امکان تولید یک میلیون قطعه جوجه یک‌روزه در مرکز اصلاح نژاد مرغ بومی مازندران وجود دارد

امکان تولید یک میلیون قطعه جوجه یک‌روزه در مرکز اصلاح نژاد مرغ بومی مازندران وجود دارد
مازندران از جمله استان‌هایی است که در تولید مرغ رتبه برتر را در کشور به خود اختصاص داده است و علاوه بر تامین نیاز استان، صادرات خوبی هم به سایر استان‌ها  دارد که توانسته این استان را متمایز از سایر کشور کند.
اما در این میان واحدهایی هم وجود دارند که به خوبی شناخته نشدند چرا که فعالیت این مراکز تنها در زمینه مرغ‌های بومی است و توجه به این مراکز می‌تواند مازندران را غنی از نژادهای برتر کند.
هفت مرکز اصلاح نژاد و پرورش مرغ بومی در کشور وجود دارد که مازندران رتبه نخست را در این زمینه دارد.
مرکز پشتیبانی و اصلاح‌نژاد مرغ بومی مازندران از سال ۶۶ با ظرفیت ۱۰ هزار قطعه مرغ مادر تخم‌گذار بومی کار خود را آغاز کرد و فعالیت‌های اصلاح‌نژادی را به عنوان اولین مرکز در کشور آغاز کرد.

سپهر ماکیان فرتاک

این مرکز رتبه نخست را در امر اصلاح‌نژاد و پیشرفت صفات اقتصادی در بین ۶ مرکز دیگر کشور دارد و تاکنون توانسته بر روی ۲۹ نسل فعالیت اصلاح‌نژادی را انجام دهد و به همین منظور و در صفت‌هایی مانند افزایش تعداد تخم‌مرغ، وزن تخم‌مرغ، وزن بدن مرغ و خروس، کاهش سن بلوغ، مقاومت در برابر بیماری‌های منطقه، کاهش تلفات و... پیشرفت‌های خوبی داشته است.
مرکز پشتیبانی و اصلاح نژاد مرغ بومی مازندران به عنوان تنها خزانه ژنی منطقه شمال کشور دارای اهمیت استراتژیک زیادی است.
مهمترین اهداف فعالیت مرکز اصلاح‌نژاد مرغ بومی شامل تولید و تکثیر جوجه یکروزه اصلاح نژادی مرغ بومی و پرورش آن به مدت ۳۰ تا ۶۰ روز و توزیع آن به صورت نیمچه در روستاهای تحت پوشش مازندران، گلستان، گیلان و سمنان، ایجاد اشتغال برای افراد متقاضی، افزایش درآمد خانوار روستایی، افزایش تولید گوشت و تخم‌مرغ در راستای خودکفایی کشور، اصلاح‌نژاد مرغ‌های بومی برای افزایش توان تولیدی و حفظ خزانه ژنی منطقه به عنوان یک مرکز استراتژیک است.
این مرکز تاکنون با تولید ۶ میلیون قطعه جوجه یک‌روزه بومی، ۵ میلیون مرغ و خروس و ۶ میلیون تخم‌مرغ خوراکی سهم بسزایی در افزایش تعداد مرغ‌های بومی اصلاح‌نژاد شده و تولید گوشت و تخم‌مرغ استان و سایر استان‌ها دارد.

سازه های فولادی مهر جاوید

جوجه‌های یک‌روزه تولیدی علاوه بر متقاضیان استان به استان‌های گیلان، سمنان، گلستان، تهران، همدان، قزوین، فارس و اصفهان صادر می شود.
این مرکز توانایی تولید یک میلیون قطعه جوجه یک‌روزه بومی را دارد اما به دلیل عدم حمایت‌های لازم در امر پرورش گله مادر مورد نیاز، نداشتن پرسنل مجرب و کافی، کمبود زیرساخت‌های مناسب، مستهلک بودن تاسیسات و تجهیزات به دلیل گذر ۳۰ ساله از عمر اکثر آن، حداکثر جوجه تولید در سال ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار قطعه است که پاسخگوی نیاز متقاضیان این مرکز نیست.
اواخر سال گذشته فروش جوجه‌های یک‌روزه این مرکز به دلیل گرانی و کمبود نهاده ذرت و سویا و سایر ملزومات، تهیه جیره و واکسن با استقبال کمی روبه رو بود.
به دنبال فروش جوجه یکروزه، شیوع بیماری کرونا مزید بر علت شد و فروش جوجه تقریبا به صفر رسید به طوری‌که امسال موفق به فروش ۲۵ هزار جوجه یک‌روزه شده در حالی‌که سال گذشته ۱۵۰ هزار قطعه جوجه فروخته شد.
کل ظرفیت این مرکز ۱۰ هزار راس مولد است که در حال حاضر ۳ هزار و ۵۰۰ راس در حال پرورش است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com