امسال 45 تن گوشت شترمرغ در کشور تولید می‌شود

امسال 45 تن گوشت شترمرغ در کشور تولید می‌شود

رییس شرکت تعاونی پرورش شترمرغ سراسر کشور با اشاره به اینکه سال گذشته حدود 35 تن گوشت شترمرغ به بازار عرضه شد، افزود: پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان امسال این میزان تولید وعرضه گوشت شترمرغ به بازار به 45 تن برسد.
پرویز نیامنش در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه امسال به دلیل مساعد بودن وضعیت آب و هوا میزان جوجه‌ریزی شترمرغ نسبت به سال‌های گذشته بیشترمی شود، افزود: امسال برای جوجه‌ ریزی و تولید گوشت شترمرغ سال بسیارمطلوبی است.
وی با بیان اینکه تاکنون تمام مزارع تحت پوشش این تعاونی در سراسر کشور حدود دو هزار قطعه جوجه شترمرغ تولید داشته‌اند، افزود: پیش بینی می‌کنیم تا پایان سال هشت هزار قطعه جوجه شترمرغ دیگر به این میزان جوجه ‌ریزی اضافه شود که در نتیجه پیش بینی مجموع جوجه‌ ریزی شتر مرغ در سال جاری حدود 10 هزار قطعه است.
نیامنش با اشاره به اینکه در حال حاضر به علت بالا بودن میزان کشتار شترمرغ با کمبود گوشت شترمرغ مواجه شده‌ایم، اضافه کرد: در حال حاضر شترمرغ کمتری برای کشتار داریم و پیش بینی می‌کنیم این وضعیت تا شهریور ماه ادامه داشته باشد ولی از شهریور به بعد با بالا رفتن میزان شترمرغ‌های آماده کشتار میزان تولید گوشت شترمرغ نیز افزایش می‌یابد.
رییس شرکت تعاونی پرورش شترمرغ سراسر کشوربه افزایش قیمت گوشت گاو و گوسفند اشاره کرد و افزود: با وجود افزایش قیمت گوشت قرمز دام‌ها ولی گوشت شترمرغ همچون گذشته بین 14 تا 15 هزار تومان به فروش می‌رسد و این در حالی است که قیمت تمام شده هر کیلو گوشت شترمرغ حدود 10 هزار و 500 تا 11 هزار تومان برآورد شده است.
وی با بیان اینکه تنها کشتارگاه آماده به کار شترمرغ هنوز از سوی سازمان دامپزشکی مجوز کار پیدا نکرده است، افزود: به دلیل پایین بودن میزان جوجه، امسال تاکنون مزرعه جدیدی راه اندازی نشده ولی متقاضی برای این کار بسیار زیاد است که با افزایش میزان جوجه احتمال بالا رفتن تعداد مزارع پرورش شترمرغ نیزوجود دارد.
نیامنش با یادآوری اینکه از پوست شترمرغ برای تهیه کیف، کفش و لباس استفاده می‌شود، افزود: در حال حاضر به دلیل تبلیغات گسترده‌ای که در رابطه با روغن شترمرغ انجام شده متقاضی خرید روغن شترمرغ نیز بسیار افزایش یافته است.
وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر هر100 گرم روغن شترمرغ که البته به طور کامل هم خالص نیست در خارج از کشور 86 هزار تومان فروخته می‌شود ولی در داخل کشور روغن خالص شترمرغ هر 100 گرم پنج هزار تومان به فروش می‌رسد.
شترمرغ یکی از پرندگانی است که به دلیل قابل استفاده بودن بسیاری از اعضای آن از جمله پوست، گوشت، پر، تخم در چند سال اخیر جایگاه ویژه‌ای را در بین تولیدات دام و طیور کشور‌ها و از جمله کشور ما پیدا کرده است.
به طور متوسط سالانه از هر شترمرغ 50 تا 60 تخم به دست می‌آید و هر شترمرغ می‌تواند در سن 10 تا 12 ماهگی به وزن 100 تا 110 کیلوگرم برسد که حدود 30 تا 35 کیلوگرم گوشت خالص از آن کسب می‌شود.
به ازای هر شترمرغی که 50 تخم می‌دهد و از این تعداد نیز حدود 20 جوجه برای پرواربندی بیرون بیاید، در نهایت حدود 600 تا 700 کیلوگرم در سال گوشت تولید می‌شود.

 
کلمات کلیدی شترمرغ شتر مرغ
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com