امسال 420 هزار تن نهاده های دامی در خراسان رضوی تامین و توزیع شد

امسال 420 هزار تن نهاده های دامی در خراسان رضوی تامین و توزیع شد
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان رضوی از تامین حدود 420 هزار تن نهاده های دامی در استان از ابتدای امسال خبر داد.
سید جعفر حاجی مجتهد روز سه شنبه در این زمینه به گفت : از این میزان 170 هزار تن نهاده بین دامداران استان توزیع شده که این خود به حفظ دام و تعدیل قیمت ها کمک قابل توجهی کرده است.
به گفته وی ، این محصول جو به صورت مدت دار شش ماه در اختیار دامداران استان قرار گرفته و 10 هزار تن جو دیگر نیز برنامه ریزی شده به صورت مدت مدار دو ماهه بدون کارمزد بین آنان توزیع شود.
وی با اشاره به کاهش سطح زیر کشت محصول جو طی امسال افزود : تاثیر این اقدام در بهبود وضعیت تولید و تعدیل قیمت جو قابل توجه بود به گونه ای که قیمت هر کیلو جو از 10 هزار ریال به 9 هزار تا 9هزار و 500 ریال کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه توزیع نهاده های دام همچنان ادامه دارد ، عنوان کرد : علاوه بر این میزان 180 هزار تن نیز نهاده های توزیع شده طی این مدت در بخش طیور شامل کنجاله و ذرت بوده است.
حاجی مجتهد با بیان اینکه در حوزه توزیع نهاده های مورد نیاز بخش طیور نیز مشکلی وجود ندارد ، گفت : میزان تولیدات گوشت مرغ استان طی پارسال 138 هزار تن بوده که امسال نیز وضعیت مطلوبی دارد.
وی ادامه داد : این اقدام برای تامین و عرضه نهاده ها ، در دامداران استان که گرفتار آثار ناشی از خشکسالی بودند ،موجب امیدواری شد و برای حفظ و پروار دام ها و جلوگیری از فروش زودرس آنها تلاش گردید.
هم اینک در خراسان رضوی شش میلیون و 500 هزار راس دام سبک وجود دارد که عمده آن وابسته به مراتع هستند که طی سال های اخیر به شدت در اثر خشکسالی تخریب شده است.
دام سنگین استان هم بالغ بر 200 هزار راس اعم از گاو اصیل ، دو رگه و بومی می باشد که با این میزان دام حدود 10 درصد کل تولید کشور متعلق به استان است.
وی در بحث زنجیره تولید هم گفت : این زنجیره های تولیدی می تواند از مرحله تولید تا صادرات را سامان دهد که بدین منظور از برنامه چهارم توسعه کشور موضوع تولید و نقش تشکل ها و زیر بخش های در حوزه بازار و تنظیم بازار دیده شد.
وی عنوان کرد : بحث زنجیره های تولیدی از حدود 10 سال قبل شروع شد و هم اینک یک زنجیره در حوزه طیور در شهرستان کاشمر فعال است که عملکرد مطلوبی هم دارد و همه چرخه تولید تا مصرف و بازار را پوشش داده و ساماندهی می کند.
وی ادامه داد : در این میان تاکید بر آن است که در بحث تنظیم بازار باید نقش تشکل های بخش بیشتر و پررنگ تر دیده شود و بدین منظور برنامه ریزی ها آغاز شده تا تولید کننده نقش محوری در این زمینه نیز داشته باشد.
وی تصریح کرد : وجود این زنجیره ها در حوزه تولید گوشت قرمز هم مطرح است اما نیاز به کار بیشتری دارد.
هم اینک به طور متوسط در خراسان رضوی ماهانه 10 میلیون قطعه جوجه ریزی می شود .
به گفته وی ، طی ماه های گذشته این میزان جوجه ریزی تا 11 میلیون قطعه هم انجام شده که با توجه به نیاز با همکاری تشکل های و برنامه ریزی ها انجام شده این میزان کنترل و به کمتر از 10 میلیون قطعه رسیده است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com