان دشوار نکنند چرا که تاوان این سهل انگاری‌ها در آینده بسیار سنگین خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه رهبر انقلاب چند سال اخیر را به نام تولید و با تاکید بر حمایت از تولیدات داخل نام گذاری کرده‌اند، گفت: متأسفانه علی رغم این مساله، ما طی سالهای اخیر شاهد بیشترین بی توجهی به تولید از سوی دولتمردان بوده‌ایم.
رهنمایی تاکید کرد: با توجه به اینکه شیرخام جزو کالاهای مشمول خرید تضمینی است، ما از وزیر جهاد کشاورزی درخواست می‌کنیم در شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک نرخ خرید تضمینی برای این محصول تعیین و اقدام به خرید آن کند چرا که دامداران توان ادامه دادن با این روند را ندارند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com